398. John Constable, Το Κάρο του Σανού – The Hay Wain (142)

JohnConstable, The Hay Wain, 1821

Ο τόσο ρομαντικός βρετανός Τζον Κόνσταμπλ (John Constable 1776 -1837), περίφημος για τα τοπία του,  ήταν από τους ουσιαστικότερους αναγεννητές της Τέχνης στο νησί. Άλλοτε με μολύβι και άλλοτε με λάδι σχεδίαζε αυθόρμητα (παρά τη μεθοδικότητά του) στην ύπαιθρο, παρατηρούσε μετά μανίας τις αλλαγές του καιρού και κυρίως των νεφών, επέστρεφε όμως στο ατελιέ του για την τελική πινελιά.

Στο μαγευτικό «Κάρο του Σανού», ο σκύλος, ο ψαράς κι η βάρκα συνυπάρχουν ως ξεχωριστά σκίτσα, ενώ στο χώρο μας τοποθετεί κυρίως μέσω των προσεκτικά τοποθετημένων κτιρίων. Αριστερά είναι ένας μύλος, που ο πατέρας του Κόνσταμπλ (ιδιοκτήτης όλων των εκτάσεων) είχε νοικιάσει στον αγρότη Willy Lott, κι έτσι άλλωστε έμεινε στην εργογραφία ως “Η αγροικία του Willy Lott”. Μπορεί να μένει η εντύπωση μιας γραφικής και απλής σκηνής όμως η αλήθεια είναι ότι αφορά μια ιδιαίτερα σημαντική περιουσία.

Δεξιά, δίπλα από τη βάρκα του ψαρά διακρίνεται ένας κόκκινος τοίχος από τούβλα που ανήκουν σε ένα νερόμυλο, ακριβώς έξω από το πεδίο όρασής μας. Πριν γεννηθεί ο  Κόνσταμπλ οι γονείς του ζούσαν στο μύλο-σπίτι και στη συνέχεια
η οικογένεια συνέχισε να ζει στην ύπαιθρο (στο Suffolk), γεγονός που επέδρασε στη παιδική φαντασία του, συνοδοιπόρός του ακόμη κι όταν ενηλικιώθηκε. Οι τούφες καπνού που στριφογυριστά αναδύονται από την καπνοδόχο του σπιτιού, και η γυναίκα δίπλα του να αντλεί νερό από τον ποταμό, προσδίδουν στη σκηνή αρμονία, και μια γαλήνη απόλυτης ηρεμίας. Στο βάθος, τα κίτρινα και πράσινα λιβάδια, πιτσιλισμένα με το φως του ήλιου, αφήνουν περθιώρια να διακρίνουμε τους εργάτες της γης, ένας ακονίζει το δρεπάνι του, άλλοι με τα δικράνια φορτώνουν σανό σε κάρα. Χρονικά βρισκόμαστε μεταξύ Ιουνίου και αρχές Αυγούστου, στο θερισμό.

Ο θολός ανεμοδαρμένος ουρανός αφήνει την υποψία βροχής και παραπέμπει σε κλασικό εγγλέζικο καιρό του καλοκαιριού. Το κάρο του σανού είναι φυσικά στο επίκεντρο της προσοχής. Ακόμη και η λέξη Wain παραπέμπει σε παλαιότερη εκφορά της λέξης Wagon, δίνοντας μια διάσταση παραδοσιακότητας στο έργο. Η άμαξα λοιπόν διασχίζει το ποτάμι για να συνεχίσει στα χωράφια. Ο καροτσέρης έχει σταματήσει για μια στιγμή, ίσως αφήνει τα άλογα να δροσιστούν, ενώ παρέλειψε και τα παραπέτα για να μπορέσουμε να δούμε τους εργάτες που μάχονται. Παρότι τα σπιτίσια άλογα για αγροτικές εργασίες είναι συνήθως σκουρόχρωμα, ο Κόνσταμπλ αφήνει μερικές κόκκινες πινελιές δίνοντας έναν πιο χαρούμενο και πανηγυρικό τόνο στο πράσινο φόντο της βλάστησης.

An Autumn Landscape with a View of Het Steen, in the Early Morning, 1636, Oil on oak, 1310 x 2290 mm National Gallery London, RUBENS Peter Paul 1577-1640

Καινοτόμος στις τεχνικές, το έργο είναι αντιπροσωπευτικό της μαεστρίας του όχι μόνο στα σύννεφα από τα οποία έγινε πασίγνωστος, αλλά και από τις χαλαρές αντανακλάσεις του λευκού στο νερό. Οι γκρινιάρηδες Άγγλοι σύγχρονοί του επέμεναν σε ένα ακόμη παραδοσιακότερο στυλ και μάλλον τον υπέσκαπταν (εξ ου και η επιβεβαίωσις της ρήσεως ουδείς προφήτης στον τόπο του). Ωστόσο η επιτυχία που γνώρισε στη Γαλλία δεν άφηνε κανένα περιθώριο αμφισβήτησης. Το 1824 με αυτόν ακριβώς τον πίνακα κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στο Σαλόνι του Παρισιού. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που ο Κόνσταμπλ εξέφρασε το θαυμασμό του για την ικανότητα του Ρούμπενς στην περιγραφή των φυσικών φαινομένων (π.χ. στο έργο του μεγάλου Φλαμανδού  An Autumn Landscape with a View of Het Steen), οι Γάλλοι ιμπρεσιονιστές επηρεάστηκαν από τις εμπνεύσεις του Κόνσταμπλ στην υπαίθρια ζωγραφική και την καταγραφή των φυσικών γεγονότων.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Advertisements
This entry was posted in Αταξινόμητα and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s