167. Uccello, των πουλιών και της προοπτικής (17)

Το κλασικό αριστούργημα του Paolo Uccello, "Η Μάχη του Σαν Ρομάνο". Ένα σχολαστικό τρίτπυχο από έναν αναλυτικό διανοητή, αποδεικνύει το απόλυτο ενδιαφέρον του για την εφαρμογή των μαθηματικών αρχών της Προοπτικής προς την τρισδιάστατη απεικόνιση των φιγούρων

Η ζωγραφική της Αναγέννησης μιλά με το φως, τον όγκο, τη λεπτομέρεια, την οξύτητα της παρατήρησης. Κυρίως όμως αγκαλιάζει την τέχνη της Προοπτικής : την προβολή δηλαδή μιας τρισδιάστατης εικόνας δημιουργώντας την αίσθηση του βάθους, καθώς οι κάθετες ευθείες βρίσκουν ένα «σημείο φυγής». Μέχρι ο Ντα Βίντσι να εμπνευστεί και την αιθέρια προοπτική όπου με εργαλείο τα χρώματα κάθε αντικείμενο στο βάθος, μακριά από το θεατή, είναι ανοιχτόχρωμο σε σύγκριση με όσα εντονότερα βλέπουμε σε πρώτο πλάνο.

Η πάλη του Αγίου Γεωργίου με το δράκο

Ο Πάολο Ουτσέλο (Φλωρεντία 1397-1475), είναι ο πρωτομάστορας της Προοπτικής, μέχρι εκκεντρικότητας. Φυσικά φοίτησε στην ακαδημία του Γκιμπέρτι, ενώ εργάστηκε με άλλους μελλοντικούς θρύλους σε μνημειώδη έργα του δασκάλου του. Ξημέρωνε μέχρι να βρει το ακριβές σημείο φυγής, δηλώνοντας μάλιστα ότι το προτιμούσε από τη γυναίκα του… Γιος μπαρμπέρη- χειρούργου της εποχής, παίρνει το παρατσούκλι Ουτσέλο (=πουλί) για την αγάπη του στα πουλιά που εικονίζει με επιτυχία. Μαθηματικός ο ίδιος σχεδίαζε με εκπληκτική ακρίβεια ενώ η κίνηση φαίνεται κοκκαλωμένη σε μια στιγμή στο χρόνο.

Μωσαϊκό με αστεροειδές οκτάγωνο, με εξάγωνα πρίσματα περιφερειακώς

Στον καθεδρικό ναό της Φλωρεντίας (το θεόπνευστο Duomo) βρίσκεται τόσο ένα κολοσσιαίο ρολόϊ τοίχου, όσο και μερικά υαλουργήματα υψηλής τεχνικής. Έγινε μέλος της Συντεχνίας Ιατρών & Φαρμακοποιών, που περιλαμβάνει και τους καλλιτέχνες, ενώ για 6 χρόνια εργάζεται και ως σχεδιαστής μωσαικών στον ‘Αγιο Μάρκο στη Βενετία, αφήνοντας υπέροχα έργα γεωμετρικού στυλ.

Τεράστιο ρολόι με τέσσερις προφήτες

Κέρδισε βεβαίως την αιωνιότητα για τις καινοτομίες του, όμως είναι φορές που τα πρόσωπα  φαίνονται άψυχα σαν μαριονέτες, τα δε ζώα ξύλινα σαν αλογάκια του λούνα παρκ. Από μόνη της η αφιέρωση στο ζωικό βασίλειο είναι εντυπωσιακή (η μάχη του λέοντος με το φίδι που εκτοξεύει δηλητήριο είναι συγκλονιστική), όμως η υποταγή στην ψυχρότητα του μηχανικού προτύπου τον σημαδεύει. Πέρασαν αρκετοί αιώνες ώσπου οι ιστοριοκριτικοί να τον ξανα-ανακαλύψουν,  και τον υμνήσουν πέρα από την αριστοτεχνική του προοπτική, για τη γοητεία ενός ανθρώπου που μέθυσε με τις νέες τεχνικές και εκεί αφιέρωσε όλον του τον εαυτό. Πέθανε πάμφτωχος και μελαγχολικός στο νοσοκομείο, και ο τάφος του βρίσκεται στο ναό του Αγίου Πνεύματος, στα αγιασμένα καλλιτεχνικά χώματα της Φλωρεντίας.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Uccello Paolo. Bookmark the permalink.

One Response to 167. Uccello, των πουλιών και της προοπτικής (17)

  1. Ο/Η antonis λέει:

    ευχαριστω

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s