356. Ed. Hopper, ρεαλιστική αμερικάνικη μελαγχολία (123)

Edward Hopper, "Κινηματογράφος της Νέας Υόρκης" 1939. Η Τζο λέγεται ότι απόρησε όταν μέτρησε πόσες πηγές φωτός χρησιμποίησε ο Χόπερ. Στο πανί η ασπρόμαυρη ταινία προς τέρψιν, η αίθουσα χλιδάτη υπερκόσμια, κι από το γήινο κόσμο το βλέμα της κυρίας μετέωρο στο πάτωμα. Η απόλυτη ακινησία στον...κινηματογράφο.

Edward Hopper "Evening wind", 1921. Χαρακτικό του Μουσείου Τέχνης στη Φιλαδέλφεια. Η κουρτίνα έχει πάρει ζωή!

Αν ήταν καλύτερος ζωγράφος μπορεί να μην γινόταν τόσο σημαντικός καλλιτέχνης”. Αυτό ειπώθηκε για τον αμερικανό Έντουαρντ Χόπερ (1882-1967) και μάλλον τον αντιπροσωπεύει. Από πατέρα έμπορο και μητέρα φύσει εξωστρεφή οι ορίζοντές του είναι ανοιχτοί, ενθαρρύνεται στις ζωγραφικές ανησυχίες του και ήδη το 1900 εγγράφεται στη Σχολή Καλών Τεχνών της Νέας Υόρκης. Εκεί θα συναντήσει το ίνδαλμά του, καλλιτέχνη και καθηγητή Ρόμπερτ Χένρι, τον πνευματικό του οδηγό στην αναζήτηση της έκφρασης με το ύφος της αμερικανικής εμπειρίας.

Το 1910 βαπτίζεται στη μυστηριακότητα των Παρισίων, μιλά γαλλικά παρακολουθεί θέατρο, η Πόλη του Φωτός τον απορροφά. Το ίδιο το φως γίνεται βάθρο έκφρασης για τον Χόπερ που πλέον δεν μπορεί να το αποχωριστεί, ίσως σε κανένα από τα έργα του.

Morning sun. Ασκητικό δωμάτιο, κοιτά προς τα έξω σαν να βρισκόταν σε μία σπηλιά

Κι αν στα 1913 πεθαίνει ο πατέρας του, η χρονιά εξελίσσεται σε κομβική για τον Χόπερ αφού συμμετέχει στην έκθεση του Οπλοστασίου. Επρόκειτο για το οπλοστάσιο του 69ου Συντάγματος της Νέας Υόρκης το οποίο υποδέχθηκε έργα από όλες τις άκρες της Αμερικής, αλλά και από εξέχουσες ευρωπαϊκές φυσιογνωμίες, ο ίδιος ο Αμπρουάζ Βολάρ έμπορος όλων σχεδόν των ιμπρεσιονιστών είχε στείλει πολλά έργα στην έκθεση : αναμφίβολα δεν υπήρξε άλλο γεγονός που να επηρέασε περισσότερο την εξέλιξη της αμερικανικής τέχνης όσο η έκθεση του οπλοστασίου.

Second story sunlight. Δύο ηλικίες, δύο περιβάλλοντα, δύο κόσμοι που γυρίζουν ατέρμονα

Είτε σε ελαιογραφίες είτε σε υδατογραφίες ο ρεαλισμός το Χόπερ είναι μια συνθήκη ολοφάνερη. Στο καμβά του ωστόσο προκύπτουν έντονα συναισθήματα μοναξιάς, μελαγχολίας, πίκρας, προβληματισμού. Τα έργα του πλούσια σε ακτίνες του ήλιου, δεν παράγουν απελπισία όσο περίσκεψη. Οι ήρωες του απορροφώνται, σκέψεις και όνειρα μας τραβούν μακριά, τα βλέμματα συνήθως χαμηλά, ή έξω, πάντως όχι να μας κοιτούν κατάματα λες και κάτι αδιόρατο τους βασανίζει.

Μούσα, σύζυγος από το 1924, και αυστηρή έως συναγωνισμού συνάδελφος,

Ξενοδοχείο δίπλα στο Σιδ. Σταθμό, 1952. Το ζεύγος είναι πια ηλικίας, το φως μόνιμα πρωταγωνιστής, το παιχνίδι της ακινησίας σε αντίφαση με τα τραίνα διαρκές... Εκείνο που δείχνει να αλλάζει είναι το σπίθισμα στο βλέμα της Τζο. Γίνεται με τα χρόνια πιο οξύ, πιο καχύποπτο.

η  Τζο (Τζόσεφιν Νίβισον) θα σταθεί ως μοντέλο του σε δεκάδες πίνακες του καλλιτέχνη. Κι αν δεν απέκτησαν παιδιά, η συντροφικότητα τους κράτησε μαγεμένους τον έναν δίπλα στον άλλο, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τις δυσκολίες που γεννούσαν οι ατελείωτες σιωπές του Χόπερ για τις οποίες έμεινε παροιμιώδης.

Τα γυμνά του είναι εξαίσια. Στα σχέδιά του δεν αποκαλύπτεται μόνο η επιδεξιότητα αλλά και το ποιητικό υπόβαθρο της επιλογής των στάσεων. Οι χειρονομίες είναι εντελώς φυσικές, το σώμα αποκτά μια τελειότητα κι ας σπανίζει η απόδοση των προσώπων.

Δωμάτιο ξενοδοχείου, 1931

Ένας λεπτός ερωτισμός ενυπάρχει σαν απροσδιόριστο άρωμα στα έργα του. Άραγε φαντασιώνεται άλλες γυναίκες, άλλες στιγμές, άλλους χρόνους, ή του αρκεί η αλήθεια της Τζο που την ζωγραφίζει ακόμη και όταν η ηλικία της θα είναι αρκούντως ώριμη..; Μάλλον η θηλυκότητα είναι εκείνη που τον συναρπάζει, το ένστικτο προς το άλλο φύλο, η αύρα μιας γυναίκας που κι αν δεν την ξέρεις καθόλου αρκεί η ομίχλη της για να σου τραβήξει την προσοχή. Το αγριολούλουδο που μπορεί να διαβάζει μόνο, να πίνει καφέ, να κάθεται σε πολυθρόνα, να χουζουρεύει, χωρίς να σημαίνει πως προσφέρεται για ερωτικούς παροξυσμούς.

ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΣ

Advertisements
This entry was posted in Hopper Edward. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s