328. Φαίδρα και Ιππόλυτος

Sir Lawrence Alma-Tadema, The death of Hippolytus, 1860

Ο Ιππόλυτος είχε έναν φρικτό θάνατο. Διωγμένος απ’ τον πατέρα του με ψεύτικες κατηγορίες αιμομιξίας κατά της θετής του μάνας, ανέβηκε στο άρμα κι έφευγε με τα τέσσερα άλογά του μέσα από τον Ισθμό.

Ως εκεί δεν φτάσαμε τυχαία. Ήταν γιος του Θησέα και της αμαζόνας Ιππολύτης αλλά όταν επέλεξε την Άρτεμη να προσφέρει στο βωμό της ένα στεφάνι, η Αφροδίτη χολώθηκε κι έτσι του ‘στησε μια παράδοξη παγίδα. Το βαρύ φόρο του θεϊκού θυμού, πρώτη τον πλήρωσε η Φαίδρα, δεύτερη γυναίκα του πολυάσχολου Θησέα (βρισκόταν σε αποστολή στα Τάρταρα εκείνος…). Η Φαίδρα ακουσίως ερωτεύτηκε τον ατσαλένιο αριστοκράτη μετέφηβο όταν τον είδε να μπαίνει στα Ελευσίνια μυστήρια ντυμένος στα λευκά του λινά… Έπαθε ανορεξία, δεν κοιμόταν, από το ερωτικό πάθος τρυπούσε τα φύλλα μιας μυρτιάς με μια πολύτιμη καρφί­τσα των μαλλιών της κι έκτοτε τα μυρτόφύλλα έχουν πολλές τρύπες. Έπιασε και τού ΄γραψε ένα γράμμα, να φύγουν λέει παρέα, να ζήσουν την αμαρτία, κι ο Ιπππόλυτος την απόδιωξε ταπεινωτικά.

Phaedra. Alexandre Cabanel, 1880

Εκείνη φτάνει στα όρια της παραφροσύνης, της το θόλωσε εντελώς το μυαλό η πανούργα Αφροδίτη, σκίζει τα ρούχα της, βοά πως της όρμηξε τάχα ο δήθεν αιμομίκτης, και σαν μαθαίνει ο Θησέας τα καθέκαστα, τον εξορίζει δίχως δεύτερη σκέψη. Ζητά μάλιστα από τον Ποσειδώνα να εξασφαλίσει τη χειρότερη τιμωρία. Να λοιπόν μες στον Ισθμό ένα τεράστιο κήτος, μια σκυλοφώκια κολοσσός, ορμάει να πνίξει το ιπτάμενο τέθριππο. Σκαλώνουν τα ηνία σε μια αγριελιά, ανατρέπεται ο δυστυχής και σκάει στα βράχια, μπλεγμένος στα σχοινιά βρίσκει τραγικό τέλος ενώ τον σέρνουν τα τρομαγμένα άλογα.

Georges Barbier, Phaedra and Hippolytus

Όταν έφθασε η αλήθεια στ αυτιά του συντριμμένου Θησέα, του ευγενέστερου βασιλέα της Αθήνας, ήταν πια αργά. Τι κι αν κρεμάστηκε από τη ντροπή της η Φαίδρα. Τι κι αν οι νύμφες της Τροιζηνίας έκοβαν κάθε χρόνο μια μπούκλα απ΄ τα μαλλιά τους για τον Ιππόλυτο κι ο Διομήδης απ΄τ’ Άργος διέταξε ετήσιες θυσίες στον αδικοχαμένο νέο. Η τραγωδία είχε παιχτεί κι ο Ευριπίδης φρόντισε, πολύ πριν η σύγχρονη αστρονομία δώσει στον αστερισμό 174 το όνομά της, να το κάνει θεατρικό και μέχρι σήμερα να μας κρατά μαγεμένους από την πλοκή και τις θεανθρώπινες διαπλοκές.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in ΕΠΙΚΑΙΡΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s