382. Antonello da Messina,ένας νότιος διεγείρει το Βορρά (135)

Antonello da Messina, Ο Άγιος Ιερώνυμος στο γραφείο του", 1474, Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου. Ένα από τα μνημειώδη αριστουργήματά του, που συνδυάζει λεπτομέρειες, γεωμετρίες, συμβολισμούς και αριστοκρατική δεξιοτεχνία ενός πολύ σημαντικού καλλιτέχνη. Θριαμβικές αψίδες, πολυεστιακός φωτισμός, εμβληματικό δάπεδο, παρατηρήστε το σήμα κατατεθέν του Αγίου, το λιοντάρι, όπως έρχεται βασιλικά από το άκρο δεξιά

Antonello da Messina "Η Παναγία του Ευαγγελισμού" Virgin Annunciate, 1475, Πινακοθήκη Παλέρμο. Απλή φόρμα, λακωνικός σχεδιασμός, λιγοστά χρώματα αποδίδουν τη στιγμή που η Παρθένος πληροφορείται το λυτρωτικό νέο για την ανθρωπότητα. Σε μία τόσο φορτισμένη στιγμή, με συναισθηματική ένταση και κορυφαία συνταρακτικό σπαραγμό, ο καλλιτέχνης χειρίζεται τις διδαχές του Φραντσέσκα για να κλείσει το πάθος μέσα σε αυστηρές σχεδόν, γεωμετρικές κατασκευές. Απίθανος ο συνδυασμός, να η αιτία που το έργο κατατάσσεται στα διαχρονικά αριστουργήματα.

Το έργο του είναι βαθειά επηρεασμένο από την πρώιμη φλαμανδική τεχνοτροπία. Ο Σικελός καλλιτέχνης Antonello da Messina (1430-1479) υπήρξε μια εμπνευσμένη μορφή, που πέτυχε το εντελώς ασυνήθιστο, να γίνει εμπνευστής της τέχνης στην απόμερη και απομακρυσμένη για τη δράση του Βόρεια Ιταλία, ειδικά στη γαληνότατη Βενετία. Έζησε και εργάστηκε με το μυαλό σχεδόν αποκλειστικά στην ιδιαίτερη πατρίδα του τη Μεσσήνη της Σικελίας όθεν και το όνομά του. Δεν έμεινε ωστόσο και αταξίδευτος. Στα 1450 οι ιστοριογράφοι και βιογράφοι τον συναντούν στη Νάπολη, ενώ τη διετία 1474-1476 επισκέφθηκε τα άβατα της τέχνης σε Μιλάνο και οπωσδήποτε στη Βενετία όπου δεν έχασε την ευκαιρία να εντρυφήσει στους χρωματικούς παραδείσους του Τζοβάνι Μπελλίνι.

Του χάραξαν τη φαντασία οι φλαμανδικές εμμονές με τη λεπτομέρεια και οι ογκοπεριγραφικές απολυτότητες του οικουμενικού Πιέρο ντελα Φραντσέσκα.Φαίνεται ότι ειδικά το δίδυμο των Rogier van der Weyden και Jan van Eyck που προέρχονταν από το κοινό διδακτήριο του Colantonio, τον βοήθησε να να προσεγγίσει από άλλους δρόμους το παιχνίδι της Προοπτικής.

Antonello da Messina, "San Cassiano altarpiece", 1476, Βιέννη. Η συναρπαστικά έξοχη (ημιτελής πια) Αγία τράπεζα του Αγίου Κασιανού, είναι ίσως το πρεσβευτικότερο έργο προς μια νέα, χρωματική πια, Προοπτική αλά Φλάνδρα! Οι Άγιοι Νικόλαος, Μαγδαληνή, Ούρσουλα, και Δομίνικος εισάγουν τον τύπο της Ιερής Συνομιλίας, μια παρέα που τα κομμάτια της μόλις το 1929 κατάφεραν να ξανασυναρμολογηθούν από διάφορους που είχαν αρπάξει ό,τι είχαν μπορέσει στις γωνιές της Κεντρικής Ευρώπης, ώστε να μένει εν αμφιβόλω ο δημιουργός.

Antonello da Messina "Πορτρέτο ανδρός -του Trivulzio" 1476, Δημοτικό Μουσείο Τορίνο. Εξέχων προσωπογράφος σταδιοδρόμησε πάνω στις αρχές της αλληλεπίδρασης φωτεινών και σκοτεινών επιφανειών. Η υπόγεια έκφραση που θα μπορούσε να είναι ακόμη και "η άμυνα του ανακριτή", εντείνεται από την καθόλου συνηθισμένη για την εποχή στάση : Με μία θέση τριών τετάρτων (3/4) εγκαταλείπει τις συμβατικότητες και κατακτά τον τίτλο του θεμελιωτή του μετα-medallion πορτρέτου.

Συνδύαζε άριστα και πρωτότυπα την απεικόνιση της φύσης με τη ζεστή αποτύπωση των ανθρώπινων χαρακτηριστικών. Εξάλλου όλη αυτή η συγκυριακή σχέση του με τις Κάτω Χώρες, του έδωσε την ευκαιρία να γίνει ο πρώτος σημαντικός ζωγράφος της λατινικής χερσονήσου που εισήγαγε τις τεχνικές της ελαιογραφίας, έτσι όπως μόνο στη Φλάνδρα τη συναντούσε κανείς. Παρότι δεν άφησε πίσω του διαδόχους ή Σχολή, επηρέασε όσο λίγοι της εξέλιξη της ζωγραφικής, έτσι θαυμάσια όπως λειτούργησε ως πρίσμα ανάμεσα στον ευρωπαϊκό Βορρά και την Αναγεννώμενη Ιταλία.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

This entry was posted in Messina, Antonello da and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s