452. Albrecht Dürer, νάρκισσος και μικροσκόπος (171)

A. DURER, "Paumgartner Altar, c. 1503, Oil on lime panel, 155 x 126 cm (central), 151 x 61 cm (each wing), Alte Pinakothek, Munich. Παραγγελία της οικογένειας Πάουμγκάρτνερ.

A. DURER, "Adam and Eve", 1507, Oil on panel, 209 x 81 cm (each panel), Museo del Prado, Madrid. Το πρώτο ολόσωμο γερμανικό γυμνό.

Στοχαστής της Αναγέννησης ο Άλμπρεχτ Ντύρερ (Albrecht Dürer 1472-1528) μαθήτευε ως χρυσοχόος μα, προέφηβος ακόμη, το μυαλό και το ταλέντο του τον οδηγούσαν στο σχέδιο. Γεννημένος στην πολύβουη Νυρεμβέργη είχε ευνοϊκές συγκυρίες που θα ζήλευαν άλλοι καλλιτέχνες. Η οικονομική πρωτεύουσα της Γερμανίας τότε, πυκνοκατοικημένη από 50.000 κατοίκους με αυτοκρατορικά προνόμια επεξεργασίας πολύτιμων μετάλλων είχε ορθάνοιχτους τους εμπορικούς και καλλιτεχνικούς ορίζοντες. Το εντυπωσιακό του σπίτι σώζεται ως σήμερα, μνημείο πια ενός μέγιστου και υπερπαραγωγικού καλλιτέχνη.

Ένας γείτονας τους, ο Μίκαελ Βόλγκεμουτ, για τρία χρόνια τον κατηχούσε στα μυστήρια της ζωγραφικής και της ξυλογραφίας. Τα ξυλόγλυπτα ρετάμπλ (μεγαλοπρεπή εικονοστάσια σε άγιες τράπεζες) ήταν η κορύφωση της εποχικής μόδας με μικτές τεχνικές ξυλοτεχνίας που περιέβαλαν ζωγραφικά θέματα.

A.DURER, "Christ as the Man of Sorrows", 1493, Karlsruhe

Η Βενετία τον ενέπνευσε πηγαία στην αναζήτηση των

A. DURER, "Μικρός λαγός" 1502, Βιέννη. Τρυφερότητα, σηκωμένα αυτιά που δηλώνουν φόβο, κυρίως όμως μια εντυπωσιακή δεξιοτεχνία όταν στο μάτι του ζωντανού αντανακλάται το δωμάτιο στο οποίο βρίσκεται..!

αναλογικών σχέσεων μέσα από τα έργα των Μπελίνι, Τζορτζόνε αλλά και του ιλουζιονιστή Μαντένια. Κομψός, εκλεπτυσμένος, γοητευτικός, άρχισε να ταξιδεύει με έναν κοσμοπολίτικο αέρα που του έδινε η αυτοπεποίθηση της δεξιοτεχνίας του. Εκθαμβωτικής ομορφιάς αλλά μετριοπαθής σε χαρακτήρα, έχτισε μια ελκυστική προσωπικότητα για τους ουμανιστές του καιρού του. Στα 23 του, το διετές ταξίδι στη βόρεια Ιταλία αποτέλεσε μια πρώτη κολυμπήθρα στη βενετσιάνικη κουλτούρα, εκκινώντας έναν ισόβιο «διάλογο».

A. DURER, "Οι Τέσσερις Ιππότες της Αποκάλυψης", 1498, "The Revelation of St John: The Four Riders of the Apocalypse", Woodcut, 399 x 286 mm Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe. Μετά το άνοιγμα των Σφραγίδων καταφθάνουν στο ανθρώπινο γένος η Πανώλη με το τόξο, ο Πόλεμος με το σπαθί, η Πείνα με τη ζυγαριά και ο Θάνατος με το σκελετωμένο άλογο. Το έργο που καταξίωσε και διαφήμισε τον καλλιτέχνη όσο κανένα

A. DURER, Σπουδή για την Αγ. Απολλωνία, 1521, Βερολίνο. Ενδοσκοπική έκφραση, κιαροσκούρο σε μια ρωμαλέα γερμανίδα, αναζήτηση της ιδεώδους ομορφιάς. Παρά τη θρησκευτικότητα, η αιώνια θηλυκότητα αποδίδεται μαγευτικά

Οι ανησυχίες του καλλιτέχνη τον μεθούν ώστε να μετατρέπει τα έργα του σε ταμπλώ επιστήμης και τέχνης, μελέτης και γνώσης, έρευνας και ιδεαλισμού. Πολλά γυμνά, διαρκής αναζήτηση της ανατομίας, αισθητικός αποκρυφισμός. Εκστασιασμένος με την προσωπογραφία έδωσε μοναδικά δείγματα πορτρέτων όπου αναδύεται ο χαρακτήρας των ηρώων με αφοπλιστική ακρίβεια. Τα χαρακτικά του (υπό τις άριστες εκτυπωτικές μηχανές της Νυρεμβέργης) απέδιδαν τα εισοδήματα της καθημερινότητας. Λάτρης του φυσικού κόσμου έπαιξε μέχρι και το ρόλο του εγκυκλοπαιδιστή καταγράφοντας τις ποικιλίες στην πανίδα και χλωρίδα.

Από νεαρός εντούτοις, υπέφερε από αϋπνίες, πονοκεφάλους, κρίσεις κατάθλιψης και ναρκισιστική μελαγχολία. Ο αποτυχημένος γάμος τον βύθισε σε αναλυτικότερη ζωγραφική, πανομοιότυπα με το Λεονάρντο (που πιθανότατα τον συνάντησε στο Μιλάνο) εισχώρησε σχολαστικά στις παραμικρές λεπτομέρειες αναζητώντας τις απαντήσεις του σύμπαντος.

A.DURER, Πορτρέτο του Oswolt Krel, 1499

Μια ακόμη διετία στη Βενετία και τη γειτονιά της, στα 1507, τον εξοικείωσε οριστικά με τις χρωματικές εκρήξεις, χωρίς ποτέ να απαρνηθεί την περήφανη γερμανική του καταγωγή. Στην κρίση της Μεταρρύθμισης βρέθηκε στο επίκεντρο των εξελίξεων, αλλά η μετριοπάθεια του (απαύγασμα της φιλοσοφημένης του υπεροχής) δεν μας επιτρέπει να γνωρίζουμε αν πήρε τελικά την πλευρά του Λούθηρου ή του Βατικανού.

A. DURER, Self protrait, 1500, Παλαιά Πινακοθήκη Μονάχου

Καθόλου άδικα ο Μαξιμιλιανός ο Α’ του ανέθεσε σειρές έργων για την αυλή του αυτοκράτορα των Ρωμαίων τουλάχιστον μέχρι το 1519. Τελευταίο μεγάλο ταξίδι του ήταν στην Ολλανδία και το Άαχεν για τη στέψη του διαδόχου Καρόλου του Ε’, και δεν έχασε την ευκαιρία να μελετήσει τις ευγενικές φλαμανδικές μικροσκοπήσεις. Ο πρωτοπόρος της διανόησης είναι θαμμένος στη γενέτειρά του, τελευτήσας σε ηλικία 57 ίσως και από επιπλοκές από θεραπευμένη ελονοσία, διατηρώντας αναμφίβολα μέχρι σήμερα τη θέση του μεγαλύτερου αναγεννησιακού Γερμανού δημιουργού.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

This entry was posted in Durer Albrecht and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s