373. Ed Kienholz, περιβάλλον Σύγχρονης Τέχνης (131)

Edward Kienholz, The Wait, 1964. Νοσταλγικός

The Beanery. Απρόβλεπτος. Τα ρολόγια σταματημένα στις 10:10, η μουσική ρετρό, οι μυρωδιές από το παρελθόν

Εκεί περίπου στα 1960 ο Νέο-Ρεαλισμός ήρθε στην Ευρωπαϊκή Τέχνη ως παράλληλος δρόμος του Αμερικανικού νέο-Νταντά κινήματος. Οι ντανταϊστές (άθεοι, καταστροφείς των έργων τους, προκλητικά μηδενιστές, αρνητές του εμπορίου των καλλιτεχνημάτων) παλαιοί και νέοι, δεν είχαν κανένα μέλλον. Τώρα η «τέχνη» ή η Τέχνη του collage, του assemblage, των ready made, και πάει λέγοντας αποκτά ουσία και μεταπωλητική αξία. Το τρισδιάστατο έργο είναι πια εδώ και μαζί του η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ. Άλλα από αυτά τα περιτριγυρίζουμε (και μιλάμε τότε για “Εγκατάσταση”) και σε άλλα μπαίνουμε μέσα, γινόμαστε μέρος του κι ίσως γιατί όχι έκθεμα οι ίδιοι (οπότε μιλάμε για “Περιβάλλοντα”).

Το έργο του Edward Kienholz (1927-1994) δεν είναι παρά ένα κραυγαλέο κατηγορητήριο για την υποκρισία και την ανηθικότητα της σύγχρονης ζωής. Γεννήθηκε στο Fairfield της Ουάσιγκτον, και μεγάλωσε σε ένα αγρόκτημα στο ανατολικό τμήμα της πολιτείας. Τα χέρια του έπιαναν στις μαστοριές μα σίγουρα ως ξυλουργός ανέδειξε όλες του τις δεξιότητες. Μη καταφέρνοντας να κάνει πολλά πράγματα στη ζωή του πήρε το δρόμο για το Λος Άντζελες των πάσης φύσεως καλλιτεχνών, κι εκεί θα φτάσει ως τη Funk Art.

Back seat Dodge '38, 1964. Ηδονοβλεψίας. Η πλάκα είναι ότι ενώ τα ζευγαράκι κάνει ό,τι κάνει, το ραδιόφωνο παίζει ένα σύγχρονο σταθμό

Χωρίς να το πολυκαταλάβει βρέθηκε στην εμπορσθοφυλακή της Σύγχρονης Τέχνης, μέρος της avant-garde των νέων φιλότεχνων, και μάλιστα τόλμησε να ανοίξει την Ferus Gallery. Εκεί πλέον ανέπτυξε κάθε ζωγραφική, γλυπτική, μηχανιστική, κολάζ,  εγκατάσταση, περιβάλλον, κάθε πρωτοπόρα και φυσικά αμφιλεγόμενη δυνατότητα έκφρασης. Μετά το 1960 αποσύρθηκε από την Ferus Gallery για να επικεντρωθεί στην τέχνη του, δημιουργώντας επιδαπέδια μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντικά ταμπλώ. Αταίριαστα αντικείμενα στα χέρια του ζευγάρωναν. Σατιρικός, χυδαίος μερικές φορές, επιθετικά προσβλητικός, βίαιος και εκκεντρικός αντιμετωπίζει το θεατή με ερωτήσεις για την ανθρώπινη ύπαρξη και την απανθρωπιά του εικοστού αιώνα, για την ελεεινοποίηση της κοινωνίας των πολιτών.

The Portable War Memorial 1968, Αντιπολεμικός

Sollie 17, 1979-1980

Τρελαινόταν να περιφέρεται στις υπαίθριες αγορές και να συλλέγει τα πλέον απίστευτα. Στην επιστροφή σπίτι δημιουργούσε μοντέλα στο μέγεθος του ανθρώπου, σκοπεύοντας σε ένα σαρδόνιο κοινωνικό σχολιασμό.

Ένα από τα δισημότερα έργα του είναι το The Beanery, ένα καφέ μπαρ που εξελίχθηκε σε τόπο συνάντησης άλλωστε πολλών vip της εποχής, των λιγότερο χλιδάτων, όσων έβγαιναν απ’ τα αριστερά στο σύστημα όπως η Αβα Γκάρντνερ κι ο Χάμφρεϋ Μπόγκαρντ.

Πέθανε το 1994 από συγκοπή ενώ έκανε ορειβασία στο Άινταχο. Όταν ο κριτικός τέχνης Robert Hughes του περιοδικού Time περιέγραψε το τέλος του, το λιγότερο, εντυπωσίασε : «Το παχύσαρκο ταριχευμένο σώμα του ήταν σφηνωμένο στο μπροστινό κάθισμα μιας καφέ Packard 1940 coupe.

"John Doe", Paint and resin on man, The Menil Collection Houston. Ανερμήνευτος

Στην τσέπη του ένα δολάριο και μια τράπουλα, ένα μπουκάλι Chianti του 1931 πλάι, και οι στάχτες του σκύλου του Smash στο πορτ-μπαγκάζ. Έτοιμος για την μεταθάνατον ζωή! Οι πίπιζες τσίριζαν κλαψιάρικα όταν η χήρα του Nancy Reddin κύλησε τη νεκροφόρα έως τη μεγάλη τρύπα : η πιο αιγυπτιακή κηδεία που έγινε ποτέ στην αμερικανική Δύση, μια μεγαλειώδης Έξοδος για αυτό τον  άφθονο, ενεργητικό, άλλοτε λαμπρό κι άλλοτε απελπιστικά χυδαίο καλλιτέχνη…»

Αν η Τέχνη προλέγει, μαντεύει και για μερικούς προφητεύει την αληθινή ζωή, ίσως όσα δεινά μας περιμένουν, αλύπητα κι ωμά μας τα πρωτοέδειξε ο Ed Kienholz.

"State Hospital" 1966. Αφού είχε εργαστεί σε ένα ψυχιατρείο, απέκτησε τις εμπειρίες για να αποδώσει όσα τον έπληξαν. Η έντονη οσμή του νοσοκομείου κατακλύζει το θεατή ανυπόφορα...Για κεφάλια οι ανδρικές κούκλες είχαν γυάλες, όπου ζωντανά ψαράκια έκαναν αέναους κύκλους. Όπως η σκέψη του ασθενούς που γυρίζει συνεχώς, μα δεν πάει πουθενά.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

This entry was posted in Kienholz, Ed and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s