156. Το Κλασικό αριστούργημα (6)

Η Νιόβη λάτρευε την ομορφιά των 14 βλασταριών της. Θεωρώντας απερίσκεπτα πως ήταν εφάμιλλη αν όχι τυχερότερη της Λητούς με τα τέκνα της Απόλλωνα και Άρτεμη, πληρώνει το τίμημα της ύβρεως. Οι αθάνατοι αποφάσισαν το θάνατο των παιδιών που τοξότες τα σημάδεψαν άσπλαχνα κι λίγο έλειψε να τ’ αφήσουν και άταφα. Η τεχνοτροπία του Πολύγνωτου σε απολαυστική μαγεία.

Η Κλασική Τέχνη αφορά μια περίοδο που αγγίζει τα επινίκια των περσικών πολέμων και φτάνει μέχρι το βαβυλώνιο τέλος του Μεγαλέξαντρου (480 -323 π.Χ.). Δύο αιώνες ασύλληπτου οργασμού σε κάθε πνευματικό φύλλωμα ξεχωριστά του δένδρου της ανθρώπινης έκφρασης. Η απογείωση της ακμής στις τέχνες, τα γράμματα, τη φιλοσοφία, τις πολιτειακές δομές, τη διανόηση. Οι πανέλληνες μετά τους θριάμβους συσπειρώθηκαν, ομονόησαν, μίλησε μέσα τους ξυναμφότερον, διόλου δεν έπαψαν οι συγκρούσεις αλλά δόμησαν τις αντιθέσεις τους, ένιωσαν τους εαυτούς και τον κόσμο γύρω τους. Μεθυσμένοι από την επιτυχία, με κέντρο την Αθήνα, ανοίχτηκαν στην παγκοσμιότητα, μίλησαν εξ ονόματος ενός νέου Κόσμου.

Στην Αρχιτεκτονική τα πράγματα είναι ακόμα και σήμερα εκτυφλωτικά. Από τον Παρθενώνα στα Προπύλαια, από τους δεκάδες ναούς στα θέατρα και τα δημόσια κτίρια, η περιήγηση άφηνει άλαλο ακόμη και τον στοιχειωδώς εξοικειωμένο επισκέπτη. Το κορινθιακό κιονόκρανο του Καλλίμαχου έρχεται να διανθίσει μια κουλτούρα μεγαλείου, και να στέψει τα ιδανικά μιας ανώτερης ζωής, μέσ’ απ΄τα σχέδια του Μνησικλή, του Ικτίνου, του Σκόπα, του Καλλικράτη.

Παρθενώνας, γλυπτό στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Να απορείς αν είναι μάρμαρο ή αν ζωντανέψει από στιγμή σε στιγμή και γυρίσει πλευρό

Στη Γλυπτική ξεχύνεται ένας ποταμός χάλκινων θησαυρισμάτων τα οποία ευτυχώς διέσωσε η ρωμαϊκή συντροφία σε μάρμαρο. Όσα βρέθηκαν ατόφια προκαλούν ένα ριγώδες δέος για την πνευματικότητά τους, το ανθρώπινο κορμί βρίσκει το μέτρο ανάμεσα στην ψυχή και τη σάρκα. Οι θεοί κατέρχονται, οι θνητοί αναβιβάζονται κι όλοι μαζί συμβρίσκονται σε μια πρωτόφαντη αρμονία κάλλους. Κίνηση όλο χάρη, αθλητικοί μύες, συσπάσεις και χτενίσματα, μια έκρηξη ομορφιάς, παντού γύρω η τρυφερότητα των γλυπτών, αν κάναμε μια βόλτα ίσως να ήταν περισσότερα απ΄ τους πολίτες. Μπορεί και να συναντούσαμε το Φειδία, τον Πραξιτέλη, το Λύσιππο, να μοιραστούμε το βλέμα και τ’ ακροδάχτυλα των πιο ταλαντούχων ever.

Η δεύτερη από αριστερά Καρυάτιδα. Με τη μετακόμιση της κοριτσοπαρέας στο Μουσείο, δεκάδες αιώνες μετά, θαυμάζουμε το χτένισμα της εποχής όπως ούτε οι σύγχρονοί τους δεν απόλαυσαν. Με μια λέξη, εκπληκτικό σε έμπνευση και αποτέλεσμα

Τα αγγειοπλαστουργήματα κατακτούν κορυφές που δεν ξαναπατήθηκαν έκτοτε. Κεραμιδί διηγήσεις κάθε μορφής, το έργο αποκτά συν τω χρόνω τις υποψίες προοπτικής, αραχνοϋφαντα πέπλα κινούνται αιθέρια, καθώς τις παίρνει το αεράκι οι μπούκλες μάς αγγίζουν, νιώθεις πάνω σου τα αγλαϊσματα, ακούς τη μουσική στις λιτανείες. Ο Μίκων, ο «ζωγράφος του Αχιλλέα», ο καλλιτέχνης του  «θανάτου Νιοβιδών» ένα απίστευτο  α ρ ι σ τ ο ύ ρ γ η μ α σκηνής θανάτου που συμπάσχουμε πάνθλιπτοι, απέραντος ο ωκεανός αληθινής Τέχνης.

Ατυχήσαμε στη διάσωση της Ζωγραφικής, που πραγματικά άγγιξε συναρπαστικές αποτυπώσεις. Ανακαλύπτεται ο χώρος, ο εκ Θάσου ευγενικός Πολύγνωτος ηγείται ως πρώτος ζωγράφος όλων των εποχών στη θεμελίωση της εκφραστικότερης καταγραφής των συναισθημάτων. Όλα αυτά μαζί και ταυτοχρόνως, πλούσιοι και φτωχοί, δούλοι κι ελεύθεροι, δημοκράτες και πολεμοκάπηλοι, σε Αθήνα και νησιά, χειμώνες καλοκαίρια σε έξαψη, δεν υπάρχουν λόγια να αγκαλιάσουν το φαινόμενο. Ένα τρένο λες και φούλαρε τις μηχανές με τις αυθεντικότερες φωνές της Τέχνης κι έκτοτε γυρίζει ανά τον κόσμο, ανεβάζοντας και κατεβάζοντας καλότυχους επιβάτες. Μετά την ύψιστη αφετηρία βέβαια, κάπου το τρένο ξεμακραίνει, αυτός είν΄ο προορισμός άλλωστε, θα αφήσει σεμνά την πατρίδα του κλασικού πολιτισμού, και με πρώτο προορισμό τα Ελληνιστικά ταξίδια, θα περιφέρεται για πάντα ελληνόφωνο στην οικουμένη.

xartografos       

Advertisements
This entry was posted in d. Θ Η Σ Α Υ Ρ Ο Ι σκόρπιοι, ΕΠΙΚΑΙΡΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s