220. Correggio, και φύγαμε για Πάρμα (54)

Λεπτομέρεια από την Ανάληψη της Παναγίας, θόλος του καθεδρικού ναού της Πάρμας

Λεπτομέρεια από την αρπαγή του Γανυμήδη

Μερικοί από δαύτους τους φανταστικούς μάστορες της Αναγέννησης άφησαν απέραντο υλικό προς μελέτη και θαυμασμό, αλλά στο μυαλό μας έχουν χαρτογραφηθεί για ένα δυο έργα που τους καταξιώνουν στην αιώνια Ιστορία της Τέχνης. Τέτοιος είναι φυσικά κι ο Αντόνιο Αλέγκρι (1489 – 1534), που διασώθηκε με την επωνυμία Correggio, από τη γενέτειρά του. Κομμάτι μέγα κι ο ίδιος της Ύστερης Αναγέννησης, φιλοτέχνησε κυρίως θρησκευτικά έργα που τα θέματά τους παρουσιάζονται σα μυστικιστικά οράματα, ενώ η πλήρους πνευματικότητας μυθολογικές απεικονίσεις του εκφράζουν την αισθητική των πριγκιπικών αυλών της εποχής. Με τα αρχαιοπρεπή του θέματα άφησε εποχή και επηρέασε του κατοπινούς ζωγράφους, ιδιαίτερα εκείνους τους ευχάριστα ευαίσθητους του Ροκοκό. Προτιμά τα ρευστά περιγράμματα, τις περίπλοκες στάσεις των ανθρώπων και την έμφαση στην κίνηση των μορφών.

Λεπτομέρεια από το "Δίας και Ιώ", όπου ο πατέρας των θεών μεταμορφωμένος σε σκοτεινό σύννεφο ερωτοτροπεί με τη θνητή

Σίγουρα κι ο ίδιος επηρεάστηκε από τον Ντα Βίντσι, του οποίου τις χειρονομίες δεν δίστασε να ενστερνιστεί με έναν  δικό του ευγενικό τρόπο, όπως και το μυθικό sfumato, την τεχνική όπου τα περιγράμματα γίνονται ακαθόριστα και χάνονται, σβύνουν το ένα μέσα στο άλλο, προσκαλώντας σ’ ένα ακαθόριστο οπτικό ταξίδι το θεατή. Η ενσωμάτωση των επιρροών αυτών εκφράστηκε μες από το συνδυασμό αρχιτεκτονημάτων, που αποδόθηκαν με τη τεχνική της προοπτικής σε σμίκρυνση και νατουραλιστικών τοπίων με την αισθησιακή απόδοση του ανθρώπινου σώματος, στοιχείο που διακρίνεται με σαφήνεια στα πρόσωπα των αγίων και των μυθικών ηρώων του.

Ο Θόλος του Καθεδρικού της Πάρμας - Ανάληψη της Παναγίας

Τη θέση του στο Πάνθεον των μεγάλων δημιουργών την κατακτά μετά το 1518 όταν μεταβαίνει στη Ρώμη και ασχολείται με τις τοιχογραφίες στο αρχονταρίκι της Ηγουμένης στο Μοναστήρι του Αγίου Παύλου. Τον πρώτο εντυπωσιακό θόλο τον διακοσμεί στην εκκλησία του Ευαγγελιστή Ιωάννη. Είναι πλέον καλλιτεχνικά έτοιμος -και ήδη ώριμος ως πατέρας ενός αγοριού- να αναλάβει το αριστούργημά του, τη διακόσμηση του χοροστασίου και κυρίως του θόλου του Καθεδρικού Ναού της Πάρμα, με επίκεντρο της Ανάληψη της Παναγίας. Ο πιστός ατενίζει έκθαμβος το θέαμα νομίζοντας πως ανοίγουν οι ουρανοί και γαληνεύει η ψυχή του μακάρια προς το Θείο στερέωμα.

Οι μυστικοί αρραβώνες της Αγίας Αικατερίνης

Όσο δυσεύρετο είναι να αποκαλυφθεί το εργαστήριο όπου διδάχθηκε τη ζωγραφική (πλην της σύντομης παρουσίας του στο εργαστήριο του Μαντένια), άλλο τόσο είναι να βρεθούν συνεχιστές ή μαθητές του. Ωστόσο αναντίρρητα πλέον ο ίδιος θεωρείται το σημαντικότερο στέλεχος της Σχολής της Πάρμας. Η αλήθεια είναι πως το Μπαρόκ και ο Μανιερισμός του οφείλουν αρκετά, και δίκαια τον αποκατέστησε η έρευνα, καθόσον για πολλές δεκαετίες το έργο του παρέμενε δίχως καταξίωση.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Correggio. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s