96. Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ της αρχοντιάς

Το Universite de Paris ή Πανεπιστήμιο της Σορβόνης όπως λέγεται, έχει μια ιστορία 7 αιώνων περίπου. Μετά το 1970 διαιρέθηκε σε 13 τομείς – ισοπανεπιστήμια θα λέγαμε αδόκιμα- διατηρεί όμως πάντα το μαγικό συνδυασμό για να ξεκλειδώνει τη γνώση στα ανήσυχα νιάτα της Ευρώπης. Μέχρι σήμερα -και από το 1976- η μοναδική γυναίκα Πρύτανης, είναι η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ, η φωτεινότερη εν ζωή Βυζαντινολόγος, ένας εκπαιδευτικός θησαυρός ανεκτίμητος.  Είναι επίσης Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου, της Επιτροπής Ηθικής του Εθνικού Κέντρου για την Επιστημονική Έρευνα (Γαλλία), του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου των Δελφών, και Επίτιμη Πρόεδρος τηςΔιεθνούς Επιτροπής Βυζαντινών Σπουδών. Επίσης, διετέλεσε Πρόεδρος του Πανεπιστημίου Παρισίων, Πρύτανις των Πανεπιστημίων των Παρισίων, και Πρόεδρος του Κέντρου Georges Pompidou- Beaubourg. Ένα βιογραφικό ο Χριστός κι η Παναγία…

Αστείρευτος κρουνός κατά καιρούς στέλνει μηνύματα με πολλούς αποδέκτες, μα σε τούτη τη Γη των Κωφαλάλων όπως το ελλαδιστάν, σπανίως κόβουμε την γκρίνια για να αφουγκρασθούμε, σπανιότερα δε αποδεχόμαστε έναν αξιότερο. Τι έχει πει, απ ‘τα πολλά:

1. Για το κράτος των Σκοπίων : Έχω πει πολλές φορές δημόσια πως θα έπρεπε να ονομαστεί Νέα Μακεδονία.Υπάρχει η Μεγάλη Βρετανία, αλλά και η Βρετάνη στη Γαλλία. Ουδέποτε το συζήτησε κανείς. Θεωρώ ότι οι γείτονες είναι Έλληνες που έχασαν την ελληνικότητά τους, γι’ αυτό ακριβώς, σχεδόν ψυχαναλυτικά, θέλουν να έχουν πρόσβαση στην ελληνική ιστορία. Εμάς τις μας νοιάζει; Έχω φωνάξει αυτή μου την άποψη λέγοντας μάλιστα ότι κάθομαι σε μια γειτονιά που λέγεται Νέα Ελβετία, αλλά δεν έχει καμία σχέση με την Ελβετία. Πάντως, θεωρώ ότι το θέμα χάθηκε για την Ελλάδα, γιατί πια στο εξωτερικό όλοι γνωρίζουν το συγκεκριμένο κράτος με το όνομα αυτό.  Το πιο λανθασμένο σύνθημα για μένα είναι “η Μακεδονία είναι ελληνική”. Το μόνο σύνθημα που θα μπορούσε να υπάρξει είναι το “όπου Μακεδονία Ελλάδα”.

2. Για την απουσία φιλελλήνων πια : Η έλλειψη αυτογνωσίας είναι η πιο ανεύθυνη, η πιο παιδαριώδης πράξη. Δυστυχώς, πολλές φορές καταδικάζω και καταλογίζω στους Έλληνες έλλειψη αυτογνωσίας. Φτάνει πια το περίφημο σύνθημα “είμαστε οι καλύτεροι της παρέας”. Καλά θα κάνουμε να προσπαθούμε να μάθουμε ποιοι είμαστε και να μη ρωτάμε αν υπάρχουν φιλέλληνες έξω. Δεν άκουσα κανέναν Γάλλο να αναρωτιέται αν υπάρχουν “φιλόγαλλοι”!

3. Για την κρίση στην Ελλάδα: Η κρίση είναι πολύ πέραν των οικονομικών μεγεθών. Αν αύριο με ένα μαγικό τρόπο βρίσκονταν όλα τα χρήματα του χρέους, και ξεπληρώναμε τα πάντα, δανεικά και εγχώρια, πραγματικά ή τοκολγυφικά, όλα, να τα πληρώναμε με μιας όλα, και πάλι δεν θα λύνονταν το πρόβλημα. Στην πατρίδα έχουμε πρόβλημα ηθικών αξιών, λείπει η αρετή και η παιδεία, οι υγιείς θεσμοί κι οι ανιδιοτελείς διαχειριστές των κοινών.

