445. Ελγίνεια: Thank you British Museum, enough is enough (166)

"Διόνυσος"- ανατολικό αέτωμα. Πρόκειται για το αρχαιότερο άγαλμα του κόσμου που καταλαμβάνει μαγευτικά την έννοια του χώρου, και αγκαλιάζει την τρίτη διάσταση με τον φυσικότερο κι χαλαρότερο τρόπο σαν κάτι απλό και συνηιθισμένο. Είναι ορατό από κάθε πλευρά, και οι μεταγενέστρερες εξελίξεις στη Γλυπτική δεν θα ήταν ποτέ οι ίδιες αν δεν υπήρχε αυτή η εδώ εξαισιότητα.

"Ίρις". Στο έργο αυτό ο Φειδίας και οι εκπληκτικοί καλλιτέχνες του συνεργείου του δίνουν ένα απίστευτο "ιμπρεσιονιστικό" γλυπτό. Τοποθετημένη η θεότητα στο πίσω μέρος του άρματος του Ποσειδώνα, μας πρωτοπαρουσιάζουν στην Τέχνη την αίσθηση της "βρεγμένης περιβολής" με τρόπο που ριγεί κανείς νιώθοντας τη δροσιά εκείνων που γλυστρούν στα αφρισμένα κύματα.

Στα 1816 μπαίνουν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου τα κλοπιμαία του λόρδου Έλγιν που κατά την τριετία 1799-1801 καταλήστευσε τον αρχαιολογικό πλούτο  της γης μας. Η λεία ήταν αμύθητης αξίας και το γνώριζε σίγουρα ο ληστής : Δεκαπέντε μετόπες που δεν πρόλαβαν η διάβρωση κι οι υστερικοί χριστιανοί να αφανίσουν, πενήντα έξι πλάκες από τη ζωοφόρο, και δώδεκα γλυπτά του αετώματος. Σχεδόν το άπαν που είχε μείνει όρθιο μετά τις βόμβες του 1687, όταν ο βενετσιάνος Μοροζίνης ανατίναξε τους πολιορκημένους Τούρκους και μαζί των χιλιετιών το απαύγασμα.

"Η Αφροδίτη στην αγκαλιά της μητέρας της Διώνης". Μία ακόμη αίσθηση της "βρεγμένης περιβολής" που επιτρέπει στο θεατή να αντιληφθεί τα μορφικά χαρακτηριστικά του σώματος. Ελευθερία πτυχώσεων, φυσικές κυμάνσεις, ξεπερνούν κάθε στυλιστικό δεσμό και ταξιδεύουν ανάλαφρα το βλέμμα

"Κηφισός" ή "Ιλισσός" - δυτικό αέτωμα. Το άγαλμα του ποτάμιου θεού βρίσκεται σε διάλογο με το "Διόνυσο", ελαφρύτερο σε όγκο, μικρότερο σε διαστάσεις. Ο νατουραλισμός είναι ακόμη πιο ελεύθερος αν κρίνει κανείς την εντύπωση του βάρους που αφήνουν οι μυικές μάζες. Σμιλεμένο για να το βλέπει κανείς μετωπικά, θα μπορούσε αναλογικά να το συγκρίνει ισάξια με την "Πιετά" του Μικελάντζελο στον Άγιο Πέτρο ή την "Αγία Θηρεσία" του Μπερνίνι.

"Κεφαλή αλόγου" από τη ζωοφόρο, όπου περιγράφεται η γέννηση της Αθηνάς από το κρανίο του Δία. Τα άλογα της Σελήνης σεριάνιζαν ολονυχτίς τον αττικό ουρανό, και ξέπνοα τα ρουθούνια ξεφυσούν διάπλατα. Τα σαγόνια ορθάνοιχτα από την κούραση, τα μάτια εξώφθαλμα, τα αυτιά στραμένα πίσω, δίνουν την υπερπροσπάθεια του ζώου. Η έμπνευση συναρπάζει η εκτέλεση συγκλονίζει, θαρρείς τα χνώτα θα φανούν ευθύς. Ίσως το πιο λατρεμένο από τα κλεμένα.

Ευχαριστούμε πολύ το Βρετανικό Μουσείο για την μέχρι σήμερα θαλπωρή που επέδειξε στην προστασία της κληρονομιάς μας, και θα έχουμε πάντα στην καρδιά μας τις φιλόξενες δράσεις του. Δεν αναζητούμε ούτε μία ελισαβετιανή λίρα που καρπώθηκαν τόσα έτη, και μάλιστα -χρεοκωπημένοι όντες- θα πληρώσουμε και τα μεταφορικά για την επιστροφή. Έχουμε πια ένα μουσείο της Ακρόπολης που αξιοπρεπέστατα δικαιούται να φιλοξενεί των παππούδων τα κειμήλια,της οικουμένης τις ομορφιές.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Advertisements
This entry was posted in c. Γ Λ Υ Π Τ Ι Κ Η, d. Θ Η Σ Α Υ Ρ Ο Ι σκόρπιοι, Αταξινόμητα, ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΚΕΨΕΙΣ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s