417. Carpaccio, καινοτόμες σκηνές πλήθους (152)

CARPACCIO Vittore, "St George and the Dragon", 1502, Tempera on canvas, 141 x 360 cm Scuola di San Giorgio degli Schiavoni, Venice. Ο οριενταλισμός του Καρπάτσιο σε μια διήγηση έκπληξη : Ο χριστιανός ιππότης Αγιος Γεώργιος, μαθαίνει πως μια θυγατέρα Λίβυων ειδωλολατρών έχει προσφερθεί ως θύμα στα νύχια ενός δράκου. Ο Γεώργιος σκοτώνει το δράκο, του οποίου τα μακάβρια αποφάγια με λεπτομέρεια καταγράφει ο ζωγράφος και σε πρώτο ακόμη πλάνο, σώζει την κόρη και επιστρέφει στην πόλη της σωτήρας αξιώνοντας τον εκχριστιανισμό των γονέων της. Σπάνια συναντάται τέτοια γλαφυρή ακρίβεια στην αφήγηση.

Ευαγγελισμός "The Annunciation" 1504, Ca' d'Oro, Venice. Ολωσδιόλου ασυνήθιστος

Ο Καρπάτσιο (Vittore Carpaccio 1460-1525), κατατάσσεται σήμερα ως ο 2ος υπεροχότερος ζωγράφος της Βενετίας του 15ου αιώνα μετά τον αξεπέραστο Giovani Bellini. Έχει κάτι από την αφηγηματικότητα του δασκάλου του Gentile Bellini -πατέρα του κατέχοντος τα πρωτεία, διαθέτει αίσθηση του χώρου όπως περίπου ο Antonello da Messina, και την ακρίβεια στη χρήση του φωτός όπως ο Vivarini. Ο συνδυασμός όλων αυτών ήρθε και συνάντησε μια ταλαντούχα ψυχή που διψούσε για νεωτερισμούς, ειδικά στη θεματολογία, αλλά και στην επιλογή πρωτοποριακών διαδρομών για να φτάσει σε οικείες παραγγελίες.

Από τη σειρά της Αγίας Ούρσουλας : The Ambassadors Return to the English Court 1495-1500 Tempera on canvas, 297 x 527 cm Gallerie dell'Accademia, Venice. Μεγαλειώδης αναπαράσταση της άφιξης μιας ξένης αντιπροσωπείας διπλωματών. Την υποδέχονται κατά το πρωτόκολλο ένας μεγαλόβαθμος δημόσιος λειτουργός (κρατώντας ένας ξύλινο σκήπτρο) συνοδεία εγχόρδου rebec (σαν κρητική λυρα) από παιδί που κατά το βενετσιάνικο έθιμο αποτυπώνει ο Καρπάτσιο άκρα αριστερά. Δίνει τρομερή σημασία στη λεπτομέρεια, αφού στο μπαλκόνι των θεατών, από του επάργυρους δοκούς που το στηρίζουν, ο δεύτερος είναι μισοσπασμένος. Κάποια υπολείματα από τα κτίρια σώζoνται έως σήμερα.

Σταθμός έμπνευσης υπήρξε το δράμα της Αγίας Ούρσουλας. Ένα χριστιανικό βασιλοκόριτσο που δέχθηκε να αρραβωνιαστεί έναν ειδωλολάτρη πρίγκιπα όταν εκείνος της ορκίστηκε να βαφτιστεί. Προσκύνησαν στη Ρώμη και κατά την επιστροφή τους στην Κολωνία έπεσαν σε ενέδρα του αρχηγού των Ούνων Αττίλα, ο οποίο ζήλεψε τα κάλλη της. Όταν εκείνη δεν ενέδωσε στην πρόταση να αλλαξοπιστήσει, αποκεφαλίστηκε μαζί με τις 10.000 παρθένες που τη συνόδευαν… Εννιά επιτοίχιους πίνακες εγκατέστησε ο Καρπάτσιο για τη Σχολή της Μονής της Αγίας στη Βενετία, και εξέπληξε τους πάντες για τον τρόπο που ερμήνευσε τον παράδοξο όσο και υπερβολικό μύθο.

CARPACCIO Vittore, detail of "Vision of St Augustin ",1502, Tempera on canvas, 141 x 210 cm Scuola di San Giorgio degli Schiavoni, Venice. Η "φωτογραφία" ενός Ανθρωπιστικού αναγνωστηρίου εποχής. Ο ουμανισμός κατακτά εδάφη στη διανόηση, οι επιστήμες αναζητούν λογικά συμπεράσματα για την αστρονομία, τα μαθηματικά, τη φιλοσοφία, τη γλπτική. Όλα αποτυπωνονται συμβολικά στον πρωτοπόρας περιγραφικότητας πίνακα. Μια αόρατη σε εμάς λάμψη εισέρχεται απ΄το παράθυρο και μαγνητίζει τον μελετητή, ένα όραμα.

Από τη μία -σχεδόν ασυνείδητα- γινόταν ένας ρεπόρτερ της ρυμοτομίας της πόλης των καναλιών, κι από την άλλη έγινε ένας τρυφερός απολογητής των σκηνών με εορτάζον πλήθος χωρίς να μας προκαλεί συνωστισμό, αγοραφοβία, πλήξη.

Πολλά έργα του Καρπάτσιο για το Παλάτι των Δόγηδων κατακάηκαν από τις επάλληλες φωτιές που κατέστρεψαν πλήθος καλλιτεχνημάτων. Ο φτωχός γιός του δερματέμπορα όμως συνέχιζε και λάμβανε μεγάλες και αξιόλογες παραγγελίες από τις δημοτικές αρχές, αλλά σταθερά η φήμη του κατρακύλησε όταν στη σκηνή άστραψε το τεράστιο άστρο του Τιτσιάνο που δεν άφηνε περιθώρια για συγκρίσεις.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Advertisements
This entry was posted in Αταξινόμητα and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s