164. Ghiberti, ένας πορτιέρης της γλυπτικής (14)

Η αυτοπροσωπογραφία του Lorenzo Ghiberti όπως ο ίδιος την περιέλαβε στις Πύλες του Παραδείσου

Ο Λορέντζο (Lorenzo Ghiberti 1387-1455) ήταν γιός ενός Φλωρεντίνου χρυσοχόου  που του έμαθε άριστα την τέχνη, αλλά δεν άργησε να τον αποροφήσει η γλυπτική. Μάλιστα στο σχεδιασμό των μικρών καλλιτεχνημάτων του πρωτοπόρησε εφαρμόζοντας χρώματα, μιμούμενος και τις αποχρώσεις από αντίκες. Ακόμη κι όταν έκανε μικρές απεικονίσεις φίλων του το αποτέλεσμα ήταν γεμάτο χάρη. Στα 1400 όμως ο Μαύρος Θάνατος της πανώλης (που στην πορεία εξολόθρευσε το 1/3 των κατοίκων της Ευρώπης!)  εισβάλει στην πόλη του κι αλλάζουν όλα για την κοινωνία και τον μικρόκοσμο του ευαίσθητου νεαρού τεχνίτη

.

Ο Άγιος Ματθαίος στο Ναό

Η τρομερή αρρώστια χάραξε όχι μόνον τον ίδιο αλλά πολλές γενιές συνανθρώπων μας σ’ ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο. Σα να μην έφταναν αυτά, η Τοσκάνη υποφέρει από διάσπαρτες μάχες ενός ακήρυχτου εμφύλιου, όπου κτηματίες με ιδιωτικούς στρατούς αλληλοεξοντώνονται και δεν αφήνουν κανένα πεδίο λογικής ή ηρεμίας στο λαό ή την Τέχνη. Αναχωρεί για το Ρίμινι μ’ έναν φίλο του όπου βρίσκουν καταφύγιο στον τοπικό άρχοντα Pandolfo Malatesta, τόπο όπου πραγματικά αναδεικνύεται η αυθεντική γλυπτική ιδιοσυγκρασία ενός τεράστιου καλλιτέχνη, που θεωρείται από τους ιδρυτές της Αναγέννησης. Του ανατέθηκαν έργα σε όλο το μήκος της Ιταλικής χερσονήσου, ιδιαίτερα στη Σιένα, ενώ σήμερα τον θαυμάζουμε σε χρυσό, μάρμαρο, μέταλλο και γύψο.

Οι Πύλες του Παραδείσου, Baptistry, Φλωρεντία

Οι Πύλες του Παραδείσου, Baptistry, Φλωρεντία

Το αριστούργημα του, ολοκληρωμένο το 1423, παραμένει ασυναγώνιστο : Η διπλή εξώθυρα του  Baptistry στη Φλωρεντία (Bargello). Το σύνολο του έργου ήταν 28 ανάγλυφα που κοσμούν εξωτερικά τα κανάτια της πόρτας, αντικρύζοντας δε το κομψοτέχνημα ο Μιχαήλ Άγγελος το ονόμασε ως «Πύλες Του Παραδείσου«. Ίδρυσε την ακαδημία του όπου δίδασκε κι ο ίδιος, έχοντας αναλάβει ακόμη και συγγραφικό έργο, όπου τελικά φοίτησαν μετέπειτα ιερά τέρατα της τέχνης, όπως ο Ουτσέλο, ο Μαζολίνο, ο Ντονατέλο. Η φοίτηση στη σχολή του ήταν «προϋπόθεση» για τα δεδομένα της εποχής, κι οι νεαροί εκπαιδευόμενοι βοηθούσαν στην αποπεράτωση πολλών έργων. Συλλέκτης έργων τέχνης ο ίδιος, υποστήριζε τις ιδέες του Ανθρωπισμού, κι ήταν ο πρώτος επιζών καλλιτέχνης που συνέγραψε την αυτοβιογραφία του πριν -στα 77 του- διαβεί τις δικές του πύλες της σιωπής, το χειμώνα του 1455.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Ghiberti Lorenzo. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s