236. Henri Rousseau, ο αγνότερος τελώνης (65)

The Football Players 1908 Γκούνγκενχάιμ

Αναδείχθηκε το σημαντικότερο πρόσωπο της Ναϊφ τεχνοτροπίας, αν όχι θεμελιωτής, πατέρας, εμπνευστής, τότε σίγουρα ο καλύτερος, κυριότερος και σπουδαιότερος υλοποιητής της πάνω στον καμβά. Μετεμπρεσιονιστής ίσως θα μπορούσε να ονομαστεί, τιμήθηκε από κορυφαία πρόσωπα των μεταγενεστέρων κινημάτων, του κυβισμού, εξπρεσσιονισμού, σουρρρεαλισμού. Περισσότερο γνωστός με το παρατσούκλι ο Τελώνης, λόγω του κυριότερου επαγγέλματος που ακολούθησε, πριν στραφεί ολοκληρωτικά στη ζωγραφική. Αυτοδίδακτος και βάσει μαρτυριών, εντελώς άσχετος με τα δεδομένα προοπτικής συνθέσεων κι άλλων τεχνικών στοιχείων απαραίτητων σε κάθε ζωγράφο. Η τεχνοτροπία του έμοιαζε με μικρού παιδιού εντούτοις αυτή ειλικρίνεια πέρα από απρέπειες και ευτελισμούς τον ανέδειξε μέσα σε ένα αγνό συναίσθημα.

Fight Between a Tiger and a Buffalo 1908 Κλήβελαντ

Αν και άσκησε αρχικά δικηγορία γενικά υπήρξε σχετικά φτωχός και γενικά ήτανε κάπως αφελής, ευκολόπιστος κι αγαπούσε να περιβάλλει το παρελθόν του με μυθεύματα, τόσο μάλιστα πλούσια και κατάλληλως στηριγμένα, που μας επιτρέπει την εικασία ότι, όπως και στη ζωγραφική του, ήταν έτσι παραμυθάς και στα λεγόμενά του. Το πρώτο του επίσημο πίνακα, τον φιλοτέχνησε σχετικά μεγάλος: γύρω στο 1877, σε ηλικία 34 ετών. Ωστόσο απέκτησε επίσημη άδεια αντιγραφέα έργων από το Λούβρο. ‘Αλλωστε πολλά του έργα, τ’ αντέγραψε από εικόνες βιβλίων. Εκείνα μάλιστα που φαντάζουνε τροπικά, είν’ εμπνευσμένα από το Ζωολογικό και Βοτανικό Κήπο του Παρισιού, από το οποίο, ουδέποτε απομακρύνθηκε σημαντικά.

Joseph Brummer 1909

Λέγεται, πως λίγο πριν πεθάνει, σε μια συνεστίαση που κάμανε προς τιμή του, οι μεγάλοι σύγχρονοι του καλλιτέχνες, όπως οι Μονέ, Σεζάν, Μπράκ, Ματίς, τον είχαν βάλει να καθήσει σ’ έναν αυτοσχέδιο θρόνο και τον προσκυνούσαν πειρακτικά αλλά με νόημα όλοι τους. Από την άλλη όμως πάλι, πολλοί από εκείνους τους μεγάλους, πιστεύαν πως είχε πετύχει την Απόλυτη Ζωγραφική, ανεξαρτήτως της διαδρομής που ακολούθησε, για να φθάσει έως εκεί.

Θεωρήθηκε ως ο Απόλυτος Ζωγράφος, ακόμα κι αν ήτανε τυχαίο, έστω κι αν έγινε κατά …λάθος. Αξίζει να σημειωθούν ακόμα δυο στοιχεία! Όταν κάποιος κριτικός είδε τους πρώτους πίνακές του, είπε χαρακτηριστικά: «Τούτος ο ζωγράφος δεν έκανε τούτα ‘δω με τα χέρια μα με τα ποδάρια και μάλιστα με δεμένα μάτια«!

Eiffel 1898 Χιούστον

Le Douanier ήταν το παρατσούκλι του. Γεννήθηκε το 1844 στο Λαβάλ της ΒΔ Γαλλίας, από πατέρα γανωματή, ενώ η μητέρα του ήταν εγγονή αξιωματούχου από το στρατό του Μ. Ναπολέοντα. Όταν γίνεται 15 ετών, η οικογένειά του κηρύσσει πτώχευση και ζούνε στα όρια της φτώχειας. Το 1864 περνά έναν ολόκληρο μήνα στη φυλακή, κατηγορούμενος πως έκλεψε χρήματα και γραμματόσημα. Τους επόμενους μήνες κατατάσσεται στο πεζικό. Το 1868 διορίζεται δικαστικός υπάλληλος και την επόμενη χρονιά παντρεύεται τη Κλεμάνς Μπουατόρ, κόρη ενός επιπλοποιού. Ατυχώς όμως, από τα συνολικά 7 παιδιά που αποκτήσανε μαζί, πριν αυτή πεθάνει τελικά από φυματίωση, τα 5 πεθάνανε σχεδόν αμέσως και τελικά μόνον η κόρη του Ζιλί, έφτασε σε ώριμη ηλικία.

Αυτοπροσωπογραφία 1903 Μουσείο Πικάσσο

Το 1886 συμμετέχει με 4 πίνακες στη Α’ Έκθεση Σαλόν Ανεξαρτήτων. Έις εξ αυτών είναι το «Βράδυ Καρναβαλιού«. Το 1889 επισκέπτεται τη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού και το 1893 παραιτείται από το τελωνείο για να αφοσιωθεί στη ζωγραφική. Το 1899 ξαναπαντρεύεται, τη Ζοζεφίν Νουρί, που όμως μετά 4 χρόνια, αυτή πεθαίνει. Το 1907 καταδικάζεται για απόπειρα απάτης εις βάρος της Τράπεζας Γαλλίας. Το 1910 τραυματίζεται στο ένα πόδι κι οι γιατροί στο νοσοκομείο, δεν αντιλαμβάνονται έγκαιρα τη σοβαρότητα του τραύματος. Μολύνεται λοιπόν και πεθαίνει σε ηλικία 66 ετών. Ένα μήνα μετά, οι φίλοι του κάνουν έρανο για να του αναγείρουν μνήμα στη γενέτειρά του.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Rousseau Henri. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s