221. Μητροπολίτης Νικόλαος, γνώση και ταπείνωση

Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος Χατζηνικολάου γεννήθηκε το 1954 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και συνέχισε τις σπουδές του στον τομέα της Αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο του Ηarvard. Στη συνέχεια ασχολήθηκε με τη μελέτη της Μηχανικής των Ρευστών και της Μαθηματικής Φυσιολογίας στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), όπου έλαβε μεταπτυχιακούς τίτλους και διδακτορικό. Μήπως θα είναι -προς τιμή και σωτηρία μας- ο επόμενος αρχιεπίσκοπος ?

Τις εβδομάδες από τον Ιούνιο 2011 τουλάχιστον, ανοίγοντας τη Κυριακή το πρωί την τηλεόραση, βλέπεις με δέος το μητροπολητικό ναό των Αθηνών στη μετάδοση της θείας λειτουργίας ΑΔΕΙΟ, άδειο πραγματικά από ανθρώπους, ο λαός απών. Γεμάτη η Τούμπα και το ΟΑΚΑ, γεμάτα τα καφέ και τα ταβερνεία, γεμάτα τα κρατητήρια και τα νοσοκομεία, γεμάτα τα προποτζίδικα και οι πλατείες αγαναχτισμένους, μα παρα ταύτα, άδειες, εγκατελειμένες στοιχειώνουν οι εκκλησιές. Δεν μπορεί, κάτι τρέχει.

Οι διδακτορικές σπουδές του π. Νικολάου  επικεντρώθηκαν στον τομέα της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας. Αντικείμενό τους ήταν η αιμοδυναμική μελέτη του κυκλοφορικού συστήματος (καρδιάς και αγγείων) με χρήση Μηχανικής των Ρευστών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών. Συγκεκριμένα, ασχολήθηκε με την επινόηση, τον σχεδιασμό και τη μελέτη μιας μη αιματηρής μεθόδου διαγνώσεως βαλβιδικών παθήσεων με τη μέθοδο της ακουστικής ανάλυσης!

Εργάστηκε ως ερευνητής και επιστημονικός συνεργάτης στο αγγειολογικό εργαστήριο του Νew Εngland Deaconess Ηospital στην Αμερική. Παράλληλα εργάστηκε ως επιστήμων στη ΝΑSΑ. Δίδαξε σε σεμινάρια του Χάρβαρντ και στις Ιατρικές Σχολές των Πανεπιστημίων Αθηνών και Κρήτης. Τὴν τελευταία χρονιὰ τῆς παραμονῆς του στὶς ΗΠΑ, δίδαξε στὸ πρόγραμμα HST (Health-Sciences-Technology) τοῦ Harvard – ΜΙΤ ἐπὶ δυὸ ἑξάμηνα τὸ Σεμινάριο τῶν «Βιορευστῶν καὶ Αἱμοδυναμικῆς», ἀπὸ δὲ τὸ 1990, διδάσκει κάθε χρόνο, στὴν Ἰατρικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Κρήτης, τὸ μάθημα τῆς «Αἱμοδυναμικῆς Παθοφυσιολογίας τῶν Ἀγγειακῶν Παθήσεων καὶ τῶν Ἀγγειοχειρουργικῶν Ἐπεμβάσεων», τὸ ὁποῖο ἐδίδαξε καὶ στὴν Ἰατρικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.

