163. Brunelleschi, χρυσοχέρης αρχιτέκτων (13)

Ο καθεδρικός ναός της Φλωρεντίας Santa Maria del Fiore. Ο θεσπέσιος τρούλος του Brunelleschi, το καμπαναριό του Giotto.

Ο αρχιτέκτονας που μας εισάγει μαζί με άλλους, σε εντελώς Αναγεννησιακούς ρυθμούς. Ο νεαρός Filippo σπούδασε κι επιδόθηκε με επιτυχία στη χρυσοχοΐα (αφού διδάχθηκε φιλολογία και μαθηματικά), λάτρευε ιδιαίτερα τη γλυπτική, όταν όμως έχασε από τον Ghiberti σ έναν διαγωνισμό (το χάλκινο έργο Η Θυσία του Ισάακ) στράφηκε απογοητευμένος στην αρχιτεκτονική, κι ευτυχώς! Τόση δόξα απέκτησε που τελικά ετάφη στη Santa Maria del Fiore, κάτω από την προτομή του, που λέγεται πως έγινε απ΄ τα χέρια του.

O Bunelleschi ενώ εμπνέεται τον διάσημο τρούλο της Santa Maria del Fiore

Γεννήθηκε στην αγαπημένη του  Φλωρεντία το 1377. Γνωρίζεται με το Ντονατέλλο, κι επισκέπτονται τη Ρώμη για να εξοικειωθούν με τους κλασικούς και τη ρωμαϊκή τέχνη, όπου μένουν τρία χρόνια ως το 1404. Αφού κατασκεύασε το επιβλητικό  Ospedale degli Innocentiλιτό χωρίς μαρμάρινες υπερβολές, ο δρόμος άνοιξε διάπλατα. Φυσικά το μεγάλο του αριστούργημα παραμένει ο θόλος του καθεδρικού της Φλωρεντίας, της  Santa Maria del Fiore. Το κτίριο ήταν από τον περασμένο αιώνα ημιτελές αφού κανείς δεν αναλάμβανε το μαθηματικό γρίφο της τοποθέτησης δύο επάλληλων οκτάγωνων τρούλων, τον ένα μέσα στον άλλο. Στο σχετικό διαγωνισμό προκρίθηκε, κι όντως έφερε σε πέρας ένα από τα κομψοτεχνήματα της κατασκευαστικής αρμονίας, έμβλημα της πόλης ως σήμερα.

Ο Εσταυρωμένος, ένα απαράμιλλης έκφρασης γλυπτό που αποδίδεται στον Brunelleschi

Τα έργα του αυτά αποδεικνύουν τη μαθηματική και τεχνική του ιδιοφυΐα. Τόσο στην εκκλησία του San Lorenzo όσο περισσότερο στο νοσοκομείο Ospedale degli Innocenti (1421-55), χρησιμοποιεί αυστηρό γεωμετρικό στυλ, ρωμαϊκών καταβολών, μακριά από το Γοτθικό συναισθηματισμό : Ευθείες γραμμές, επίπεδα πατώματα και κυβισμένους χώρους, που θα αντιγράψουν πολλά μεταγενέστερα κτίρια της Φλωρεντιανής Αναγέννησης. Αν και δεν ήταν ζωγράφος καθιερώθηκε ως πρωτοπόρος της Προοπτικής, και μάλιστα εφηύρε το βάθος με τη μοναδική τεχνική να εξαφανίζει ένα μόνο σημείο. Η λειτουργικότητα στην αρχιτεκτονική του με την αλληλεπίδραση ανάμεσα στα κενά και τα στερέα, ήταν ίσως το πρώτο βήμα προς την τεχνοτροπία του Μπαρόκ.

Η θυσία του Ισαάκ, που απορρίφθηκε

Εργάστηκε και στη στρατιωτική οχύρωση της πόλης του, όταν βρέθηκε σ’ εμπόλεμη κατάσταση με τη Πίζα και τη Σιένα. Κατάφερε να πρωτοπορήσει επίσης, επινοώντας τη γραμμική προοπτική ενός σημείου, προσδίδοντας έτσι άλλη διάσταση στη ζωγραφική και τη τέχνη. Έφτιαξε επίσης θεατρικές μηχανές (αγγέλους να πετάνε), ενώ ο ασύγκριτος αυτός πρωτομάστορας πέθανε στις 15 Απρίλη 1446, σε ηλικία 69 ετών.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Brunelleschi Filippo. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s