455. Angelica Kauffman, η διανοούμενη ξεναγός (173)

Angelica Kauffman, "Julia, wife of Pompey, faints at the sight of his bloodstained garment", 1785, Βαϊμάρη

Angelica Kauffman "Portrait of a Woman Dressed as Vestal Virgin"

Την 7η Νοεμβρίου 1807 η κηδεία διέσχιζε τις κεντρικές λεωφόρους της Ρώμης, και το συρρέον πλήθος από πολίτες, ιερείς και θρηνούντες ταξιδευτές ήταν απροσμέτρητο. Η σορός της ζωγράφου Αντζέλικα Κάουφμαν (Angelica Kauffman 1741- 1807) συνοδεύονταν κοντά στ΄ άλλα και από το ένα γλυπτό του μεγάλου Κανόβα ο οποίος είχε σμιλέψει το χέρι της. Όπως και στην εξόδιο ακολουθία του αδικοχαμένου Ραφαήλ δύο από τα έργα της ακολουθούσαν την κατάθλιπτη πομπή…

Φυσικά ο λόγος για τη λαμπρότερη ίσως καλλιτέχνιδα του καμβά στον ταραγμένο 18ο αιώνα. Γεννημένη Ελβετίδα αμέσως αναδείχθηκε σε παιδί θαύμα με έφεση στις ξένες γλώσσες και δεξιοτεχνία στη μουσική. Ήδη όμως στα 12 της, γαλουχημένη από τον φτωχό ζωγράφο πατέρα της, είχε καταστεί μια ζηλευτή δεξιοτέχνης του πινέλου και πόζαραν για τη νεαρή «φαινόμενο» ευγενείς και επίσκοποι. Η βασιλική ακαδημία του Λονδίνου την έκανε δεκτή στα 1768. Ήδη όμως δέκα χρόνια νωρίτερα ο μέντοράς της, ο λόγιος γερμανός Βίνκελμαν, την είχε κατηχήσει σωστά ώστε να απομακρυνθεί από τις υπερβολές του Μπαρόκ αλλά και τις διακοσμητικές φλυαρίες του Ροκοκό.

Angelica Kauffman, "Venus Induces Helen to Fall in Love with Paris" 1790, Hermitage Museum St. Petersburg

Angelica Kauffmann, "Self Portrait", 1775, National Portrait Gallery, London

Η καριέρα της είχε ως μεγάλο σταθμό το (δεύτερο) γάμο της με το ζωγράφο Αντόνιο Τσούκι με τον οποίο εγκαθίστανται στη Ρώμη και πλέον, η ήδη επιτυχημένη καριέρα της, εξακοντίζεται με πολυάριθμες παραγγελίες και επίσημες τιμές. Το σπίτι τους γίνεται φιλολογικό και καλλιτεχνικό επίκεντρο, χώρος συνάντησης πολυάριθμων ξένων επισκεπτών. Σε ένα περιβάλλον γλυπτών, εκμαγείων, και πινάκων, η Κάουφμαν απολαμβάνει να ξεναγεί τους εξέχοντες καλεσμένους της (εξ ου και το προσωνύμιο της «Η τσιτσερόνε = ξεναγός της Ρώμης»)

Γυναίκα καλλιεργημένη όσο καμία άλλη ίσως στην τότε Ευρώπη, συνδέθηκε στενά τόσο με τον βαθιά φιλοσοφημένο Γκαίτε όσο και με τον σερ Τζόσουα Ρέινολντς, αυτό το μύθο της αγγλικής ζωγραφικής. Τα θέματα της γύρω από τα ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα της χάρισαν εξαιρετική δημοφιλία, ιδίως όμως τα γυναικεία πορτρέτα της την καθιέρωσαν ως μια διαχρονική αξία του νεοκλασικισμού.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

This entry was posted in Kauffman, Angelica and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s