415. Μάσκες Βενετίας

Αρχικά οι βενετσιάνικες μάσκες είχαν ως στόχο να μείνει μυστική η ταυτότητα των ανθρώπων που τις φορούσαν, παρότι ήταν μια όλως επιπόλαιη συμπεριφορά, άγνωστη για τα συντηρητικά ήθη του Μεσαίωνα. Η Γαληνοτάτη Δημοκρατία (Serenissima Republic) της Βενετίας δεν επέτρεπε τέτοιες συμπεριφορές με τις εξαιρετικά αυστηρές της νομοθεσίες. Η ανάγκη που έφερε στο προσκήνιο τις μάσκες ήταν το εξοντωτικό κυνήγι που υφίσταντο από τους πιστωτές τους οι μανιώδεις τζογαδόροι. Τα χαμηλά στρώματα ανέκαθεν έτρεφαν τις φρούδες ελπίδες τους στις λοταρίες και στα τυχερά (άτυχα στην ουσία) παίγνια : “όπου φτώχεια και λαχείο”.

The Dottore Peste. "Η μάσκα του γιατρού" Δίχως να φοβίζει ιδιαιτέρως κανέναν πια, η μάσκα με την καμπουρωτή μύτη έχει καταβολές στην εποχή του λοιμού της Βενετίας κατά τα χρόνια του 1500. Για να αποφύγουν τη μόλυνση από την πανώλη οι θεράποντες, κρατούσαν σε κάποια απόσταση τους ασθενείς, είχαν όμως και ενσωματωμένα ματογυάλια για ακριβέστερη διάγνωση. Καταθλιπτικές μα επίκαιρες, ενίοτε αποκρουστικές αλλά χρηστικά υπέροχες

Το σκηνικό κατά τον 14ο αιώνα φαίνεται να εξελίσσεται : Η μάσκα καθιερώθηκε, οι ριψοκίνδυνοι τις φορούσαν ακόμη και σε επισκέψεις σε γυναικεία μοναστήρια όπου σκανδάλιζαν τις μονάζουσες αγνότητες. Πάλι με νόμο επιχειρούσε το καθεστώς να δαμάσει τις απρονοησίες. Τελικά ως έθιμο διείσδυσε στις παγανιστικές τελετές του καρναβαλιού, όπου και επιτράπηκε να τις φέρουν οι πολίτες, μια συνήθεια που πέρα από συγκαλυμμένες ερωτοτρόπες συμπεριφορές άρχισε να μεταλλάσσεται προς κοινωνική επίδειξη.

The Bauta mask. Για άνδρες και γυναίκες, δηλώνει ακεφιά και προβλήματα, είναι εντυπωσιακή με το τρίκοχο καπέλο και το μαύρο βέλο που τυλίγει όλο το κεφάλι.

La Moretta mask. Γυναικεία, κάλυμμα από βελούδο, και συγκρατείται με μία προέκταση που είναι υποχρεωμένη να το δαγκώνει συνεχώς... Άκρως καρναβαλική, κυρίως γιατί τη φορούσαν όσες υποχρεώθηκαν να γίνουν μοναχές , αλλά ξέκλεβαν λίγες στιγμές κοινωνικότητας

Οι πλούσιοι έκαναν τις μάσκες όλο και πιο διακοσμημένες στο γνωστό ματαιόδοξο παιγνίδι τους, τα σκαλοπάτια της κοινωνίας γινόταν ευδιάκριτα από τα πλουμιστά κοσμήματα επί των απίστευτα χλιδάτων μασκών που πλέον ειδικοί τεχνίτες, οι «Mascareri«, τις κατασκεύαζαν. Αργότερα συνδέθηκε με σατανικές εκδοχές, θρησκοληψίες, και φανατισμούς. Μέχρι που τελικά στο 18ο αιώνα γίνεται απαραίτητο συνέκδοχο της comedia dell’ arte, αποκτά το διακεδατικό περιεχόμενο και το πολιτιστικό γεγονός μιας αυτοκρατορίας που είχε κατά τα άλλα εκπέσει.

The Dama mask. Σαγήνη και πρόκληση, γυναικείος αισθησιασμός και περίτεχνα κοσμήματα - χτενίσματα, όλα σε ένα, κάτω από αυτή την εκπληκτικά ιδιαίτερη μάσκα. Πολυαγαπημένη για τους κατέχοντες πολίτες, σήμα κατατεθέν της εποχής του ένδοξου 14ου αιώνα και του Τιτσιάνο

Οι μάσκες ήταν κατά βάση λευκές. Στην πορεία συνδέθηκαν με κοστούμια, ειδικά υφάσματα αντιπροσωπευτικά των εμπορικών επιτυχιών της κοσμοκράτειρας. Οι απλές κολομπίνες πριν ξεφύγουν σε μάσκες σαν κι αυτήν, δεν ήταν παρά απλές υπηρέτριες με λιτές μάσκες ματιών. Αποστολή τους να κανονίσουν τα μυστικά παραστρατήματα των κυριών τους, ε πότε-πότε, ερωτεύονταν κι εκείνες τον δικό τους αρλεκίνο μέσα στο πνεύμα του καρναβαλιού

Στο νου μας ας έχουμε πάντα πως, ακόμη κι εδώ, οι αρχαιοελληνικές διονυσιακές εορτές, φαντάζουν ως τα πρώτα δείγματα των μασκών. Τα ρωμαϊκά Σατουρνάλια ήταν η προσαρμογή των δικών μας θεϊκών οργίων. Κι ας μη μιλήσω για τα μασκαριλίκια που ως νεοέλληνες συνεχίζουμε ακάθεκτοι, πρωτοπόροι παγκοσμίως και αμετανόητοι.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Advertisements
This entry was posted in Αταξινόμητα. Bookmark the permalink.

One Response to 415. Μάσκες Βενετίας

  1. Παράθεμα: Bενετσιάνικες μάσκες και «mascareri» | Τάδε έφη... ΕΦΗ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s