4. Για τη διδασκαλία της Ελληνικής : Σήμερα επικρατεί σχιζοφρένεια στη διδασκαλία της γλώσσας. Τα πράγματα διχοτομούνται σε νέα και αρχαία ελληνικά. Κανονικά η γλώσσα θα έπρεπε να διδάσκεται με έναν ενιαίο τρόπο. Να ξεκινούσαμε από το σήμερα, να πηγαίναμε προς τα πίσω στα κείμενα της Τουρκοκρατίας, μετά στα βυζαντινά, μετά στα πρώτα χριστιανικά κείμενα που είναι οι επιστολές του Παύλου και η Αποκάλυψη και στα αρχαία κείμενα. Να μην ξεκινάμε ανάποδα. Τα παιδιά θα καταλαβαίνουν τι γίνεται προχωρώντας προς τα πίσω, θα βλέπουν ότι η ετυμολογία είναι η ίδια.

5. Για τη συνέχεια από τους Έλληνες του Περικλή: Έχουμε γίνει αρχαιόπληκτοι. Η Κωνσταντινούπολη είναι η μόνη πρωτεύουσα βαλκανικού κράτους που δεν έχει απελευθερωθεί. Είναι η πρωτεύουσα του γένους, κι εμείς το 1831 κάναμε πρωτεύουσα ένα λασποχώρι, την Αθήνα με τα λίγα σπίτια όπου τα μισά δεν είχαν στέγη. Κακώς βάλαμε χίλια χρόνια βυζαντινής ιστορίας σε παρένθεση, διδάξαμε την ιστορία σφαλερά. Διότι π.χ. ο Μέγας Κωνσταντίνος σε ποια γλώσσα ονειρεύτηκε το «Εν Τούτω Νίκα» αφού μιλούσε λατινικά, μάλλον «in hoc signo vinces» θα έγραφε το όραμά του (γέλια…). Ένα έθνος χαρακτηρίζεται από 4 χαρακτηριστικά Ομόαιμον, Ομόθρησκον, Ομόγλωσσον και Ομοηθές. Εμείς το ομόαιμον δεν το διαθέτουμε, έχουμε όμως μια γλώσσα που αρκεί και περισσεύει για να επενδύσουμε με ασφάλεια στη συνεκτικότητά μας.

Πόσο γελοίοι γινόμαστε, όταν αφήνουμε εντελώς ασήμαντα ανθρωπάρια να απασχολούν τη φαιά μας μειονεξία, και να ποτίζουν τη γενικευμένη μελαγχολία. Αντί να βρούμε τους πυρσούς της αρχοντιάς που τρυφεροί και παρόντες προσφέρουν νέκταρ αληθείας, εμείς εκεί, αριθμοί, μιζέρια, εγκλωβισμός, φαγούρα.

Ιδιαίτερα δημοφιλής, στα 85 κουβαλά στο λόγο της όλη τη χαμένη Αισθητική του Έλληνα, το Μέτρο της αρχαίας Ελλάδας και την Ασκητική των ορθόδοξων Πατέρων. Μια κοσμοπολίτισσα με αυτοπεποίθηση και πλούσια Παιδεία. Γοητευτική, δεν διστάζει να αντιπαρατεθεί, να προκαλέσει, αφυπνίζει και κατηχεί χωρίς υπερβολές ή ανίες. Πνευματώδης, προσηνής, με ευγενικό χιούμορ, μια πραγματική αριστοκράτισσα.

xartografos

Advertisements
This entry was posted in Γλύκατζη Αρβελέρ Ε.. Bookmark the permalink.

One Response to 96. Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ της αρχοντιάς

  1. Ο/Η οδυσσέας λέει:

    Από που και ως που δεν έχουμε το ομόαιμο;Έκατομμύρια Έλληνες ζούσαν πριν και κατα την διάρκεια του βυζαντίου που γίνανε χριστιανοί και φυσικά αυτονότητα προσδιορίσανε τον ελληνόρθοδο χαρακτήρα της αυτοκρατορίας,αφομοίωσαν και αλλοεθνείς; ναι,αλλά δεν αφομοιώθηκαν,αλλιώς θα μιλάγαμε τώρα τούρκικα,σλάβικα ή τι.Ακόμα και τα dna tests το επιβεβαιώνουν αυτό
    αχ αυτή η αριστερά να μην είχε αυτήν την παρωπιδική ιδεοληψία της

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s