230. Géricault (Ζερικώ), ένα ρομαντικό ναυάγιο (61)

Ο διασημότερος πίνακάς του, "Το Ναυάγιο Της Μέδουσας" 1819, The Raft of the Medusa - Louvre, προκάλεσε απέραντες συζητήσεις, επικρίσεις, αμφιγνωμίες ακόμη και πολιτική αμηχανία, τόσο για το μοντερνισμό του θέματος όσο και τους υπαινιγμούς που ο Ζερικώ ποτέ δεν αποδέχθηκε. Η γαλλική φρεγάτα «Μέδουσα» τον Ιούνιο του 1816 σαλπάρει από το Εξ μεταφέροντας στη Σενεγάλη τον γάλλο κυβερνήτη Ζ. Σματς, για να παραλάβει την αποικία από τους Βρετανούς. Ο καπετάνιος του πλοίου έχει να ταξιδέψει πάνω από 25 χρόνια. Γι’ αυτό κι έναν μήνα μετά ρίχνει το πλοίο σε ύφαλο ανοιχτά της Μαυριτανίας. Οταν το πλοίο έπεσε στον ύφαλο, μόνο οι επιβάτες της ανώτερης τάξης μπήκαν στις σωσίβιες λέμβους. Καπετάνιος και κυβερνητικός αξιωματούχος φορτώνουν σε μια λέμβο τρόφιμα και νερό, εγκαταλείποντας 176 ψυχές στο έλεος της θάλασσας, σε τέσσερις βάρκες και μια σχεδία, με κάμποσο κρασί και λίγα μουχλιασμένα παξιμάδια. Ο υποπλοίαρχος κόβει κατά λάθος το σχοινί που συνδέει τη σχεδία με μια βάρκα, με αποτέλεσμα η πρώτη ν’ αρχίσει να πλέει ακυβέρνητη. Μέσα σε 15 μέρες οι ναυαγοί της σχεδίας χωρίς νερό -το ελάχιστο που είχαν χύθηκε σε καβγά- ζουν την απόλυτη κόλαση: άλλοι δολοφονούνται, άλλοι τρελαίνονται, τραυματίες ρίχνονται στη θάλασσα, κάποιοι πεθαίνουν από την πείνα και την αφυδάτωση, μερικοί πέφτουν θύματα κανιβαλισμού. Το πλοίο «Αργος» εντοπίζει τη σχεδία διασώζοντας 15 ναυαγούς, από τους οποίους οι πέντε θα πεθάνουν στη στεριά

Ο χαμένος μέσα στη νιότη του Θεόδωρος Ζερικώ είναι μια καθοριστική μορφή του Γαλλικού Ρομαντισμού. Κράτησε αποστάσεις από τη παράδοση και με τη τέχνη του προσπάθησε ν’ ανατρέψει τους ακαδημαϊκούς κανόνες.

Έφιππος αξιωματικός εφορμά

Ο Théodore Géricault (1791- 1824) προέρχονταν από πλούσιους γονείς, έλαβε κλασική παιδεία στο αυτοκρατορικό Λύκειο, όμως αδικήθηκε από τη ζωή. Οι κριτικοί ποτέ δεν τον ενέταξαν στους ιστορικούς ζωγράφους και γενικά τον αντιμετώπιζαν με καχυποψία. Παρότι το 1812 τιμάται με χρυσό μετάλλιο για τον έφιππο αξιωματικό, ούτε η Μέδουσα, ούτε άλλα έργα του εκτιμήθηκαν όσο θα έπρεπε.

Είχε μια παράνομη ερωτική σχέση με τη θεία του Αλεξαντρίν Καρτέλ από την οποία απέκτησε ένα παιδί, όταν όμως μαθεύτηκε το γεγονός ο πατέρας του τον υποχρέωσε να εγκαταλείψει τη Ρώμη όπου ζωγράφιζε και να επιστρέψει στη Γαλλία.

Ντέρμπυ του Έπσομ

The mad woman

Το πάθος του για τα άλογα, μέσα από το οποίο ερμήνευε την τιθάσευση των (και προσωπικών του) ενστίκτων, κατέληξε μοιραίο. Ζωγράφιζε ακατάπαυστα ιππικούς αγώνες, άλογα εν κινήσει και λάτρευε την ιππασία παρά τα πολλά ατυχήματα . Σε ένα από αυτά τραυματίστηκε βαριά με αποτέλεσμα να μείνει για ένα περίπου χρόνο κλινήρης και τελικά να πεθάνει μόλις 33 ετών.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Gericault Theodore. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s