287. Vermeer, οι βόρειες κυρίες του 17ου αιώνα (99)

Γυναίκα που ζυγίζει μαργαριτάρια

The lacemaker, Η κεντίστρα -1669-1670,Louvre

Ο Γιαν (Γιοχάνες) Βερμέερ (1632-1675) μαζί με τον τεράστιο Ρέμπραντ αποτελεί  έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Χρυσής Εποχής (1584-1702) της Ολλανδίας. Ο πατέρας του Ρεϊνιέρ  εγκαταστάθηκε στο Ντελφτ περίπου το 1615 και εργάστηκε αρχικά ως έμπορος μεταξιού, ενώ ύφαινε κι ένα είδος σατέν υφάσματος που λεγόταν κάφα (caffa). Ίδρυσε ένα πανδοχείο με το όνομα «Mechelen», με πελάτες αστούς, γεγονός που κοινωνικοποίησε την οικογένεια κι έφερε σε επαφή την οικογένεια ακόμη και με καλλιτέχνες γεγονός καθοριστικό για την ενασχόληση του γιου του με τη ζωγραφική.

Ο καλλιτέχνης είχε 14 παιδιά και δεν ζωγράφιζε περισσότερα από δύο έργα

Κορίτσι με κόκκινο καπέλλο

ετησίως.  Ο Βερμέερ διακρίνεται κυρίως ως ζωγράφος ρωπογραφιών, καθημερινών ρεαλιστικών σκηνών και ηθογραφιών. Κατά το μεγαλύτερο ποσοστό οι πίνακές του προσαρμόζονται στην κυρίαρχη τάση της ολλανδικής ηθογραφικής ζωγραφικής, σύμφωνα με την οποία έπρεπε να καταδικάζονται η αμαρτία και τα ανθρώπινα πάθη, με απώτερο στόχο τη διαπαιδαγώγηση και την ανάδειξη της «ενάρετης» ζωής. Στην πλειονότητά τους, τα ηθογραφικά έργα του επιδιώκουν να διακωμωδήσουν τις

Η Γαλατού 1660

αποκλίνουσες συμπεριφορές, ενώ ελάχιστα από αυτά παρουσιάζουν ένα πρότυπο προς μίμηση, όπως ο πίνακας Η γαλατού (περ. 1658-60), ένας από τους διασημότερους πίνακές του, ο οποίος απεικονίζει μία υπηρέτρια να εκτελεί επιμελώς τα καθήκοντά της.

Κατά κύριο λόγο επέλεγε να ζωγραφίσει νεαρές γυναίκες, συνήθως ως μέρος μίας ευρείας σύνθεσης αλλά και σε προσωπογραφίες. Τα καλλίτεχνήματά του διακρίνονται για την αυστηρή σύνθεση τους, τις έντονες χρωματικές αντιθέσεις και τη χρήση του φωτός, για την οποία έχει υποστηριχθεί πως ο Βερμέερ χρησιμοποίησε σκοτεινό θάλαμο (camera obscura)για τη δημιουργία των περισσότερων έργων του.

Officer and Laughing Girl

Κεντρική θεματολογία του είναι ουσιαστικά νεκρές φύσεις με ανθρώπους, παραμένει δε  ανεξακρίβωτο ποιος ήταν ο δάσκαλός του. Εκτός από την ζωγραφική ο Βερμέερ ασκούσε και το επάγγελμα του εμπόρου και εκτιμητή έργων τέχνης όπως αποδεικνύει ένα σύντομο ταξίδι του στο Άμστερνταμ, για να εκτιμήσει ορισμένους πίνακες. Δεν είναι καθόλου απίθανο να ήταν αυτή η κύρια πηγή συντηρήσεως της πολυμελούς οικογένειάς του και με αυτήν την εργασία να είχε ασχοληθεί περισσότερο παρά με τη ζωγραφική, αφού πεθαίνοντας άφησε τη σύζυγο και τα παιδιά του σε οικονομική αβεβαιότητα. Με έργα όπως ο «Αστρονόμος» καταγράφεται η σειρά των πινάκων του με τη χαρακτηριστική μοριακή τεχνική, όπου το φως περνώντας μέσα σε μυριάδες στίγματα από χρώμα, ζωντανεύει τα αντικείμενα και τις μορφές με τις μαγευτικές χρυσές ανταύγειες του.

O Αστρονόμος, Λούβρο

Κοπέλλα με μαργαριταρένιο σκουλαρίκι

Λαμπρά δείγματα αυτών των προσπαθειών είναι η «Κυρία στο παράθυρο», «Το ζύγισμα των μαργαριταριών», το «Εργαστήριο του καλλιτέχνη», το «Γράμμα», η «Κυρία εμπρός στη σπινέττα» και το «Κορίτσι με το γαρύφαλλο», με τις λεπτές αρμονίες του κίτρινου και του γαλάζιου, χαρακτηριστικό επίσης στοιχείο της τέχνης του ζωγράφου του Ντελφτ.

Για τα δεδομένα της εποχής του ολοκλήρωσε πολύ μικρό αριθμό έργων, περίπου πενήντα από τα οποία τριάντα πέντε έχουν διασωθεί. Αν και το έργο του επαινέθηκε στη διάρκεια της ζωής του και κατά τον 180 αιώνα, στη συνέχεια περιέπεσε στη λήθη. Η επανεκτίμηση του έργου του σχετίζεται με την εμφάνιση του κινήματος του ιμπρεσιονισμού.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Vermeer Johannes. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s