Ἡ ἐπιστημονικὴ καὶ ἐρευνητική του ἐνασχόληση μὲ τὸν φυσικὸ κόσμο καὶ τὸν ἄνθρωπο καὶ ἡ προσωπική του ἀναζήτηση τὸν ὁδήγησαν στὴν Ὀρθόδοξη Θεολογία, τὴν ὁποία σπούδασε στὴ Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ Τιμίου Σταυροῦ τῆς Βοστόνης, ἀπ᾿ ὅπου καὶ ἔλαβε τὰ διπλώματα Master of Theological Studies καὶ Master of Theology, καὶ στὴ Θεολογικὴ Σχολὴ τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ὅπου ἀνακηρύχθηκε διδάκτορας στὸν τομέα τῆς Βιοηθικῆς, μὲ θέμα τὶς Μεταμοσχεύσεις. Ὁ πόθος ὅμως τῆς βαθύτερης γνώσης καὶ ἡ ἀνάγκη βίωσης τῆς θεολογικῆς ἀλήθειας τὸν ὁδήγησαν στὸ «πνευματικὸ πανεπιστήμιο καὶ θεραπευτήριο» τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ὅπου ἔμεινε γιὰ δυόμισι χρόνια.

Συλλειτουργώντας το 2008 με το μακαριστό Παριάρχη πασών των Ρωσιών Αλέξιο

Ἀπὸ τὸν Δεκέμβριο τοῦ 1993 ἔχει ἱδρύσει καὶ ἔχει ἀναλάβει τὴ διεύθυνση τοῦ πρώτου στὴν Ἑλλάδα Κέντρου Βιοϊατρικῆς Ἠθικῆς καὶ Δεοντολογίας καὶ συστηματικὰ ἀσχολεῖται μὲ τὴν Ὀρθόδοξη Βιοηθική, τὶς κοινωνιολογικὲς ἐπιπτώσεις τῆς Βιοϊατρικῆς, τὴν ὀργάνωση σχετικῶν διαλέξεων, σεμιναρίων καὶ συνεδρίων καὶ τὴν κατάρτιση νέων ἐπιστημόνων στὰ θέματα βιοηθικῆς. Οἱ συνεδριακὲς ἐγκαταστάσεις τοῦ Κέντρου Βιοηθικῆς βρίσκονται ἐντὸς τοῦ Ἁγιορείτικου Μετοχίου τῆς Ἀναλήψεως, στὸν Βύρωνα Ἀττικῆς, ὅπου καὶ ὑπηρέτησε ὡς ὑπεύθυνος ἱερέας ἀπὸ τὸ 1990 ἕως καὶ τὴν χειροτονία του ὡς Ἐπισκόπου.

Τέλος, εἶναι μέλος τοῦ Ἐθνικοῦ Ὀργανισμοῦ Μεταμοσχεύσεων, μέλος τῆς Ἐθνικῆς Ἐπιτροπῆς Βιοϊατρικῆς Ἠθικῆς καὶ Δεοντολογίας τοῦ Ὑπουργείου Ὑγείας καὶ πρόεδρος τῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος. Στὶς 20 Μαΐου 2008 ἀναγορεύθηκε ἐπίτιμος διδάκτωρ τοῦ Τμήματος Κοινωνικῆς Θεολογίας τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν.

Ακούει ήρεμα, μοιράζεται απόλεμα, γονατίζει με αυτοπεποίθηση, έρχεται προσκλητικά, μιλά κατάματα, γελά ολόσωμα, κοιτά βαθιά. Σε μαγνητίζει όταν μιλά για το σύμπαν και τον άνθρωπο. «…

Ἢ ὑπάρχει ὁ Θεὸς καὶ τοῦ ἀξίζουν τὰ πάντα. Ἢ δὲν ὑπάρχει καὶ νὰ τελειώσει τὸ παραμύθι. Καὶ ὑπάρχει…

