295. Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, πλάσμα ελληνογένεσης (104)

Πολύ δύσκολα θα βρεις στο διαδίκτυο, επάλληλες αναφορές για την κ. Λαμπράκη Πλάκα. Λες και η ιδιωτικότητά της περιφρουρείται από τους βανδάλους, λες και υπάρχει μια κοινή συμφωνία για προστασία των αξίων από την αδηφαγία, λες και υπάρχει κάτι περισσότερο : Οι αυθεντικές κορυφές δεν έχουν την παραμικρή ανάγκη από σαλιάρικα θυμιάματα.  Μιλάμε για ένα ζώντα μύθο της Τέχνης, ένα πλάσμα της Αναγέννησης, ένα βουνό του Φρίντριχ, μιλάμε για μια ευγενική καρδιά κρητικοπούλας που αφιερώθηκε όσο κανένας άλλος έλληνας στη γνώση, την καλλιέργεια, την προβολή των εικαστικών θαυμάτων.

Κυριολεκτικά αναγέννησε, αναβάθμισε το ρόλο και δημιούργησε μιαν νέα αντίληψη στο χώρο της Πινακοθήκης με πρωτοποριακές ιδέες. Έργο της είναι η δημιουργία της «Εθνικής γλυπτοθήκης» στου Γουδή, τα 3000 έργα με τα οποία πλουτίστηκε η Πινακοθήκη, μεταξύ των οποίων τα έργα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου «Άγιος Πέτρος» και «Η ταφή του Χριστού». Διεύρυνε τους προσανατολισμούς, τη σημασία, τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, τις αξίες και έδωσε μια διάσταση πρωτόγνωρη για τα δεδομένα της χώρας, με προοπτικές και ασφαλώς με μιαν σπάνια πνευματικότητα.

Το γραφείο της στο σπίτι

Η Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα γεννήθηκε στο Αρκαλοχώρι Ηρακλείου Κρήτης. 1960-1964: Πτυχίο Αρχαιολογίας με άριστα από το Πανεπιστήμιο Αθηνών. 1964-1968: Μετεκπαίδευση στην Αρχαιολογία και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. 1968-1973: Μεταπτυχιακές σπουδές Ιστορίας της Τέχνης στη Σορβόννη. Κρατικό διδακτορικό δίπλωμα (Doctorat d’Etat es Lettres) με άριστα από τη Σορβόννη (Παρίσι Ι). 1975: Εκλέγεται Τακτική Καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Από το 1992 Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης. 1985: Βραβείο Καζαντζάκη. 1989: Α΄ Κρατικό Βραβείο Μελέτης Δοκιμίου για το βιβλίο «Περί ζωγραφικής. Αλμπέρτι και Λεονάρντο». Έχει τιμηθεί με το παράσημο του Ιππότη των Γραμμάτων και Τεχνών από την Ιταλική και Γαλλική Δημοκρατία και με το παράσημο του Αλφόνσου του Σοφού από την Ισπανική Κυβέρνηση. Έχει δημοσιεύσει πολλά βιβλία και άρθρα Ιστορίας της Τέχνης.

Την 13 Μαρτίου 2010, τα «Νέα» φιλοξένησαν τις απαντήσεις της σε μια σειρά από προσωπικές ερωτήσεις

Η απόλυτη ευτυχία είναι στο studiolo μου, μ΄ ένα αγαπημένο βιβλίο ακούγοντας προκλασική μουσική. Σ΄ ένα ερημικό ακρογιάλι, η πρώτη επαφή με τη θάλασσα μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα. Αγαπημένο μου ταξίδι είναι το Παρίσι, η Ρώμη, η Νέα Υόρκη, η διαδρομή από το Ηράκλειο Κρήτης στο χωριό μου, το Αρκαλοχώρι.. Συγγραφείς οι Αρχαίοι, ο Όμηρος, οι Λυρικοί, οι προσωκρατικοί, ο Πλάτων, ο Ντοστογιέφσκι, ο Προυστ, ο Μπόρχες, ο Μάρκες, ο Παπαδιαμάντης και πολλοί άλλοι, Έλληνες και ξένοι. Αγαπώ ιδιαίτερα την ποίηση.

Όταν κάνει ντουζ σφυρίζει τη γνωστή άρια από την «Κάρμεν» του Μπιζέ, τραγούδια του Χατζιδάκι και του Θεοδωράκη. Από βιβλία, οι προσωκρατικοί φιλόσοφοι και ιδιαίτερα ο Ηράκλειτος. Η αβυσσαλέα αλήθεια των ηρώων του Ντοστογιέφσκι: «Ψυχής πείρατα…» όπως γράφει ο Ηράκλειτος.

