444. Da Vinci, μια γαργαλιστική ζωή (165)

Leonardo, Σπουδή για κεφαλές

Andrea del Verrocchio, David (Bronze), 1475, Florence

Πάντα θα υπάρχουν τα παραλειπόμενα στις ζωές των μεγάλων ανδρών που δίνουν το αλατοπίπερο της εξοχότητάς τους. Ούτε ο μέγιστος Λεονάρντο (Da Vinci, Leonardo 1452-1519) στέρησε από το παγκόσμιο κοινό του τα γαργαλιστικά κουτσομπολιά.

Πολλαπλοί μελετητές έχουν καταλήξει στην ακλόνητη βεβαιότητα πως επρόκειτο για έναν αντικειμενικά όμορφο νέο. Μετά από τούτο το δεδομένο, συμπερασματικά,  συνδυαστικά και με τη βοήθεια φυσιογνωμιστών, εκφράζονται σοβαρές θέσεις πως για τον εκπληκτικό χάλκινο Δαβίδ, του δασκάλου του Βερόκιο, πόζαρε ο καλλίγραμμος μαθητευόμενος μάγος. Ειδικά ο τρόπος που όλος αυτοπεποίθηση στρέφει το βλέμμα στο πέραν, ο εκρηκτικός συνδυασμός σαγηνευτικής ωραιότητος με σπινθηροβόλα εξυπνάδα, μεταφράζει ανίκητα έναν χαρακτήρα πραγματικά σθεναρό, ό,τι έπρεπε για μια μεγαλειώδη προσωπογραφία.

Leonardo, Σπουδή για ένδυμα

Μετά τις μαθητείες του μπλέχτηκε και σε ένα παράδοξο δικαστικό αγώνα, κατηγορηθείς (την 9η Απριλίου 1476) για σοδομισμό και ανδρική πορνεία, προφυλακίστηκε μάλιστα για αυτό κανένα δίμηνο. Μια κατηγορία ιδιαιτέρως βαριά έκτοτε ακόμη, που επέσυρε ποινές από βαριά πρόστιμα μέχρι εξορία, έως και θάνατο. Ευτυχής συγκυρία για το Λεονάρντο ήταν πως συγκατηγορούμενός του, Leonardo Tornabuoni, ήταν μια σκοτεινή φιγούρα η οποία εντούτοις απολάμβανε της προστασίας της ισχυρότατης οικογένειας των Μεδίκων, τραπεζιτών διοικητών και ηγεμόνων της Φλωρεντίας. Οι κατηγορίες αποσύρθηκαν κι ο ζωγράφος τη γλύτωσε απρόσμενα, αφού απελευθερώθηκαν οι κατηγορούμενοι.

Leonardo, Σπουδή για καβούρια

Οι σχέσεις του με το Μικελάντζελο ήταν ακραία ανταγωνιστικές. Ο τεράστιος γλύπτης, ίσως η μεγαλύτερη μορφή της Τέχνης στους αιώνες, δεν δίσταζε και δημόσια να χλευάζει το Λεονάρντο πως αδυνατούσε να φέρει σε πέρας έργα μεγάλης κλίμακας. Η διαμάχη των δύο -ψήνονταν η αναγεννησιακή Φλωρεντία για τέτοιες καλλιτεχνικές συγκρούσεις- κορυφώθηκε με το διαγωνισμό για το δημαρχείο της Φλωρεντίας. Εκεί ο μεν Λεονάρντο ανέλαβε να συνθέσει τη νικηφόρα μάχη του Anghiari κι ο Μικελάντζελο τη μάχη της Cascina. Τα έργα δεν διασώθηκαν αλλά καταγράφηκε η ήττα του Λεονάρντο, κι η φήμη του Μικελάντζελο εκτινάχθηκε σε σημείο που -τιμητικά για τους Φλωρεντίνους- του ανατέθηκε και η διακόσμηση της αναδυόμενης Ρώμης στην καπέλα Σιξτίνα.

Leonardo, "La belle ferroniere", 1490, Musee de Louvre. Η Ωραία Σιδερού, είναι μια ιστορία πάθους. Την ύπανδρο κυρία αγάπησε με τρέλα ο Γάλλος βασιλιάς Φραγκίσκος ο Α'. Ο απατημένος σύζυγος Le Ferron φρόντισε τυφλωμένος από εκδικητικότητα, ενσυνείδητα να υποφέρει από σύφιλλη, την οποία μετέδωσε στον τρελιάρη εστεμμένο μέσω της άπιστης συζύγου του.

Ειδικά για την παραμυθία της ομοφυλοφιλίας του, κάποτε η φάρσα θα πρέπει να τελειώνει. Δεν υπήρξε το παραμικρό ιστορικό ντοκουμέντο που να την επιβεβαιώνει, παρά τις δεκάδες εκδόσεις που ασχολήθηκαν με το ερώτημα, όχι τόσο για να δώσουν ρεαλιστική απάντηση, όσο για να επωφεληθούν από το πραγματευόμενο θέμα που έκανε ανάρπαστο κάθε σχετικό βιβλίο. Ιδιότροπος, άγαμος, ιδιοφυής, διάσημος, επέλεξε μια ερμητικά μοναχική ζωή γεμάτη ερωτηματικά αλλά χωρίς κανένα κλου της προσωπικής του σεξουαλικότητας για τους σημερινούς ερευνητές. Οι contra -400 χρόνια μετά το θάνατό του- φροϋδικές φιλολογίες (που έψεγε έως και τη μητέρα του Λεονάρντο για τις δήθεν προτιμήσεις τους σε άνδρες), αλλά και ο εξαιρετικός πλην πάντα χολυγουντιανός «Κώδικας Ντα Βίντσι» που τον θέλει φλεγόμενο γκέι, δεν αντέχουν ούτε για αστείο τον ιστορικό έλεγχο, είναι απλώς ατεκμηρίωτες φανφάρες -πλην αποδοτικότατες.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

This entry was posted in Verrocchio Andrea, Vinci, Leonardo da and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s