205. Tintoretto, ο χρωστήρας του Palazzo Ducale (44)

Tintoretto, "Ο Παράδεισος"

Tintoretto, αυτοπροσωπογραφία

Ο παραγωγικότατος Τζιάκοπο Ρομπούστι (1519-1594 Βενετία) , πήρε το παρατσούκλι του από το επάγγελμα του πατέρα του που ήταν tintore, δηλαδή βαφέας. Μια γενιά αμέσως μετά τον Τιτσιάνο, δεν είναι πολλά γνωστά για την προσωπική του ζωή, έμεινε όμως για εκείνον η φράση πως «σχεδίαζε σαν τον Μιχαήλ Άγγελο και χρωμάτιζε όπως ο Τιτσιάνο…» Οι πίνακές του απευθύνονταν περισσότερο στους απλούς βενετσιάνους, κάποτε με αμοιβή μόνο το κόστος των υλικών σε ένα σχέδιο να αναγνωριστεί το έργο του, κι έτσι έπαιρνε πολλές παραγγελίες. Έτσι δεν πλούτισε ποτέ, και μάλιστα μετά το 1600 εμφανίζεται η χήρα του να υποβάλλει αίτημα προς το Δήμο της Βενετίας για οικονομική αρωγή, παρά το ότι κάποτε ο άνδρας της ήταν εκείνος που του ανατέθηκε το πρώτο μεγάλο έργο της πόλης, η εικονογράφηση του Scuola Grande di San Marco.

Γάμος στην Κανά

Επηρεασμένος όσο κανείς άλλων των αναγεννησιακών ζωγράφων από το από το Μανιερισμό, λάτρευε τον Μιχαήλ Άγγελο που ολοφάνερα τον επηρέασε και στο έργο του. Απέκτησε το προσωνύμιο furioso (ακάθεκτος) λόγω του μανιώδους τρόπου με τον οποίο ζωγράφιζε. Από τα πρώτα του έργα είναι «Το θαύμα του λευτερωμένου σκλάβου από τον Άγιο Μάρκο» όπου φαίνονται τα πρώτα δείγματα της τέχνης του, ενώ ήδη φημολογείται πως για μοντέλα του χρησιμοποιεί κέρινα ομοιώματα , αλλά και προβολείς για να αντιληφθεί τις επιπτώσεις του φωτός και τα παιγνίδια της σκιάς.

Αίθουσα της Συγκλήτου

Palazzo Ducale

Ποτέ δεν άφησε την αγαπημένη του Βενετία και τα αριστουργήματά του εστιάζονται κυρίως σε ένα από τα σημαντικότερα μέγαρα της πόλης. Μετά τις πυρκαγιές στο Παλάτι των Δόγηδων της Βενετίας στα 1574 και 77, ο Tintoretto κιο Veronese ανέλαβαν ως επικεφαλείς maestri  να ανακαινίσουν το εσωτερικό, κι έτσι θα μας προκύψει ο γιγάντιος όσο και εκπληκτικός Παράδεισος. Ασχολήθηκε με σκηνές από τη ζωή του Χριστού και της Παναγίας, έργα με μεγάλη συνοχή, ακρίβεια στη λεπτομέρεια και ολοζώντανα χρώματα

Αποκαθήλωση

Όπως και ο δάσκαλος του ο Τιτσιάνο,  διατηρεί ένα τεράστιο εργαστήριο, μερικά μάλιστα έργα χαμηλότερης ποιότητας ίσως να ήταν παράγωγα των βοηθών του, παρά τη δική του υπογραφή. Ενεργοί βοηθοί τα τρία του παιδιά Domenico, Marco, και η κόρη Μαριέττα, που μάλιστα ειδικεύονται στη μεγέθυνση αντιγράφων. Ο Tintoretto είχε μεγάλη επιρροή στη ευρωπαϊκή ζωγραφική, αλλά ο καλλιτέχνης που πλέον γόνιμα απορροφά την ενέργειά του, το όραμα και την ένταση του βενετσιάνου δασκάλου ήταν ο El Greco.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Tintoretto. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s