Καὶ μάλιστα ὑπάρχει γιὰ νὰ κοινωνεῖται. Ὁ Θεὸς εἶναι πρῶτον ὑπαρκτός, δεύτερον ἀληθινὸς καὶ τρίτον μεθεκτός, κοινωνίσιμος καὶ κοινωνούμενος. Ο Θεὸς ἐμφανίζεται καὶ μέσα ἀπὸ τὴν ἁπλότητα, ἀνιχνεύεται μέσα στὴν ἰσορροπία τῆς μεσότητος, συναντᾶται ὅμως κυρίως μέσα ἀπὸ τὴν ἀκρότητα τῆς ἀνθρώπινης φύσης καὶ βούλησης. Ὅταν ἐρχόμαστε ἀντιμέτωποι μὲ τὸ ἄγνωστο, τὸν κίνδυνο, τὸν πόνο, τὴν ἀδικία, τὰ ἀναπάντητα διλήμματα, τὶς ἐσωτερικὲς κρίσεις, τότε ἡ πιθανότητα νὰ συναντήσουμε τὸν Θεὸ αὐξάνει. Ὅταν οἱ μαθητὲς ἦταν μὲ τὸν Κύριο στὴ Γαλιλαία, Τὸν καταλάβαιναν ὡς διδάσκαλο. Ὅταν ἔφθασαν στὴνἹερουσαλήμ, Τὸν ἔνοιωσαν ὡς βασιλέα. Στὸν Γολγοθὰ Τὸν ἔχασαν καὶ μετὰ τὴν ἀνάσταση Τὸν ἀνεγνώρισαν μέν, ἀλλὰ « ἐν ἑτέρᾳ μορφῇ».

Στὶς συναντήσεις Του μὲ τὸν κάθε ἄνθρωπο ὁ Θεὸς ἐμφανίζεται ὅλο καὶ μὲ καινοφανεῖς μορφές. Κάθε πρόσωπο καὶ κάθε ἐμφάνιση σημαδεύει κάτι καινούργιο, κάτι πρωτόγνωρο. Ὅπως κατὰ τὴν γονιμοποίηση ἑνὸς ὠαρίου ἀπὸ ἕνα σπερματοζωάριο μπορεῖ νὰ προκύψουν ἄπειρα σχεδὸν (10 στην 40) διαφορετικὰ ζυγωτά, τὸ καθένα μὲ τὴν δική του πρωτόγνωρη γενετικὴ φυσιογνωμία, ὅπως οἱ ἄνθρω ποι ὅσο κι ἂν μοιάζουμε δὲν ἔχουμε ἐπαναλαμβανόμενες μορφές.

Εἶναι καμπύλος ὁ χῶρος Του, ὅπως τὸ σύμπαν. Ὄχι εὐθὺς καὶ ἐπίπεδος. Ὄχι σκληρὸς καὶ ἄκαμπτος. Δὲν εἶναι γραμμικὴ ἐξίσωση μὲ μία λύση, ἀλλὰ ἀπειροδιάστατος χῶρος ποὺ γεννᾶ καὶ ἀξιοποιεῖ τὴν ἐλευθερία σου. Χῶρος ὅπου τὸ καλὸ παύει νὰ εἶναι καλὸ ὅταν ὑπάρχει τὸ καλύτερο. Ἀτμόσφαιρα μέσα στὴν ὁποία ἡ ἐλάσσων ἐλευθερία τῶν ἐπιλογῶν καταρρέει. Ὁ Θεὸς εἶναι σὰν μαύρη τρύπα, ἀπ’ αὐτὲς ποὺ ὑπάρχουν στὸ σύμπαν.

Δὲν βλέπεται· διαπιστώνεται. Ἔχει τόσο ἰσχυρὸ βαρυτικὸ πεδίο ποὺ τοὺς πάντας προσελκύει χωρὶς ὅμως νὰ φαίνεται. Εἶναι πολὺ πολὺς καὶ πολὺ ἄλλος  γι’ αὐτὸ πρέπει νὰ Τὸν τολμήσουμε.

