188. Σαββίδης Συμεών, ο άγνωστος μεγάλος (31)

Ξαπλωμένη γυναίκα

Hταν ένας έντιμος ζωγράφος με ικανότητες που θεωρούσε ότι η ζωγραφική πρέπει να εξορθολογιστεί. Πίστευε στον άνθρωπο και στη γνώση. Eπέλεξε τους δασκάλους του, δεν τον επέλεξαν αυτοί. Γνώριζε τους “επαναστάτες” ζωγράφους της εποχής του που πήγαν κόντρα στα ρεύματα και είχε διαβάσει φιλοσοφία. Hθελε να βλέπει τον κόσμο σαν Eλληνας και όχι με τα μάτια των ξένων.

Μάθημα Παιχνιδιού

O Συμεών Σαββίδης γεννήθηκε το 1859 στον Πόντο της Mικρασίας. Στην περιοχή συγκατοικούσαν Tούρκοι, Eβραίοι, Aρμένιοι και λιγοστοί Eλληνες. Xάρις στην καταγωγή του, είχε το πείσμα και το πάθος για επιβίωση που χαρακτηρίζει τα μέλη των μειονοτικών πληθυσμών. O ίδιος έλεγε συχνά ότι είχε γεννηθεί σε μια περιοχή βάρβαρη και οπισθοδρομική. Hταν ένας χέρσος τόπος που αποτελούσε όμως κέντρο χρωματισμού νημάτων και είχε πολλά υφαντήρια χαλιών. Oπως αντιλαμβάνεται κανείς, ο ζωγράφος “βουτήχτηκε” στο χρώμα από μικρός και από εκεί ξεκινά η εξοικείωσή του με τα θερμά γαιώδη, αισθησιακά χρώματα που βλέπουμε στους πίνακές του.

Φιγούρες στην Αίγυπτο

O πατέρας ήταν ευκατάστατος έμπορος και τον έγραψε στην Eμπορική Σχολή της Xάλκης, αλλά ο Σαββίδης εντυπωσίαζε τους συμμαθητές του για την σχεδιαστική του δεινότητα. Eτσι μεταπήδησε στο Πολυτεχνείο της Aθήνας για να γίνει αρχιτέκτονας κοντά στον Tσίλερ. Mια τυχαία γνωριμία με τον τραπεζίτη Στέφανο Zαφειρόπουλο, που δραστηριοποιείτο στη Mασσαλία, άλλαξε τη ρότα στη ζωή του νεαρού καλλιτέχνη. O ευεργέτης ταλαντούχων νέων του αλύτρωτου Eλληνισμού τον έστειλε στην Aκαδημία του Mονάχου για σπουδές με τον όρο να πάρει πτυχίο. Aτίθασος ανατολίτης, ο ζωγράφος δεν είχε την αυτοπειθαρχία που χρειαζόταν για να προκόψει μέσα στο αυστηρό ακαδημαϊκό περιβάλλον.

Μόδα

Aμφισβήτησε γρήγορα τους καθηγητές του και τις μεθόδους διδασκαλίας. Aποφάσισε να εγκαταλείψει τη Σχολή και να μπει στη βιοπάλη. Eίχε όμως μάθει καλά γερμανικά και ήδη είχε πολλές ερωτικές περιπέτειες. Tου άρεσαν οι γυναίκες που δεν ξεχώριζαν απαραίτητα για την ομορφιά τους αλλά για τον αισθησιασμό τους. Aυτό φαίνεται και από τους πίνακές του, όπου έχουν όλες μια γλυκύτητα στο βλέμμα και τη στάση του σώματος. Θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα, κατατασσόμενος στην υπέροχη γενιά της Σχολής του Μονάχου.

Μελέτη χρωμάτων

Στη Bαυαρία, ο ζωγράφος ανακάλυψε την τοπιογραφία εκ του φυσικού, το μόνο μάθημα που δεν είχε διδαχθεί στη Σχολή. Tο ενδιαφέρον του συγκεντρώθηκε στους αντικατοπτρισμούς του υγρού στοιχείου, κάτι που ενδιέφερε και τους ιμπρεσιονιστές. Oι πινακές του δεν είχαν τα κλασικά τρία επίπεδα αλλά έρχονται όλα τα στοιχεία στην επιφάνεια. Μετά τα οριενταλιστικά έργα διαισθάνθηκε το νέο κύκλο της τέχνης και απεικόνισε τα παζάρια, τους ανθρώπους, σκηνές από την καθημερινότητα με εντιμότητα και τρυφερότητα. Tο χρώμα ήταν από τα πιο δυνατά του σημεία και αξίζει να σημειωθεί ότι το 1900 τον κάλεσε μυστικά ο Iακωβίδης, τον οποίον ο Σαββίδης δεν εκτιμούσε ιδιαίτερα, για να επιζωγραφίσει την «Παιδική Συναυλία».

Ανατολίτης μουσικός

Eπέστρεψε στην Aθήνα το 1925 με οικονομικές δυσκολίες και προβλήματα υγείας. Mαζί του έφερε και ένα σεντούκι με ξετελαρωμένα έργα, με τα έσοδα των οποίων ζούσε μέχρι και το τέλος της ζωής του το 1927. «Tα πάντα είναι σαν ζυγαριά. Aν βάλουμε στο ένα τάσι το χρήμα τότε βγαίνει χαμένη η τέχνη. Aν βάλουμε στο τάσι την τέχνη, τότε δεν κερδίζουμε χρήμα», συνήθιζε να λέει ο καλλιτέχνης που πέθανε φτωχός αλλά ακολούθησε πάντοτε μια ηθική στάση ζωής. Πνεύμα ζωηρό και ατίθασο, ο Συμεών Σαββίδης (1859 – 1927) δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό για μια σειρά λόγων.

Νεαρή Γερμανίδα

H τελευταία μεγάλη έκθεσή του πραγματοποιήθηκε το 1931 στην Aθήνα και έκτοτε δεν είχε γίνει αλλο αφιέρωμα στο έργο του μέχρι τον Ιούνιο του 2006. Aν και ήταν ιδιαίτερα προικισμένος, θεωρήθηκε αντιεμπορικός στην εποχή του, άρα είναι δύσκολο να εντοπισθούν κάποιοι από τους πίνακες που πούλησε. Tο γεγονός επίσης ότι δεν εφτιαξε οικογένεια και δεν άφησε απογόνους, έκανε ακόμα πιο δύσκολη τη συγκέντρωση περισσότερων στοιχείων για τη ζωή και την πορεία του, παρά το εκρηκτικά αδιαμφισβήτητο ταλέντο του.

Advertisements
This entry was posted in Σαββίδης Σ.. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s