181.Leonardo da Vinci, τέρας και πατέρας Τέχνης (27)

Κυρία με Ερμίνα

Από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες μορφές της Τέχνης, ο Leonardo δεν άφησε επιστημονικό πεδίο που να μην διαπρέψει. Από τη μηχανική στη γεωλογία, από την ανατομία στη μουσική, από τα μαθηματικά στην αεροπλοΐα… Η γλυπτική , η αρχιτεκτονική και η ζωγραφική του, που σήμερα μας αφήνουν άφωνους δεν ήταν παρά μόνο τα χόμπυ του, και υπέγραφε συνήθως “…εγώ ο Λεονάρντο (Io Leonardo)”.  Πνεύμα καθολικό, μελέτησε περιέγραψε και ζωγράφισε, κάθε εκδήλωση της ανθρώπινης ζωής, από την ανάπτυξη του εμβρύου στους κόλπους της μητέρας του μέχρι τους νόμους των κυμάτων, από τις ροές των ρευμάτων μέχρι το ηλιακό σύστημα. Μια φυσιογνωμία ανυπέρβλητη που μπορούσε να ασχολείται με το σχεδιασμό των όπλων και την αρχιτεκτονική των οχυρώσεων, ενώ την ίδια στιγμή να μαγεύει με το χρωστήρα του σε ειρηνικές θρησκευτικές αναπαύσεις.

Βιτρούβιος άνθρωπος

Γεννήθηκε το 1452 στην πόλη Αντσιάνο, κοντά στο Βίντσι, της Ιταλίας. Ήταν νόθος γιος του Πιέρο ντα Βίντσι, νεαρού δικηγόρου και της χωρικής Κατερίνα. Μεγάλωσε στη Φλωρεντία όπου πιτσιρίκος ακόμη έδειξε υψηλή ευφυΐα και στα 14 τον αναλαμβάνει ο πολύς Βερόκιο. Σε ηλικία 18 ετών μαθήτευσε στον Περουτζίνο και το 1482 προσκολλάται στον Λουδοβίκο Σφόρτσα, ως ζωγράφος, αγαλματοποιός, μηχανικός και …πυροβολητής!

Η Παναγία των Βράχων

Στο Μιλάνο βρίσκουμε πολλά πορτρέτα του, κι ανάμεσα τους την Παρθένο των βράχων, ένα μνημειώδες αριστούργημα. Εκεί διέθετε δικό του εργαστήρι με βοηθούς και την ίδια περίπου περίοδο με παραγγελία του Σφόρτσα συμμετέχει ως σύμβουλος αρχιτέκτων στον αξεπέραστο καθεδρικό του Μιλάνο. Τότε είναι που ως καλλιτέχνης της αυλής δέχθηκε αρκετές παραγγελίες για έργα που τις περισσότερες φορές ωστόσο άφηνε ημιτελή. Ολοκλήρωσε όμως (1490) το έργο-σταθμό της παγκόσμιας τέχνης, την τοιχογραφία με τον «Μυστικό Δείπνο«, στο μοναστήρι της Σάντα Μαρία Ντέλε Γκράτσιε, πάλι μετά από εντολή του Λουδοβίκου Σφόρτσα. Το έργο αυτό αποτελεί ομόφωνα από τους ιστορικούς της Τέχνης ως η χρονική έναρξη της Υψηλής Αναγέννησης.

Μετά το θάνατο του προστάτη του, 9 χρόνια μετά, περνά από τη Βενετία για να καταλήξει στη Φλωρεντία κι αρχίζει η παραγωγικότερη ζωγραφική του περίοδος. Γίνεται ο επίσημος χαρτογράφος του Καίσαρα Βοργία και επιδίδεται με την τεχνική του σφουμάτο στη δημιουργία της αιώνιας αιθέριας Μόνα Λίζα μετά από παραγγελία του συζύγου της  Φραντσέσκο ντελ Τζιοκόντο. Η τρομακτικής απόδοσης «Μάχη του Ανγκιάρι» που ακολούθησε, δυστυχώς δεν ολοκληρώθηκε ποτέ

Η Παναγία στην αγκαλιά της Αγίας Άννας (εντελώς ασυνήθιστο) και το βρέφος

Το 1510 διάσημος πια προσλαμβάνεται από το νέο κυβερνήτη του Μιλάνο Charles d’ Amboise, πολύπειρος και τολμηρός καταπιάνεται με ανατομικές μελέτες κι επιστημονικά πειράματα Αργότερα για λογαριασμό του Πάπα θα μελετήσει μέχρι και τα έργα αποξήρανσης ελών κοντά στη Ρώμη! Εργάστηκε ακόμη για το βασιλιά της Γαλλίας, Φραγκίσκο Α’, αλλά δεν σταματά τα πειράματα ενόσω συνέγραφε το έργο «Πραγματεία Περί Αισθητικής«. Τα κείμενά του, που για χρόνια έμειναν ανέκδοτα, δείχνουν πως και στην αντιμετώπιση των αισθητικών προβλημάτων, ήταν ένας από τους μεγαλύτερους στοχαστές του καιρού του.

Η Μάχη του Ανγκιάρι

Προφητικά μεγαλειώδης ακόμη και στο θάνατό του, στις 23 Απρίλη 1519 συντάσσει διαθήκη και τελικά πεθαίνει στις 2 Μάη, στο Cloux της Γαλλίας, κοντά στον βασιλικό πύργο του Amboise. Σύμφωνα με προσωπική του επιθυμία, τάφηκε στην εκκλησία Sainte Florentine, στο Amboise. Ο τάφος του συλλήθηκε τη περίοδο των θρησκευτικών πολέμων αλλά έχει διατηρηθεί η επιγραφή της εκκλησίας, που αναφέρει:
«Στην αυλή αυτής της εκκλησίας ετάφη ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ευγενής από το Μιλάνο, μηχανικός κι αρχιτέκτονας του βασιλιά, ειδήμων της μηχανικής και κατά το παρελθόν επίσημος ζωγράφος του δούκα του Μιλάνου«.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Vinci, Leonardo da. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s