414. Vermeer Jan, «Ποτήρι με κρασί» (150)

VERMEER Johannes, "A Lady Drinking and a Gentleman", ή, "The Glass of Wine", 1658, Oil on canvas, 66,3 x 76,5 cm Staatliche Museen, Berlin. Εκπληκτικές λεπτομέρειες (κυρίως στο τραπεζομάντηλο και το πάτωμα), ένα ασυνήθιστο εύρημα με το ανοιχτό παράθυρο αριστερά που ακολουθήθηκε από πάμπολλους ομότεχνους, και ο διαβολεμένα καίριος χρωστήρας του Βερμέερ δίνουν ένα καταπληκτικό αριστούργημα. Μέχρι το 1901 που αποκτήθηκε από το Μουσείο του Βερολίνου, ειδικά στο πίσω αριστερά μικρότερο μολυβί παράθυρο είχαν επισυμβεί μια σειρά επιζωγραφίσεις, μέχρι και τοπίο έβλεπε κάποιος ώς τα 1900 σ΄εκείνη τη γωνιά... Τελικά συντηρήθηκε και αποκαταστάθηκε όπως το πρόσφερε ο καλλιτέχνης στην ανθρωπότητα των φιλότεχνων

Κέρνα μια κούπα με κρασί… Ένα ολόκληρο ελληνικό κράτος απ΄άκρου σ΄άκρο, κεράστηκε τα αγαθά της ευρωπαϊκής συντροφίας και τώρα θα κληθεί να πληρώσει τα σπασμένα. Και τα κερδισμένα, και τα απλήρωτα, και τα υπερβολικά, και τα νεοπλουτίστικα, και τα λουσάτα, και τα άκοπα, και τα αχρείαστα, και τα κερατιάτικα με τόκο.

Κέρναγαν οι «φίλοι», όπως ο νεαρός δανδής που της έβαλε κρασί, κι ετοιμάζεται να ξαναβάλει στο ποτήρι της κοπελλούδας. Δείτε πώς την κοιτά, με το βλέμα της ελοχεύουσας λεοπάρδαλης που βλέπει την αμέριμνη γαζέλα να χαριεντίζεται στα υγρά της όνειρα. Το βλέμα της μικρής : χαμένο στο βάθος του ποτηριού, όλα βυθισμένα και αξιόπλοα μαζί. Αδιαφορεί, απολαμβάνει, μεθά, η ατμόσφαιρα θα γίνει λάγνα σε λίγο, κανείς δεν ξέρει αν κατά βάθος επιθυμεί κι αυτό το οχυρό να γκρεμιστεί…

Ο Βερμέερ μιλά για την αλόγιστη οινοποσία, για την ξεσλόγιαστη ζωή, για τις συνέπειες της αφροσύνης, των ασωτειών, της μουσικής που με εκπρόσωπο την αναπαυόμενη κιθάρα έδωσε τη θέση της στην τερπνότητα της κρασοζαλάδας. Στην άκρη ο κόπος της μελέτης, κλειστά τα βιβλία παραμερίστηκαν, οι ευπρέπειες θα λείψουν οσονούπω, υπάρχει μια νομοτέλεια στο όλον έργο. Μπορεί να μην γίνεται ρητός ο ζωγράφος, όμως όλα είναι εκεί, όλα ήταν εκεί από την αρχή κι οφείλαμε να είμαστε προσεκτικότεροι. Εμείς δεν είδαμε καν το χέρι που μας πότιζε αλκοόλ, που μας μέθαγε ξέγνοιαστα, ακριβώς όπως το παραλείπει ο πίνακας…

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Υ.Γ.  Καμιά φορά νιώθω σαν μέλος εκείνου του κουαρτέτου εγχόρδων που συνέχιζαν να παίζουν στο κατάστρωμα του Τιτανικού, όταν είχε γείρει το σκάφος χτυπημένο απ΄το παγόβουνο. Έτσι κι ο Χαρτογράφος εμμένει στα σκιρτήματα της καλλιτεχνίας σοβούσης της καταστροφής. Η απάντηση είναι : Είδα τι έκαναν κι οι σωτήρες που προσέτρεξαν με ιδιοτέλεια να μας λυτρώσουν!

Advertisements
This entry was posted in Αταξινόμητα and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s