150. Τι είναι λοιπόν η Τέχνη;

"Προετοιμασία Μπαλέτου", Edgar Degas (1834-1917), λάδι σε καμβά, 1873, Νέα Υόρκη Fogg Art Museum. Ο Γάλλος ανήκει στην παρέα των τεράστιων Ιμπρεσιονιστών, ενώ ήθελε να παρατηρεί τα μοντέλα από απίστευτες οπτικές γωνιές, ακόμη και "σαν να κοιτάς από την κλειδαρότρυπα".

Όταν ο Πλάτωνας κι ο Αριστοτέλης συμφωνούσαν πως Τέχνη αποτελεί η μίμηση κι η αναπαράσταση της πραγματικότητας , μάλλον δεν είχαν κατά νου πού θα έφθανε τα πράγματα η φαντασία των καλλιτεχνικών ψυχών. Όταν ο Κάντ το εγκλώβιζε λέγοντας πως  καλλιτέχνημα είναι η όμορφη αναπαράσταση ενός αντικειμένου και όχι η αναπαράσταση όμορφου αντικειμένου, πλησίαζε κάπως κοντύτερα σε όσα σήμερα θα τολμούσε να ονοματίσει κανείς «Τέχνη».

Προσπάθησαν κι άλλοι, άλλοι πολλοί. Για παράδειγμα ο Τολστόι, που έμεινε στο ότι «Τέχνη είναι κάθε δημιουργία που με ειλικρίνεια εκφράζει το αίσθημα που βίωσε ο καλλιτέχνης και, χωρίς ανάγκη ερμηνείας και εξήγησης, το μεταβιβάζει άμεσα στον αποδέκτη του έργου, δημιουργώντας μια συναισθηματική ένωση ανάμεσά τους… Για -άλλο- παράδειγμα ο ανθρωπολόγος Richard Anderson ορίζει την Τέχνη ως «πολιτισμικά σημαίνον νόημα, επιδέξια κωδικοποιημένο σε ένα μέσο που μας επηρεάζει, που απευθύνεται στις αισθήσεις».

"Καθιστός Άνδρας", Δημήτρης Μυταράς, 1980, ακρυλικό σε καμβά

Μένω με αγάπη στα τρυφερά λόγια του πολύ Δημήτρη Μυταρά : «H τέχνη μοιάζει με κάτι σαν ηφαιστειακή εκτόνωση. H τέχνη είναι ο έρωτας, είναι η έκφραση και το ξεχείλισμα μιας πληρότητας, είναι σαν τον άνεμο, που άλλοτε είναι άγριος και δυνατός και άλλοτε γαλήνιος.

"Ένα ζευγάρι άρβυλα" Βίνσεντ βαν Γκογνκ (Vincent van Gogh 1853-1890), λάδι σε καμβά, Άμστερνταμ. Ένα πληκτικό καφέ για τις μπότες που αναδεικνύονται από ένα ολόφρεσκο χρυσαφί φόντο. Έδωσε σημασία ακόμη και στην επιφάνεια του πίνακα, αφού οι πινελιές τέθηκαν με χοντροκομένο τρόπο, αδρά, σκληρά, ανάγλυφα, όσο και της ζωής οι κακοτοπιές. Τελικά ο Ολλανδός αυτοπυροβολήθηκε πριν καταταγεί στους κορυφαίους Μετα-Ιμπρεσιονστές/ Εξπρεσιονιστές ζωγράφους

Δεν αποδίδει δικαιοσύνη, είναι πέρα απ’ αυτή. H τέχνη δεν στρατεύεται αλλά ανήκει στους αθώους. H τέχνη απευθύνεται σε ελεύθερους ανθρώπους, αλλά είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς ποιοί είναι οι ελεύθεροι. H τέχνη δεν ερμηνεύεται ούτε με πολιτικά ούτε με καλλιτεχνικά μανιφέστα.  H τέχνη ερμηνεύεται μόνο με τέχνη, όπως ο πιανίστας ερμηνεύει τη μουσική σύνθεση. H τέχνη δεν προοδεύει ποτέ. Tο μήνυμα του έργου τέχνης είναι πάντα ποιητικό, ακόμη κι όταν παριστάνει τις σφαγές της Xίου ή τις αρβύλες του Bαν Γκογκ. Δεν είναι υποχρεωτικό να αισθάνεστε και να αγαπάτε την τέχνη. Aπλώς είναι ένα προνόμιο. Aλλά τι προνόμιο!»

Μετά ταύτα, άκρη δεν βγαίνει εκ του μακρόθεν, αν δεν βρέξεις τα πόδια σου ψάρια δεν πιάνεις. Ο xartografos νοιώθει γαργαλιστικά έτοιμος να σκεφθεί μια ανεπαίσθητη στροφή. Χωρίς να κλείνει τα μάτια στην επικαιρότητα, ακροβατεί στο γυαλισμένο παρκέ, μπας και μπορέσει να προσφέρει μικρές, άθλιες, ερασιτεχνικές εισηγήσεις για τα κλωνάρια της Τέχνης. Πρωτόγονες όσο οι οπλές του βουβαλιού. Γελοίες όσο το σπασμένο τακούνι του μοντέλου που προσγειώνεται στην πασαρέλα. Αποπειρατικές όσο το άκαρπο φτερούγισμα των τριήμερων νεοσσών προς πτήση. Πάμε και βλέπουμε…

xartografos

Advertisements
This entry was posted in d. Θ Η Σ Α Υ Ρ Ο Ι σκόρπιοι. Bookmark the permalink.

2 Responses to 150. Τι είναι λοιπόν η Τέχνη;

  1. Ο/Η Μάτσκα λέει:

    χαίρομαι που το αποφάσισες! ζήσ’ το και απόλαυσε το, μπας και μάθουμε και εμείς κάτι…

  2. Ο/Η Μάτσκα λέει:

    χαίρομαι που το αποφάσισε: ζήστο και απόλαυσε το, μπας και μάθουμε και εμείς κάτι…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s