222. Degas, μπαλαρίνες, λουτρά και άλογα (55)

Μάθημα χορού 1871

Ο Edgar Degas (1834-1917) είχε αριστοκρατική καταγωγή από οικογένεια τραπεζιτών. Πεθαίνοντας νέα η μητέρα του, έμεινε ο πατέρας κι ο παππούς του να τον επηρεάζουν σημαντικά. Μετά το πτυχίο φιλολογίας, παράτησε τα νομικά το 1853 επηρεασμένος ίσως και από τις συναντήσεις του με τον Ingres, και καταπιάστηκε να αντιγράφει πίνακες της Αναγέννησης, αφού ταξίδεψε πολλές φορές στην Ιταλία μελετώντας τους μεγάλους Δασκάλους. Πάντως εισήχθη το 1855 με υποτροφία στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού.

Πορτρέτο του Hilaire de Gas, παππού του, 1857

Ασχολήθηκε με ιστορικά έργα, αντιγραφές ακόμη και στο Λούβρο, έτσι άλλωστε έκανε την πρώτη εμφάνισή του στο Salon του 1865, η οποία όμως, παρά την ενθάρρυνση του Μανέ, δεν άρεσε. Απεικόνιζε την εισβολή των δυνάμεων της Ένωσης στον αμερικανικό εμφύλιο. Μεταπολεμικά (1872) επέστρεψε από την Αμερική κατέγραψε εξαιρετικά μάλιστα τις εμπειρίες του στην επιχείρηση βάμβακος του θείου του με ένα υπέροχο πολλαπλό πορτρέτο. Έτσι ή αλλιώς τα πορτρέτα ήταν τα αγαπημένα του, ακόμη κι όταν έφτασε η ώρα να ασχοληθεί με την Πλαστική.

Πορτέτα στο γραφείο βάμβακος της Νέας Ορλεάνης 1873

Πίνοντας αψέντι

Από το 1874 βοηθά την πρώτη έκθεση των Ιμπρεσιονιστών, εντούτοις ποτέ δεν του άρεσε ο όρος Ιμπρεσιονιστής καθώς απέφευγε τα έντονα χρώματα και την τοπιογραφία. Τα οικονομικά του όμως ήταν υγιή κι έτσι επιδόθηκε και στη συλλογή κλασικών έργων που λάτρευε όπως των El Greco, Manet, Pissaro, Cezanne, Gauguin, Van Gogh. Στο έργο του με το όλως ιδιόμορφο προσωπικό στυλ, επηρεάστηκε από τους κλασικούς, τον Delacroix, αλλά και τα ιαπωνικά χαρακτικά. Όταν ξέσπασε η υπόθεση Ντρέυφους περί προδοσίας της Γαλλίας που συγκλόνιζε για χρόνια τη χώρα, έκανε το λάθος να διακόψει φιλίες με εβραίους φίλους του, λάθος που το μετάνιωσε πικρά τα ύστερα χρόνια.

Άμαξα στους αγώνες 1868

Μετά το μπάνιο

Μέχρι το 1870 αφοσιώθηκε σε θέματα ιππέων και κούρσες αλόγων. Μετά το 1870 τον απορροφούν εντελώς σχεδόν τα θέματα με μπαλέτο και μπαλαρίνες, όπου τα έργα του μέχρι σήμερα είναι μοναδικής καλλιτεχνικής αξίας. Του παρείχαν εξάλλου και μια ευκολότερη δυνατότητα πωλήσεων. Παράλληλα τον εξάπτει η αποτύπωση γυναικών σε στιγμές μπάνιου, χτένισμα, στέγνωμα με πετσέτες, από τις πλέον ασυνήθιστες γωνίες ιδωμένες.

Πάντως η όρασή του, ήδη από τη θητεία στο πυροβολικό πληγείσα,

Το αστέρι 1877

μειώθηκε ραγδαία και ήδη από τα τέλη του αιώνα απομονώνεται, ενώ η πλήρης σχεδόν τύφλωση τον έκανε να πάψει εντελώς τη δημιουργία κιόλας από το 1909, ενώ ως το θάνατο έπρεπε να παρέλθουν οκτώ ακόμη βασανιστικά χρόνια. Στο ερημητήριο – εργαστήριό του οι ελάχιστοι μαθητές και γνωστοί, βρήκαν μεταξύ άλλων περίπου 150 μικρά γλυπτά, φυσικά με θέματα όλο άλογα και μπαλαρίνες. Δεν παντρεύτηκε ποτέ, ενώ τα τελευταία χρόνια του ζούσε λυπημένα, ολομόναχος δίχως φίλους, περιπλανώμενος στους δρόμους του Παρισιού.

Μικρή χορεύτρια 14 ετών

xartografos

Δυο χορεύτριες μπαίνουν στη σκηνή

Advertisements
This entry was posted in Degas Edgar. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s