Από ζωγράφους οι αγαπημένοι της είναι ο Τιτσιάνο, ο Γκρέκο, ο Ρέμπραντ, ο Βερμέερ, ο Μανέ, ο Βαν Γκογκ, ο Πικάσο, ο Ρόθκο και πολλοί Έλληνες. Χρώμα : Το μπλε κομπάλτ της θάλασσας, το μπλε του λαζουρίτη λίθου (lapis lazouli). Συνήθως φοράω μαύρα με τόνους λευκού, γκρίζου ή κόκκινου.

Επιτυχία της θεωρεί όταν είδε ουρές από απλούς ανθρώπους να περιζώνουν την Εθνική Πινακοθήκη για να απολαύσουν τα έργα του Γκρέκο. Πίνει κρασί, φοβάται την αρρώστια και την αναπηρία, ενώ ως σύνθημα ζωής έχει το «Soyez realistes, cherchez l΄ impossible», το σύνθημα του Μάη του ΄68 («Να είστε ρεαλιστές, να επιδιώκετε το αδύνατο»).

Την 6 Απριλίου 2008 είχε δώσει μια σειρά από επίσης τηλεγραφικές απαντήσεις στην «Καθημερινή»

Η ανοιχτόκαρδη τραπεζαρία της

Η λέξη «ελληνικότητα», που έχει συνδεθεί με το γνωστό ιδεολογικό και καλλιτεχνικό ρεύμα της «γενιάς του Τριάντα», είναι παρεξηγημένη. Γεννιόμαστε με το αίσθημα της καταγωγής μας, που μας διαποτίζει μαζί με το μητρικό γάλα. Αργότερα, με τη γνώση, το αίσθημα γίνεται συνείδηση. Αλλωστε, αίσθημα και συνείδηση δεν ξεχωρίζουν. Προσωπικά μακαρίζω την τύχη μου που γεννήθηκα στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Κρήτη.

Τι πιο μικρό ελληνικό αγάπησα:

Μερικές λέξεις από το κρητικό ιδίωμα που κυκλοφορούν ακόμη στο στόμα των απλών ανθρώπων, υψώνοντας την καθημερινότητα στη σφαίρα της καθαρής ποίησης: ανεντράνισμα (στάση που δείχνει ήθος και περηφάνια), δροσοσταλίζει (ψιλοβρέχει), μελίχλωρο (νωπό), πετραλάλητος (σιωπηλός σαν πέτρα) και πολλές άλλες με αρχαίο άρωμα.

Η υπέροχη εκδοχή του Ελληνα.

Η γενναιοδωρία, η φιλοξενία, η φιλοτιμία, το χαμόγελο, η φιλομάθεια, ο αγώνας για αυτοϋπέρβαση.

Οι Ελληνες του κόσμου αισθάνονται περισσότερο από όσους ζουν στη μητροπολιτική Ελλάδα την πρόκληση να επιβεβαιώσουν με έργα την καταγωγή τους. Γι’ αυτό συχνά διακρίνονται σε όλους τους τομείς.

Το ελληνικό μου «γιατί» κι ένα «πρέπει» που πέταξα.

Γιατί δεν δώσαμε ποτέ στον πολιτισμό, στην ιστορία μας, στους ανυπέρβλητους θησαυρούς των μουσείων μας την απόλυτη προτεραιότητα που αξίζουν; Εχω πετάξει από τη λέξη «πρέπει» το «καθώς», αμφισβητώ την κοινοτοπία που αναιρεί την ελεύθερη και δημιουργική σκέψη. Διαβάζει ποίηση, Σαπφώ, Κάλβο, Καβάφη, Ελύτη, Ρίτσο.

Ως Ελλάδα νιώθω τη βεβαιότητα του φωτός, κάθε πρωί που ανοίγω το παράθυρό μου. Γι’ αυτό ο κατ’ εξοχήν Ελληνας θεός είναι ο Απόλλωνας. Το μυστικό είναι στην Επαγρύπνηση. Να θυμόμαστε όλοι ότι εκτός συνόρων κάθε Ελληνας είναι ολόκληρη η Ελλάδα»

Από τις ωραιότερες συνεντέυξεις είναι εκείνη που έδωσε στο «Έθνος» ανοίγοντας το σπίτι της.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΙ. Bookmark the permalink.

3 Responses to 295. Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, πλάσμα ελληνογένεσης (104)

  1. Ο/Η Stamatis Plytas λέει:

    Καλέ κάντε λίγο έτσι… έχετε κάτι καφέ στη μύτη σας…

  2. Ο/Η Calypso Larah λέει:

    Καλέ Μαρίνα μου ,Καλέ Λαμπράκη μου ,Καλέ Πλάκα μου κάνιες

  3. Ο/Η Kazamias λέει:

    Ε, όχι και Ελληνογέννεσης… Πρό αυτής, θα έλεγα…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s