411. Διαμάντια και χαζαμάρα

Ίασπις

Ημιπολύτιμος όνυχας, μαύρος με ρίγες αλλά και σε πολλά άλλα χρώματα

Κάπου ανάμεσα στα 1036 και 1123 επίσκοπος στη Ρεν της Γαλικίας ήταν ο ιερότατος αβάς Μαρμπόντους, ο οποίος μπήκε στον απερίγραπτο κόπο να καταγράψει τις πολύτιμες και demi πέτρες με τις μεσαιωνικές ιδιότητές τους. Καμία σχέση με τη σύγχρονη Γεμολογία και τις εκτιμήσεις που προσφέρει σε πιστοποιητικά κλείνοντας το ένα μάτι -αλλά το άλλο γαρίδα! Ξεχωρίζω τις μεσαιωνικές διότι προφανώς θα περίμενε κανείς η δεισιδαιμονία που κύλησε τόσα χρόνια στο ποτάμι της προκατάληψης θα έπρεπε ως είδος να είχε εκλείψει προ αιώνων… Αμ δε, το αντίθετο! Έχει εμπλουτίσει τη φαντασιοπληξία της απαιδευσιάς καθώς νέοι τύποι αστρολόγων, χειρομαντών, κληρονομικώς χαρισματούχων (σ΄ αυτούς αθροίστε παρακαλώ και δεκάδες βουλευτές μας) έχουν εκσυγχρονίσει την εκμετάλλευση της αγραμματοσύνης και της φοβίας που κρύβει βαθιά μέσα της η αρχέτυπη ανθρώπινη ψυχή. Δεν πολυλογώ άλλο, παραθέτω μέρος του καταλόγου, και παρακαλώ κάθε πειστική αντ-επιχειρηματολογία (των κυριών πρώτιστα) να επιβεβαιώσει πάραυτα, ή να σωπάσουμε δια παντός:

Βήρυλλος σμαραγδένιας απόχρωσης

Ο ίασπις είναι χρήσιμος ενάντια σε αστραπές και βροντές. Ο χαλκηδόνιος λίθος όταν φοριέται σε δαχτυλίδι ή περιδέραιο, γιατρεύει τους σεληνιασμένους. Το σμαράγδι (διασταυρωμένο κι από τον μέγιστο Αριστοτέλη) φορεμένο στο δάχτυλο ή το λαιμό θεραπεύει στους επιληπτικούς. Το σάρδιο, μόνο αν έχει βάρος είκοσι κόκκων σταριού εμποδίζει τα τρομερά και αγωνιώδη πράγματα να έρχονται στον ύπνο μας, ενώ διαλύει μαγείες και μαγγανείες. Ο χρυσόλιθος διώχνει τα φίδια. Αν μάλιστα τον τρυπήσουμε και τον δέσουμε στη χαίτη γαϊδάρου και το αριστερό μας χέρι, νικά τους δαίμονες.

Χρυσοπράσιος ημιπολύτιμος

Αχάτης Βραζιλίας

Στον αστραφτερό βήρυλλο σκαλίζουμε έναν αστακό και στα πόδια του μια κουρούνα. Καθαγιασμένος φοριέται από τα νιόπαντρα ζευγάρια για να διώξει κάθε ασθένεια, κυρίως των ματιών. Αν βυθιστεί στο νερό και πιούμε το έγχυμα, παύει ο πόνος του συκωτιού. Με το τοπάζι δειλιάζει ο εχθρός και μέσα στο σπίτι καταπολεμά τα μάγια. Η στειρότητα θεραπευέται άμεσα αν η γυναίκα πιει το ζωμό από αμέθυστο σε νερό. Ο αχάτης φέρνει τον γλυκύτερο τοκετό και κοντράρει τις αποβολές. Όποιος φορά όνυχα, αποκτά ικανότητα να ερμηνεύει τα όνειρα. Ο σαρδόνυξ επιπλέον, μετριάζει την οργή και τους καυγάδες.

Χαλκηδόνιος, ορυχεία Βασιλικών Θεσ/νίκης

Σταματώ εδώ για να προλάβω να περιγράψω μερικούς συμβολισμούς, μη τυχόν και μείνετε ανημέρωτοι : Ο ίασπις συμβολίζει τη ζωντάνια της πίστης. Το ζαφείρι συμβολίζει το μεγαλείο της ουράνιας ελπίδας. Ο χαλκηδόνιος τη φλόγα της ευσπλαχνίας. Το σμαράγδι την προφητεία της γενναιοψυχίας. Ο σαρδόνυξ την ταπεινότητα των αγίων. Ο σάρδιος το αίμα των μαρτύρων. Ο χρυσόλιθος το κήρυγμα των θαυμάτων. Ο βήρυλλος τις πρωτοβουλίες των ιεροκηρύκων. Το τοπάζι την αφοσίωση των ιερέων στην αποστολή τους. Το χρυσοπράσιο είναι η ανταμοιβή των ευλογημένων. Ο υάκινθος την ουράνια ανύψωση των ιατρών. Ο αμέθυστος το ουράνιο βασίλειο της ψυχής των ενάρετα ταπεινών ανθρώπων.

Σάρδιος, στο αιματί του, δαχτυλιδένιος.

Η ζωή συνεχίζεται. Το ίδιο λαμπερή, μάταιη για άλλους, με μόνη αιτία την ομορφιά για πάμπολλους.  Ευχαριστώ τον Ουμπέρτο Έκο για τη μετάφραση (κι ας μην τον ξέρω φυσικά) στην «Ομορφιά της Λίστας» σελ. 162, ενώ το πρωτότυπο λατινικό κείμενο είναι εδώ για όσους επιμείνουν να εμβαθύνουν στα σώψυχα του μεσαιωνισμού, που δεν είναι καθόλου χαμένα στο παρελθόν του χρόνου, πιστέψτε με.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Advertisements
This entry was posted in Αταξινόμητα. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s