169. Filippo Lippi, ο δάσκαλος (18)

Ο Ευαγγελισμός του Fra Filippo Lippi

Η Στέψη της Παρθένου

Καθώς πέθανε κι ο κρεοπώλης πατέρας του, ένα παιδί σαν τον Φίλιππο ( Fra Filippo Lippi 1406 –1469) βρέθηκε στα αζήτητα και τον περιμάζεψε ένας θείος του. Μεγάλωσε στο μοναστήρι όπου μέχρι τα 16 του σχεδίαζε άτεχνα στα περιθώρια των βιβλίων του και των διπλανών του. Έδωσε πάντως τον όρκο ως εφημέριος, εξελίχθηκε στις ζωγραφικές επιδόσεις αλλά ως φαίνεται έρεπε προς μια πιο μποέμ ζωή, αποζητούσε την ελευθεριότητα και την καλοπέραση που οδηγεί στην περιθωριακή φτώχεια. Έφτασε βέβαια να γίνει ένας από τους δασκάλους της πρώιμης αναγέννησης και από την μεταδοτική παιδεία του να αναδειχθεί, εκεί μπροστά στα θρανία και τα καβαλέτα του, ένα «θηρίο». Μέχρι και στα χέρια πειρατών έπεσε, φαίνεται όμως πως η ικανότητά του στα πορτρέτα τον απελευθέρωσε, οι ματαιόδοξοι πειρατές το καταχάρηκαν. Γύρω στα 50 του, τον συναντά ξανά το νήμα της ιστορίας κάπου κοντά στην Φλωρεντία.

Εκεί μούσα του γίνεται ένα αγαθό κορίτσι η Λουκρητία, μία μοναχή την οποία αφού της ζητά να ποζάρει για μια Μαντόνα του, τελικά την απαγάγει για να γίνει η μητέρα του Filippino Lippi. Του γιου τους, που κι εκείνος άφησε τα δικά του στίγματα στην μετάβαση προς την αναγέννηση. Τελικά με μυστηριώδη τρόπο πεθαίνει μάλλον δηλητηριασμένος, ενόσω ήδη ο Πάπας είχε εκδώσει σε βάρος του κατηγορητήριο για την απαγωγή της σεπτής Λουκρητίας.

Μνημειακή Αγία Τράπεζα

Σε λεπτομέρεια φαίνεται η διάθεσή του για μυστήριο. Περιλαμβάνει τα λεγόμενα "Ψευδοκουφικά", δηλαδή αραβοειδή γραφήματα σαν να υπήρχε πράγματι κάποιο αραβούργημα προς ανάγνωση

Υπάρχουν πολλές αδιευκρίνιστες γωνιές στην πολυτάραχη ζωή του. Η φημολογία για αμφιφυλοφιλικές σχέσεις δεν έπαψαν και μάλιστα άγγιξαν μέχρι και το μαθητή του Σάντρο Μποτιτσέλι με τον οποίο είχαν πολύ στενά συνδεθεί. Το γαϊτανάκι δεν σταμάτησε εκεί καθώς ο υπέροχος Sandro ίσως να σύναψε σχέσεις και με τον γιό του Φιλιππίνο, όταν ο δάσκαλος εξαφανίστηκε κι ο μαθητής έζησε για ικανό διάστημα στην οικογένεια των Lippi. Δεν μειώνεται βέβαια έτσι σε τίποτε το δασκαλικό του μεγαλούργημα, παρότι η ίδια του η τέχνη είχε εξίσου αμφίσημες κριτικές. Ο ζωγραφικός του κόσμος περιβάλλεται από φαντασία, η παλέτα του ξεφεύγει από το νατουραλισμό. Ειδικά στη νωπογραφία της Σαλώμης που αποστρέφει το βλέμα από το ματωμένο περιεχόμενο του δίσκου της, αποτυπώνεται η συναισθηματική διάσταση, κάτι ανάμεσα σε ναι και όχι, η γυναικεία υφή του καπρίτσιου με την ενοχή.

Στη νωπογραφία της αποκεφάλισης του Προδρόμου, η Σαλώμη χαρακτηρίστηκε ως Μοναδική

Σχετίζεται ιδιαίτερα με πρωτότυπα γλυπτά δίχως όμως να επιμένει στην ανατομική ακρίβεια. Δεν αφοσιώθηκε στον αρχαϊσμό, ούτε στις τρισδιάτες απεικονίσεις. Ανέπτυξε ένα γραμμικό εκφραστικό ύφος που το διαβάζει κανείς εύκολα στα έργα του Μποτιτσέλι. Στις νωπογραφίες του βρίσκει ο θεατής επιρροές από ρεαλιστικά πρότυπα αλλά και από τους Ολλανδούς πρωτοπόρους που γνώρισε στα αμέτρητα ταξίδια του. Με τις μνημειώδεις Άγιες Τράπεζες και δύο κύκλους fresco πέρασε στο χρυσό κατάλογο των επηρεαστών του 16ου αιώνα.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Lippi Filippo. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s