338. Orvieto, ο εκτυφλωτικός καθεδρικός ναός (117)

O Λορέντζο Μαϊτάνι μας αιφνιδίασε με την λεπτεπίλεπτη τέχνη του πάνω στο μάρμαρο. Η διάφανη δύναμη του νερού και το καθαρό βλέμα του Δημιουργού που ήρεμος κοσμογνεί τα ψάρια και πετεινά τ' ουρανού, εντυπωσιάζουν.

Παρά τη θεματική αποκρουστικότητά τους, οι σκηνές της Κολάσεως στη Δευτέρα Παρουσία είναι συγκλονιστικές

Στην καρδιά της Ιταλίας, βρίσκεται το ταπεινό Ορβιέτο με τα εύφορα χωράφια της Ούμπριας τριγύρω, γεμάτα λιόδεντρα κι αμπελώνες. Επιβλητική η Περούτζια πιο κεί, διάσημη η Ασίζη, μα και το Ορβιέτο έχει το κόσμημά του : Ο καθεδρικός του ναός είναι ίσως ό,τι πιο σημαντικό έχει να επιδείξει ο 13ος αιώνας στην προαναγεννησιακή ιταλική γλυπτική. Για να είμαστε πιο ειλικρινείς , η πρόσοψη είναι εκείνη που κλέβει καρδιές, ένα οικοδόμημα εντυπωσιακό, επιβλητικό, απίστευτο.

Στα 1263 ένας -αγνός μα δύσπιστος σχετικά- Γερμανός ιερέας ο Πέτρος της Πράγας, ενώ ήταν καθ’ οδόν για προσκύνημα ση Ρώμη στάθηκε στην Μπολσένα. Ιερούργησε στο ναό της Αγίας Αικατερίνης, μα κατά τη διάρκεια του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, το δισκοπότηρο ξεχείλισε από αίμα που έρεε στην Αγία τράπεζα και στα λινά χρυσοκέντητα υφάσματα. Ο Πάπας Ουρβανός ο 4ος διέμενε τότε στο γειτονικό Ορβιέτο και διέταξε να του κομίσουν όλα τα στοιχεία του θαύματος, δεν άργησε δε να ιδρύσει τον καθεδρικό ναό για την στέγαση των αγιασμένων λειψάνων.

Το θαύμα κατά τη λειτουργία της Μπολσένα απασχόλησε τη ζωγραφική. Ο ίδιος ο Ραφαήλ κόσμησε τα ιδιαίτερα δώματα του Ποντίφηκα στο Βατικανό (fresco 1512), και ειδικά την Αίθουσα του Ηλιόδωρου με την περίφημη σκηνή.

Καθεδρικός του Ορβιέτο. Η μνημειώδης εντύπωση καθηλώνει και γοητεύει, ενώ οδηγεί ταχέως σε Αναγεννησιακά μονοπάτια

Στον αρχιτέκτονα και γλύπτη Λορέντζο Μαϊτάνι (Lorenzo MAITANI 1255-1330) ανατέθηκε το υπέροχο έργο της διακόσμησης της πρόσοψης. Ο καλλιτέχνης είχε αποκτήσει ευρεία φήμη στη Σιένα, αλλά στο Ορβιέτο πια αποτόλμησε ιδιαίτερα τολμηρές πρακτικές, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως μόνον οι κόχες της εισόδου ξεπερνούν τα 9 μέτρα ύψος! Αργότερα, με την επιτυχία του εγχειρήματος ανέλαβε γέφυρες, δημόσια κτίρια κλπ. Με θεματολογία γύρω από τη Γένεση και τη Δευτέρα Παρουσία ο Μαϊτάνι εξέφρασε με ευαισθησία συγκινητικά έκτυπα, ολοφάνερα επηρεασμένος από την Γαλλο-Γοτθική επιρροή.

Στην τριγωνική κορυφή δεσπόζει η μεγαλειώδης Στέψη της Παναγίας, κάτω ακριβώς το τετράγωνο Ρόδινο παράθυρο, ενώ τις τρεiς κεντρικές θύρες πλαισιώνουν χρυσοποίκιλτα ψηφιδωτά. Εφόσον σας φέρει ο δρόμος, για κανένα λόγο δεν πρέπει να παραλείψετε μια δια ζώσης εντύπωση από αυτή το ασύγκριτο θρησκευτικό μνημείο.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in d. Θ Η Σ Α Υ Ρ Ο Ι σκόρπιοι, ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s