407. Κοριτσοπαρέα του Francois Boucher (146)

L' Odalisque Blonde, Alte Pinakothek, Munich 1752. Ο εναλλακτικός τίτλος για την "Ξανθιά Οδαλίσκη" είναι " Η Louise O'Murphy στο ντιβάνι της". Η νεαρή Ιρλανδέζα συντρόφεψε αρκετά βράδια τη μοναξιά του Λουδοβίκου 15ου. Η στάση του ολόγυμνου μοντέλου στο ανάκλιντρο σκανδάλισε το κοινό και προκάλεσε θόρυβο επιτυγχάνοντας τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα : Έγινε η μόνιμη πλέον στάση στις παραγγελίες του ολίγιστου βασιλιά

Πορτρέτο της Μαρκησίας de Pompadour, Alte Pinakothek, Munich 1756. Η ερωμένη του Λουδοβίκου κυβερνούσε θρασύτατα τη Γαλλία, πλήττοντας το κύρος του έθνους και της Μοναρχίας, αδειάζοντας τα κρατικά ταμεία, εκχυδαϊζοντας της δημόσια διοίκηση και ανοίγοντας το δρόμο για τη λυτρωτική Γαλλική Επανάσταση

Μιλάμε για το σημαντικότερο ίσως Γάλλο ζωγράφο της τεχνοτροπίας του Ροκοκό, τον Φρανσουά Μπουσέ (Francois Boucher 1703-1770). Εκείνου του γλυκύτατου στυλ ανάμεσα στα 1720 και τα 1780 περίπου, με το οποίο κλείνει όπως ισχυρίζονται πολλοί η αυλαία του Μπαρόκ. Μεταξύ των χαρακτηριστικών που το διακρίνουν είναι η χρήση του παστέλ ως τεχνική (κρητιδογραφία), οι απαλοί ανοιχτόχρωμοι τόνοι, τα αέρινα διακοσμητικά μοτίβα, η χάρη κι η κομψότητα να πλανάται στον καμβά, κι ένα σωρό ερωτικοί υπαινιγμοί χωρίς καν υποψία προστυχιάς. Όλα μέσα σε μια υπερβολή, σε μια επανάληψη που κάποτε καταντά κουραστική και βαρετή, εντούτοις πλούσια διασκεδαστική και αριστοκρατικά φινετσάτη.

Αν κάτι πέτυχε ο Μπουσέ ήταν να γίνει ευνοούμενος της ερωμένης του βασιλιά και κατάφερε έτσι να ξεκλειδώσει κάθε ανακτορική αντίρρηση. Αντίθετα, ως “ο ευνοούμενος της ευνοούμενηςΜαντάμ ντε Πομπαντούρ απέκτησε κύρος, διασημότητα, γνωριμίες, παραγγελίες και ευμάρεια. Αναρριχήθηκε σε δημόσιους θώκους, διετέλεσε διευθυντής της Βασιλικής Ακαδημίας Ζωγραφικής και Γλυπτικής, όπως και των βασιλικών ταπητουργείων, μέχρι που το 1765 ο σπάταλος ερωτύλος Λουδοβίκος 15ος τον ανακηρύσσει Ζωγράφο της Αυλής.

L' Odalisque Brune, 1745. Όλες οι ενδείξεις συνηγορούν πως η Καστανή Οδαλίσκη δεν είναι άλλη από την ίδια τη σύζυγο του καλλιτέχνη, τη Madame Boucher

The Afternoon Meal 1739 Louvre. Το φως λούζει χαλαρά την τρυφερή οικογενειακή στιγμή. Είναι όμως έτσι ; Μας βάζει σε σκέψη που κανένας από τους ενηλίκους δεν κοιτάζει τον άλλο, υπάρχει μια αδιάφορη αποστασιοποίηση...

Στα έργα του υπάρχουν πάντα ιδιότροπες σκηνές και πρωτοπορίες που δηλώνουν την αυτοπεποίθηση του καλλιτέχνη. Πάντως ως ένα κεντρικότερο μήνυμα της συνολικής του εργογραφίας είναι ο γενικευμένος αισθησιασμός που κατακλύζει διάχυτος τις εντυπώσεις, η ερωτική διάθεση είναι ανυπόκριτη έως τα όρια της αξιοπρέπειας που δεν τα ξεπερνά. Η ανερχόμενη αστική τάξη γαργαλιέται με τους πίνακές του, απολαμβάνει τα τολμηρά γυμνά, πάντα ωστόσο υπάρχει η προκάλυψη του παλατιού που λες και συδαυλίζει την αποτύπωση της γυναικείας σαγήνης. Ακόμη και στα χαρακτικά του ενσαρκώνει την ελαφρότητα και την κομψή επιπολαιότητα της ηγερίας των Βουρβώνων. Φιλότεχνος όμως και εργατικός επιδόθηκε με την ίδια επιτυχία και σε σκηνικά, σε θεατρικά κοστούμια αλλά και σε εκλεπτυσμένες ταπισερί.

Girl Reclining, 1751, Wallraf-Richartz-Museum, Cologne. Ακόμη ένα κορίτσι που ξεκουράζεται σαν να μη τη βλέπει κανείς, πιθανότατα και πάλι η μούσα Louise. Η πόζα καταλήγει σήμα κατατεθέν του Boucher

Diana Resting after her Bath, 1742, Louvre. Η ξεκούραση της Αρτέμιδος μετά το μπάνιο είναι και δική μας χαρά

Ο πολύς Ντιτερό (Diterot) δεν τον ανεχόταν διόλου, και δεν έχανε ευκαιρία να του επιτίθεται καλλιτεχνικά, μέχρι που κι ο ίδιος ο Μπουσέ παραδέχθηκε πως τα έργα του ήταν πολύ πρασινωπά και υπερβολικά κακοφωτισμένα. Έτσι, υπερπαραγωγικός και υπέρλαμπρος πέρασε στους διαδόχους του (ιδίως στο μαθητή του Fragonard)  τουλάχιστον τη συνέπεια στο προσωπικό του ιδίωμα συχνότατα μακριά από τη θεματολογία της Φύσης. Ειπώθηκε άλλωστε όλως δικαίως για τον Μπουσέ πως συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων που εκφράζουν προσωποποιούν και ενσαρκώνουν το στυλ της εποχής τους.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Advertisements
This entry was posted in Αταξινόμητα and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s