317. Βouguereau, γυμνός γυναικείος αισθησιασμός (107)

Adolph Bougereau, Το κύμα, 1896, The wave

Adolph Bouguereau, Το κύμα, 1896, The wave

Τον αγνοούσαν συστηματικά. Για τους πολύφερνους καθηγητές της ελεύθερης διανόησης στην κλειστή κάστα των υπερμοντέρνων πανεπιστημιακών δασκάλων, ο Άντολφ Μπουγκερώ είχε εξ ορισμού απορριφθεί μέσα σε ένα σκοταδιστικό παραλήρημα. Ήταν τέτοιο και τόσο το αντι-ακαδημαϊκό μένος, που πτυχιούχοι Σχολών Καλών Τεχνών ανά τον κόσμο μπορεί και να μην τους επιτράπηκε ποτέ να μάθουν καν το όνομά τουWilliam Adolphe Bouguerau (1825-1905 Γαλλία). Μπορείς να απεχθάνεσαι ή και να κακακολογείς κάθε πινελιά που δεν σου μιλάει, εντούτοις δεν μπορείς να αγνοείς και να διαφεντεύεις την ευκαιρία ενός τρίτου να μάθει.

The Nut Gatherers (1882)

The Oreads,1902

Ο Μπουγκερώ εξύμνησε το γυναικείο γυμνό σώμα με τεχνική αρτιότητα, με ευγένεια και με έκδηλη αξιοπρέπεια, δίχως προστυχιές ή φαλλικά υπονοούμενα. Χρησιμοποίησε βέβαια πολλές φορές ως πρόσχημα μια καλυμμένη μυθολογική θεματολογία, ενώ ταυτόχρονα έφθανε σε ατμόσφαιρες απόλυτης θηλυκότητας.

Τα έργα των ακαδημαϊκών ζωγράφων, ως «μεγάλες μυθολογικές μηχανές» (grandes machines mythologiques), ανταποκρίνονταν στις απαιτήσεις του κοινού της εποχής τους και συνδύαζαν, όπως γράφει ο ιστορικός τέχνης Έντουαρντ Λούσυ-Σμιθ, «την ερωτική διέγερση με την ευπρέπεια». Ο καλλιτέχνης λοιπόν που εξέφρασε  περισσότερο από κάθε άλλον τη φιληδονία του 19ου αιώνα ήταν ο Μπουγκερώ, και σήμερα κατατάσσεται μεταξύ των πλέον δημοφιλών καλλιτεχνών ανά τον κόσμο, ειδικά με τις ήρεμες αποτυπώσεις της παλέτας του. Δεν έκανε μόνο γυμνά, αλίμονο, έκανε όμως σχεδόν αποκλειστικά γυναικεία θέματα. Τρυφερές γοητευτικές σκηνές, ένας συναισθηματισμός υπερχειλής, ρομαντικότητα, αισθαντισμός, μεταξωτή νωχέλεια και ρεμβασμός, ένας εύθραυστος κόσμος αρωμάτων και σαγήνης.

Elegy, 1899

Οι ιμπρεσιονιστές τον ειρωνεύτηκαν πως κάποτε η φήμη του θα αγγίξει τη δόξα του καλύτερου ζωγράφου όλων των εποχών, αλλά κάποιος μετριοπαθής θα συνιστούσε να περιορίζονταν οι υπερβολές. Διότι πολύ απλά, ποτέ δεν ξέρεις…  Μέχρι να εμφανιστούν τα αμερικανικά δολλάρια όντως ο Μπουγκερώ ήταν μια (κατά τις γραφές) μέτρια περίπτωση. Σωστή προβολή ωστόσο, διαχείριση χωρίς σύνορα, μουσειακά ρίσκα και επενδυτική επιμονή, έχουν σήμερα εκτινάξει τις αξίες των έργων του σε εκατομμύρια ευρώ ανά υπογραφή. Συν τοις άλλοις δίδαξε με αυταπάρνηση ζωγραφική σε χιλιάδες φοιτητές, οι οποίοι κατηχήθηκαν στα μυστικά της Τέχνης είτε συνέχισαν στην τεχνοτροπία του, είτε όχι όπως ο Ματίς

Μάταια θα επιμένουν οι ψευτοπροοδευτικοί να απαρνούνται το ρεαλισμό. Συμφωνούμε πως όλα τα ρεαλιστικά έργα δεν είναι καλά και σώνει εμπνευσμένα.

The heart' s awakening, 1892

Εντούτοις η παραστατική ζωγραφική έχει περισσότερο νόημα από τη μοντέρνα τέχνη που ισχυρίζεται ότι ο μουσαμάς είναι επίπεδος και δεν χρειάζεται ικανότητα, ή τεχνική για να είσαι καλλιτέχνης. Μας οδήγησαν στο παράδοξο να νομίσουμε λοιπόν ότι η μη τέχνη είναι τέχνη και κατά συνέπεια η παραστατική τέχνη δεν είναι τέχνη. Ας το ξανασκεφτούμε. Θα ήμουν ο τελευταίος που θα απέρριπτα ακόμη και τις πλέον ακατάληπτες σύγχρονες ζωγραφικές. Με το ίδιο πάθος θα προστάτευα από την άδικη χλεύη τα λεπτεπίλεπτα αριστουργήματα του Μπουγκερώ.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Bouguereau, William-Adolphe. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s