Ἂς φανταστοῦμε, παραδείγματος χάριν, ἕναν ἀσκητὴ ποὺ βρίσκεται στὸ κελλάκι του: Εἶναι βράδυ καὶ μέσα σὲ ἀτμόσφαιρα ἀπόλυτης ἡσυχίας, ἔχει ξεκινήσει τὴν ἀγρυπνία του μὲ τὴ λαχτάρα τῆς συνάντησης τοῦ Θεοῦ. Κάθεται ἥσυχος, παίρνει τὸ κομποσχοίνι του καὶ ἀφήνει τὴν καρδιά του ἐλεύθερη καὶ τὸ νοῦ του καθαρό. Δὲν τυραννιέται ἀπὸ συγκρίσεις, μειονεξίες, ἀνασφάλειες, φόβους. Δὲν ἔχει ὄνειρα, πράγματα ποὺ περιμένει, ἀνάγκες γήινες. Τὸ μόνο ποὺ κυριαρχεῖ μέσα του εἶναι ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ. Καὶ αὐτὴν τὴν ποθεῖ, ὄχι γιὰ νὰ ἀπολαύσει τὴν ἐμπειρία της, οὔτε γιατί κατὰ κάποιο τρόπο τὴν δικαιοῦται, ἢ γιατί θέλει νὰ τὴν κατακτήσει, ἀλλὰ γιατὶ ἔχει ἀνάγκη νὰ ταπεινωθεῖ μέσα στὴν ἀτμόσφαιρά της καὶ γιατὶ αἰσθάνεται πὼς ὁ Θεὸς πρέπει νὰ ἐνεργήσει στὴν καρδιά του. Πρέπει νὰ σβήσει ὁ ἴδιος καὶ νὰ ἐμφανισθεῖ ὁ Θεός· νὰ ἁγιαστεῖ ὁ τόπος καὶ ἡ στιγμὴ μὲ τὸ μυστήριο τῆς ἐνανθρωπήσεως. Δὲν θέλει νὰ συνομιλήσει μαζί Του, ἀλλὰ νὰ ζήσει τὴν παρουσία Του καὶ νὰ ἀφεθεῖ στὴν ἀγκαλιά Του. Κάθεται λοιπόν, καὶ καθὼς εἶναι λευκασμένος ὁ ἐσωτερικός του κόσμος ἀπὸ ὁτιδήποτε ἄλλο, ἀκούει τὸ μόνο καὶ τελευταῖο ὑπόλειμμα ποὺ τοῦ μένει, ὡς ταπεινὴ ὑπόμνηση τοῦ φυσικοῦ ἀνθρώπου: τὸ χτύπο τῆς καρδιᾶς. Ὅλες μας οἱ αἰσθήσεις, ὅλες οἱ λειτουργίες τοῦ σώματος, ὅλα τὰ ὄργανα δὲν εἶναι αἰσθητά. Τὰ νεφρά μας δὲν τὰ καταλαβαίνουμε, οὔτε τὸ συκώτι μας, οὔτε τὸν ἐγκέφαλό μας.

Ο π. Νικόλαος το 2008 στο χιονοδρομικο Σελίου, πάνω σε skidoo, πρόσχαρος και ανθρώπινος, συνοδός των κατηχητικών του Λαυρίου

Την επισκοπική λιμουζίνα του Μεσογαίας και Λαυρεωτικής  την επέστρεψε -«δεν με αφορά» είπε. Τον χρυσοποίκιλτο επισκοπικό σταυρό τον αντικατέστησε με ξύλινο εγκόλπιο. Το μισθό του ως δεσπότη τον απέδωσε στο κράτος – «συμβολικά» είπε, αλίμονο όμως πόσοι από εμάς τους καχύποπτους θα εννοήσουμε το συμβολισμό της ταπεινοφροσύνης, το μεγαλείο του αληθινού ιεράρχη.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΙ, ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΓΡΑΦΕΣ. Bookmark the permalink.

One Response to 221. Μητροπολίτης Νικόλαος, γνώση και ταπείνωση

  1. Ο/Η archaeopteryx λέει:

    από την πρόσφατη ομιλία του ( http://vimeo.com/32221316 ) θα έλεγα ότι κάνει και για πιο «πάνω». Η καλύτερη περιγραφή της κατάστασης με αρχή, μέση και τέλος. Και δεν έχει καν ΜΒΑ…

    Ωραία η ιστοσελίδα σου

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s