153. Τα καλλιεργημένα Μυκηναϊκά θηρία (3)

Η Πύλη των Λεόντων ήταν η κυρία είσοδος της Ακροπόλεως των Μυκηνών και το άνοιγμα της έκλεινε με διπλή μπρούντζινη πόρτα. Δυο αντιμέτωπα λιοντάρια, τα κεφάλια τους από διαφορετικό υλικό. Η κατασκευή χρονολογείται το 1250 π.Χ. Καλώς ήρθαμε στο Μυκηναϊκό προσκύνημα

Το να μιλάς για την Τέχνη των Μυκηναίων είναι σαν να ψάχνεις ευγένειες του savoir vivre μέσα στην κόλαση μιας μάχης σώμα με σώμα, με σπαθιά δόρατα και λύσσα. Παρά ταύτα, ακόμη και τούτοι οι γίγαντες της προϊστορίας δεν δίσταζαν να αφήσουν κάποιες ευαισθησίες τους να κυλήσουν πάνω στα αγγεία, στον κασσίτερο, στα υπέρθυρα των κάστρων τους. Για καμία πέντε αιώνες (1.580 π.χ – 1.100 π.Χ) βρέθηκαν στην απόλυτη πρωτοκαθεδρία, κι έβαλαν τις βάσεις όχι μόνο για την ελλαδική ρωμαλεότητα, αλλά και τα σπέρματα μιας πολιτιστικής άνοιξης που αργά ή γρήγορα θα

Χάλκινη πανοπλία Μυκηναΐου αγωνιστή, η μόνη που σώζεται ακέραια. Βρέθηκε στα Δενδρά της Μιδέας, χρονολογείται στο 1500 π.Χ. περίπου, φυλάσσεται στο μουσείο του Ναυπλίου

ξημέρωνε σε δαύτη τη βαλκανική εσχατιά. Μια μύτη γης βρεγμένη από τις θαλασσινές αύρες και νυχτωμένη στους πελαγίσιους ορίζοντες χωρίς τέρμα. Όσο κι αν επηρεάστηκαν από τους Κρήτες φιλότεχνους, ήταν άλλοι άνθρωποι.Σκληροτράχηλοι, με ιδιοσυγκρασία πολεμιστή, αντιλαμβάνονταν τον κόσμο γεωμετρικότερα, αυστηρά. Τέρμα τα διάσπαρτα λουλούδια στις τοιχογραφίες, καπνός κι οι ατέλειωτες χρωματικές φλυαρίες στα ντουβάρια, φινάλε στις πολυτέλειες και τα πολλά χρυσά. Εδώ μιλάμε για αριστοκρατικό κύρος και Χαλκοκρατία, χρηστικά αντικείμενα ισχύος, οι τεχνίτες μαντρωμένοι χώρια σε πειθαρχημένες αποστολές. Η πορεία από τα Ανάκτορα προς τη Δημοκρατία απαιτούσε θυσίες που, όχι πως τις εννοούσαν, αλλά ήταν έτοιμοι να τις υποστούν μέχρι ρανίδος. Οι τροχοί των αρμάτων είχαν πλέον ακτίνες, ο δρόμος για την Εποχή του Σιδήρου ανοικτός. Οι Μυκηναίοι είδαν τη γη σαν γλυκιά πατρίδα, οργάνωσαν τον υδροφόρο ορίζοντα, αποξήραναν εκτάσεις, έχτισαν δίκτυα αποχέτευσης, οι μεταλλοτέχνες τους έδωσαν βάρος στα σπαθιά και τα πολεμικά εργαλεία προστασίας ενός αυθεντικού πλούτου, ανάπτυξη μέθοδος κι οργάνωση παντού.

"Ο Κρατήρας των Πολεμιστών". Μια ολόκληρη παράσταση με στρατιώτες που αναχωρούν για τη μάχη, και στην άκρη μια ξυπόλητη γυναίκα αποχαιρετά τον ουλαμό πνίγοντας τα συναισθήματά της. Η αφήγηση σαρκώνεται.

Τα έργα γίνονται μνημειακά, ογκώδη, επιβλητικά. Κυκλώπεια τα τείχη, μέγαρα τα παλάτια σε μια προετοιμασία να συμβεί η έξωση στους βασιλείς, και νοικάρηδες να εισέλθουν αύριο οι θεοί. Οι ρομαντικές σκηνές της φύσης προσκυνούν πλέον τη λογική, οι ζωγραφιές στα αγγείαμπαίνουν σε τάξη, σε οριζόντιες λωρίδες γιατί χαθήκαμε αλλιώς, από αριστερά προς τα δεξιά σαν στρατιωτάκια, η ανθρώπινη μορφή βρίσκει επιτέλους ρόλο, η όπως να ‘ναι διακόσμηση δίνει τη θέση της σε πλήρη αφήγηση γεγονότων. Το πεπρωμένο όμως σε ποιους άραγε φάνηκε φιλότιμο για να φερθεί καλύετερα και στη γενιά των χαλκέντερων πελοποννήσιων προπάππων μας ;

Τοιχογραφία από το παλάτι της Τίρυνθας : "Μυκηναίες κυρίες" σε κυνήγι με αρματοδρομία, 13ος αιώνας π.Χ., οι γυναίκες σε εξέχουσα κοινωνικά θέση

Το τέλος του Μυκηναϊκου πολιτισμού θα έρθει σιωπηλά, απρόσμενα, θα σβύσει μέσα σε δύο Σκοτεινούς Αιώνες που δεν μας άφησαν πληροφορίες. Χάνεται η γραφή (γραμμική Β), ρημάδια τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα, στο μηδέν οι εμπορικές συναλλαγές, όλα ατμός νομίζεις, μόνο γεωργοί και τσοπάνηδες που κατέκλυσαν τις εύφορες κοιλάδες. Άλλοι έριξαν το ανάθεμα σους Δωριείς που κατέφτασαν από το βορρά, άλλοι φαντάζονται έναν εμφύλιο, άλλοι τέλος -και δικαιότεροι- αφήνουν ανοικτά παράθυρα μιας επερχόμενης νέας έκφρασης : Της Γεωμετρικής εποχής.

Advertisements
This entry was posted in d. Θ Η Σ Α Υ Ρ Ο Ι σκόρπιοι, ΕΠΙΚΑΙΡΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s