198. Raffaello, ένας άγγελος (39)

Λεπτομέρεια από το "Θρίαμβο της Γαλάτειας", 1511 Fresco, 295 x 225 cm Villa Farnesina, Rome

Ραφαήλ Σάντι

Σε μία επιστολή που έστειλε ο Pandolfo della Mirandola στη Δούκισσα Isabella της Μάντοβα, ένα χρόνο μετά το θάνατο του δασκάλου, γράφει συγκινημένος : «Όταν πέθανε, ο ουρανός θα ήθελε να στείλει ένα από τα σημάδια που έδωσε όταν εξέπνευσε ο Ιησούς… Εδώ, όλος ο κόσμος δεν μιλά για τίποτε άλλο παρά για το τέλος αυτού του εξαίρετου ανθρώπου, όπως ολοκλήρωσε την πρώτη του ζωή στα τριάντα επτά του χρόνια. Η επόμενη ζωή του, αυτή της φήμης, που δεν προσκυνά ούτε χρόνο ούτε θάνατο, θα διαρκέσει μία αιωνιότητα

Πάπας Ιούλιος ο Β

Ο Ραφαήλ πέθανε στις 6 Απριλίου 1520, ακριβώς στα 37α γενέθλιά του και τάφηκε την επόμενη μέρα στο Πάνθεον. Η κηδεία του είχε αμέτρητο κόσμο, βύθισε στο πένθος ολόκληρο το παπικό κράτος, ενώ λέγεται ότι ο Πάπας Λέων ο 10ος έκλαψε πικρά όταν πέθανε, αφού είχε την πρόθεση ακόμη και καριδνάλιο να τον χρίσει. Φυσικά η μεταθάνατια φήμη του ήταν ακόμη πιο απίστευτη, αφού από όλους σχεδόν του κριτικούς τέχνης θεωρούνταν ως ο μεγαλύτερος ζωγράφος που είχε ζήσει ποτέ, εφάμιλλος κι ανώτερος των συγχρόνων του μάγων του χρωστήρα, Da Vinci και Michelangelo.

Σχολή των Αθηνών

Μαντόνα ντελ Πράτο - Μπελβεντέρε

Εξέφρασε τα βασικά δόγματα της χριστιανικής Εκκλησίας μέσα από στοιχεία φυσικής ομορφιάς. Δημιούργησε αριστουργήματα που χαρακτηρίζονται από ακρίβεια στο σχέδιο, αρμονία στις γραμμές και αξεπέραστη λεπτότητα στα χρώματα. Δεν παντρεύτηκε ποτέ αν και είχε ερωτικές περιπέτειες, παρότι εξάλλου είχε αρραβωνιαστεί και με την ανιψιά ενός καρδιναλίου δίχως όμως κάποιο συναισθηματικό δέσιμο.

Παρνασσός

La Muta

Ο Ραφαήλ Σάντι (Raffaello Sanzio και στα αγγλικά Raphael Santi 1483 -1520) ήταν μαθητής του Περουτζίνο, στη γενέτειρά του, το Ουρμπίνο. Διδάχθηκε τη συμμετρική σύνθεση του χώρου και την ήρεμη ομορφιά των προσώπων, που χαρακτηρίζουν τους πίνακες της νεανικής του ηλικίας, όπως «Ο Γάμος της Παρθένου». Υπό την επιρροή του Λεονάρντο και του Μικελάντζελο μεταβαίνει το 1504 στη Φλωρεντία, όπου οι μορφές του γίνονται αρρενωπότερες και ρεαλιστικότερες, τα χρώματα δυνατά κι η σύνθεση λιγότερο επιτηδευμένη. Το 1508 κυριεύει τη Ρώμη κι αναγνωρίζεται από τους Πάπες ως μια

Άγγελος από τη Μαντόνα της Σιστίνα

αξεπέραστη φυσιογνωμία της ζωγραφικής. Επιμελείται τα ιδιαίτερα δώματα των Παπών, τον Άγιο Πέτρο και τις ταπισερί της Καπέλλα Σιξτίνα, ενώ ταυτόχρονα ζωγραφίζει το μυθικό «Θρίαμβο της Γαλάτειας» στη Βίλλα Φαρνέζε. Πορτρέτα και Παναγίες με γήινη γοητεία από το χέρι του γίνονται αμέσως διάσημα προσκυνήματα και υποδείγματα για γενιές καλλιτεχνών. Οι ιδέες της Αναγέννησης βρήκαν στο Ραφαήλ τον καλύτερο εκφραστή, έναν ενθουσιώδη εργάτη για τα ιδανικά της ωραιότητος και της αρμονίας.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Raphael. Bookmark the permalink.

One Response to 198. Raffaello, ένας άγγελος (39)

  1. Ο/Η antonis λέει:

    ενας απο τους μεγαλυτερους ζωγραφους

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s