438. CRESPI Giuseppe Maria, ο μπαρόκ αιφνιδιασμός (161)

CRESPI, Giuseppe Maria, "Hecuba Blinding Polymnestor", 1712,
Oil on canvas, 173 x 184 cm, Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussels. Ενώ η Τροία παραδίδεται στους Αχαιούς, Πρίαμος κι Εκάβη φυγαδεύουν με σωμένα πλούτη το μικρότερο γιο τους Πολύδωρα στην παντρεμένη αδεφλή του Ιλιόνη, σύζυγο του βασιλέα των θρακών Πολυμνήστορα. Άπληστος εκείνος, σκοτώνει το νεαρό κι αρπάζει τους θησαυρούς. Στον πίνακα ο Crespi αφηγείται το τέλος της τραγωδίας, όπου μαθαίνοντας το θάνατο του γιού της η Εκάβη σκοτώνει τον απρεπή, αφού πρώτα τον τυφλώσει.

CRESPI, "The Flea" 1709, "Ο ψύλλος", Uffizi, Florence

Από το πρώτο έργο που βλέπεις του Giuseppe Maria CRESPI (1665-1747) αντιλαμβάνεσαι πως ένας διαφορετικός αέρας φύσαγε πάνω από

Crespi, "Searcher For Fleas, 1709. Το υπηρετικό δωμάτιο συγκίνησε τον καλλιτέχνη έως εμμονής

τους πρωτότυπους καμβάδες του. Αναγνωρίσιμα ασυμβίβαστος, έδωσε στη γενέτειρά του, τον καλλιτέχνη αναφοράς που κάθε ιταλική πόλη αναζητούσε. Γεννημένος στη Μπολόνια, έλαβε το παρατσούκλι Σπανιόλος επειδή τα ρούχα του συνήθως ήταν εφαρμοστά κατά τις ισπανικές συνήθειες της εποχής. Διατηρώντας οικογενειακούς δεσμούς με τους τραπεζίτες  Μεδίκους της Φλωρεντίας, επιδόθηκε στο ιταλικό Μπαρόκ με έναν όλως ιδιαίτερο τρόπο.

CRESPI, Giuseppe Maria, "Woman Playing a Lute", 1700-1705, Oil on canvas, Museum of Fine Arts, Boston

CRESPI, "The Scullery Maid", 1715, Η λαντζέρισσα, Ουφίτσι Φλωρεντία

Καθόλου φιλοχρήματος δημιουργούσε σκηνές της

CRESPI, "Bookshelves", 1725, Civico Museo Bibliografico Musicale, Bologna. Κορυφαίο δείγμα Nεκρής Φύσης του 18ου αιώνα, παραγγελία του μουσικολόγου καλόγηρου Giovanni Baptista Μartini. Πρωταγωνιστούν η ακρίβεια των τίτλων, οι σκόνες, τα σύνεργα γραφής

φαντασίας του και συνθετικά καπρίτσια όπου συνδύαζε στην ίδια φαντασμαγορία μνήμες από διάφορες ιστορίες. Τον έθιζαν οι συνηθισμένες σκηνές, η φτωχολογιά και τα ταπεινά της δωμάτια, οι τόποι εργασίας των χαμηλόμισθων που υπηρετούσαν του πλούσιους. Ίσως διότι κι ο ίδιος ήταν υποχρεωμένος να εκπληρώνει παραγγελίες μαικήνων του καιρού του.

CRESPI, "Ο Άγιος Ιωάννης του Νέπομουκ εξομολογεί τη βασίλισσα της Βοημίας", 1740, Πινακοθήκη Σαμπάουντα, Τορίνο. Κατά το θρύλο ο προστάτης άγιος της Βοημίας υπέμεινε μαρτυρικό τέλος, πνιγμένος στα νερά του Μολδάβα, όταν αρνήθηκε ν' αποκαλύψει στο βασιλιά Βέντσεσλα Δ' το εξομολογητικό περιεχόμενο της βασιλίσσης.

Η Ρώμη δεν τον συγκίνησε ποτέ, αντίθετα η Βενετία και κυρίως η Φλωρεντία του Φερδινάνδου των Μεδίκων του έδωσε αφορμές για τα ωραιότερα έργα του.

Εκλεκτικός και παράδοξος ασχολήθηκε ακόμη και με χαρακτικά. Η σειρά που τον καθιέρωσε στην παγκόσμια τέχνη ήταν τα «Επτά Ιερά Μυστήρια» γύρω στα 1712 που σήμερα φυλάσσονται στη Δρέσδη αν και αρχικά προορίζονταν για τον καρδινάλιο Οτομπόνι της Ρώμης.

Παραμένει ένας από τους κλασικότερους πρεσβευτές του ιταλικού Μπαρόκ και μάλιστα ακολουθώντας κυρίως τη βορειότερη θεματολόγια των Φλαμανδών με τις καθημερινές ανθρώπινες δραστηριότητες και όχι τη στερεότυπη ιταλική κουλτούρα των μυθολογικών, χριστιανικών και ιστορικών παραγγελιών. Ευρηματικός, ανατρεπτικός και τολμηρός, δεν ασχολείται με τις ομορφιές που θα απασχολούσαν έναν Μποτιτσέλι, αλλά τις απλές γυναίκες στα ιδιαίτερά τους, πολύ φυσιολογικές για να υποδύονται τα ινδάλματα.

CRESPI, "Confirmation" - "Το Χρίσμα", 1712, Dresden

Κοντράρισε όσο μπόρεσε το ακαδημαϊκό κατεστημένο, με τον επιθετικό του σκιοφωτισμό (chiaroscuro) όπου ξεσπά μια κηλίδα φωτός σε ένα κατασκότεινο φόντο. Το προσωπικό του ιδίωμα τον έφερα μακριά από το ύφος του διάσημου Ανιμπάλε Καράτσι, αγαπήθηκε εντούτοις ιδιαίτερα για την απλότητα των θεμάτων που έριχναν με αισιοδοξία τα φώτα στους ανώνυμους ήρωες. Ειδικά οι Βενετσιάνοι του 18ου αιώνα οφείλουν πολλά στην εκπληκτική διδασκαλία του ενώ καθιερώθηκε πλέον από τους τεχνοκριτικούς ως η μοναδική αληθινή ιδιοφυΐα της Μπολονέζικης Σχολής.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

This entry was posted in Crespi, Giuseppe Maria and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s