192. Ευχαριστούμε κ. Γκόμπριτς (34)

Ernst Gombrich

Μόλις τελείωσα ένα συνταρακτικό ανάγνωσμα : Το Χρονικό της Τέχνης – The Story of Art. Οφείλω να μοιραστώ δημόσια το εύδρομον του πράγματος και να συστήσω ανεπιφύλακτα σε όλους τους -έστω καθ΄ υποψίαν φιλότεχνους- αυτό το αξεπέραστο μνημείο προς διάβασμα. Φυσικά, το πιθανότερο είναι πάμπολλοι να έχουν προηγηθεί και να αντιμετωπιστώ ως όψιμος προφήτης, αλλά πάντα υπάρχουν και νεότεροι φίλοι που ίσως αναζητούν πληροφόρηση για ευγενείς διαδρομές.

Το βιβλίο αυτό πρωτοεκδόθηκε το 1950 κι έκτοτε ακολούθησαν 16 εκδόσεις, ενώ η πρωταρχική έκδοση λέγεται ότι απευθυνόταν κυρίως σε νέους αν όχι σε παιδιά! Περιπλανάται με κεφάτη υγεία στην εξέλιξη της ζωγραφικής της γλυπτικής και της αρχιτεκτονικής από την  προϊστορία έως την μοντέρνα εποχή. Από τα δημοφιλέστερα βιβλία όλων των εποχών, είχε πουλήσει μέχρι το 2000 περισσότερα από έξι εκατομμύρια αντίτυπα. Παραθέτει με τον ευγενικότερο δυνατό τρόπο τους αντικειμενικά καλύτερους τεχνίτες, τα αυθεντικότερα μαστορέματά τους, και τα πλέον αγαπητά θέματα που λάτρεψε το κοινό -ακόμη κι αν διαφωνούν κάποιοι των ειδημόνων.

«Επιστημονικά ερωτήματα και μεθοδικά εργαλεία είναι καλά κρυμμένα πίσω από έναν λόγο άμεσο και συναρπαστικό. Θα ήταν αληθινή ευλογία να δούμε το Χρονικό της Τέχνης να εισάγεται στο διδακτικό πρόγραμμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.

«Δεν γνωρίζω άλλο γοητευτικότερο διεισδυτικότερο και λογοτεχνικά άψογο εποιστημονικό εγχειρίδιο. Αυτός ο μάγος της διδασκαλίας, ο Γκόμπριτς, σε παίρνει από το χέρι, και με αφοπλιστική απλότητα σου ανοίγει τις μυστικές θύρες της καλλιτεχνικής δημιουργίας.» Κώστας Γεωργουσόπουλος

"Ο Θρίαμβος της Γαλάτειας", νωπογραφία του Ραφαήλ, 1512, από τα αγαπημένα θέματα του Γκόμπριτς

Γεννημένος το 1909 στη Βιέννη, ο Ερνστ Γκόμπριτς κατέφυγε στη Βρετανία το 1936. Το γεγονός ότι στη ζωή του υπήρξε ένας από τους πιο δοξασμένους μελετητές στον κόσμο, το ότι δίδαξε σε κάποια από τα πιο γνωστά εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως η Οξφόρδη, το Κέιμπριτζ, το Χάρβαρντ ή το Κορνέλ, και το ότι η βασίλισσα Ελισάβετ τον έχρισε Ιππότη, ίσως κάνει πολλούς να ξεχνούν ότι ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του πολύ φτωχός και ότι ως αλλοδαπός μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αδυνατούσε σχεδόν να προσφέρει τα απαραίτητα στην οικογένειά του.

Η εκλογικευμένη μελέτη της ζωγραφικής τέχνης, απαλλαγμένη από θεωρητικές ευκολίες, καθώς και η επιμονή του πως η πρόοδος στην τέχνη ήταν περισσότερο αποτέλεσμα της προσωπικής εφευρετικότητας κάθε καλλιτέχνη τον έφεραν σε πεδίο αντιπαραθέσεων. Ήταν ο μεγαλύτερος ιστορικός της τέχνης που έζησε ποτέ, και όχι μόνο επειδή ήταν καταπληκτικός και προσεκτικός μελετητής. Έπαιζε εξαιρετικό βιολοντσέλο, ώσπου πέθανε το 2001.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in d. Θ Η Σ Α Υ Ρ Ο Ι σκόρπιοι, ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΙ, ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΚΕΨΕΙΣ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s