146. Τρία έργα του Ροντέν

Το Φιλί, "The Kiss", August Rodin, 1889, Μουσείο Ροντέν στο Παρίσι. Η σύνθεση είχε αποτελέσει τμήματα του έργου "Πύλες της Κολάσεως", αλλά ήδη αποτελεί χωριστό αριστούργημα. Απεικονίζεται μια ευγενής του 13ου αιώνα, η Francesca da Rimini, που ερωτεύτηκε τον αδελφό του άντρα της. Τους ανακάλυψε ο σύζυγος ενώ διάβαζαν ένα βιβλίο (που φαίνεται να κρατά ο Paolo στο αριστερό του χέρι) και τους σκότωσε. Τα χείλη των εραστών των δεν ενώνονται, υποδηλώνοντας πως διακόπηκε το πάθος.

Ο August Rodin (1840-1917) σε ηλικία 24 ετών

Ο Ροντέν το είχε μέσα του. Από πιτσιρίκος η τέχνη μιλούσε μέσα του κι ας απορρίφθηκε τρεις φορές από την περίφημη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Ήδη στα 18 του είχε κλείσει τον κύκλο του στη ζωγραφική, κι αναζήτησε να εκφρασθεί πλάθοντας ανθρώπινες ατέλειες, ενώ σήμερα πια θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους επηρεαστές στις φόρμες της γλυπτικής του 20ου αιώνα. Πέρασε όπως οι λαμπρότεροι καλλιτέχνες τις δυσκολίες όλων των εποχών για τους μύστες που αφιερώθηκαν σε λίγοτερο βιοποριστικές ασχολίες. Παντρεύτηκε υπερήλικας, συζούσε με ερωμένες, γνώρισε ήττες. Ωστόσο απόλαυσε και την καταξίωση, αφού εν ζωή του δόθηκαν παραγγελίες για μεγάλα έργα, άλλα τα ολοκλήρωσε κι άλλα έμειναν ημιτελή στης φαντασίας του τα ακροδάχτυλα.

The Mask of the Man with the broken nose", August Rodin 1864. Ο γλύπτης το θεωρεί ως το σημαντικότερο έργο του, που ποτέ δεν έβγαλε απ΄το μυαλό του. Για να γίνει αποδεκτό από τους φιλότεχνους της εποχής το μετονόμασε σε "Ρωμαίος Πολίτης". Ασύμμετρο σε κάθε του γραμμή το πρόσωπο ένος βάρβαρου άνδρα, άσχημου, ηλικιωμένου, αποτυπώνει αγώνες ζωής, επιβίωσης, δείχνει τ΄απομεινάρια ενός φθαρτού πολεμιστή, τα βάσανά μας.

Ασχολήθηκε με ποικιλία θεμάτων, σε μια μάλλον στενή γκάμα υλικών, προσπαθώντας να εκφράσει -όπως κανείς μέχρι τότε- καθημερινές συνθήκες, αλλά και προτομές. Τα ολόσωμα έργα του έχουν αφήσει φωτεινά σημεία αναφοράς, για οποιονδήποτε αφήνεται στην ψηλάφηση των γραμμών. Το πλέον εντυπωσιακό φαινόμενο με το Ροντέν είναι η μαζική αναπραγωγή των έργων του νεότερους γλύπτες σε δεκάδες πόλεις, από διάφορα υλικά. Τον αγκάλιασαν λαοί όλων των ηπείρων, μιλά ψύχραιμα σ’ όλες τις γλώσσες, όλους τους καιρούς, είναι η μορφή που επηρέασε το δίχως άλλο, έναν ολόκληρο αιώνα γλυπτικής, τον 20ο.

Ο Σκεπτόμενος, "The Thinker", August Rodin 1902. Το γνωστότερο ίσως έργο του. Αποτυπώνεται ο Δάντης ενόσω εμπνέεται τη "Θεία Κωμωδία". Ο άνδρας είναι γυμνός σε μια προσπάθεια να ζευγαρωθεί η ποίηση με τη διανόηση. Η στάση του σώματος που χάνεται σε συλλογισμούς είναι τόσο χαλαρωτικά φυσική, νομίζουμε πως όλοι κάποτε βρεθήκαμε έτσι, και ταυτόχρονα τόσο αφύσικη αφού είναι σχεδόν αδύνατο να βολευτείς ποτέ με το δεξί αγκώνα στο αριστερό γόνατο...

Όταν στη δύση της ζωής του βρίσκει τελικά καταφύγιο στο ξενοδοχείο Biron, συγκατοικεί με άλλους ενοίκους για τους οποίους το πάνθεον της τέχνης επεφύλασσε ιδιαίτερα τιμητικές θέσεις ( π.χ. ο Ανρί Ματίς). Κατόρθωσε μάλιστα να πείσει τις αρχές να μην κατεδαφίσουν το οικοδόμημα, που τώρα αποτελεί το Μουσείο Ροντέν κι εκεί ξεναγείται ο επισκέπτης σε όλες τις διαδρομές της πολυκύμαντης ζωής του.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Rodin August. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s