18. Καιρός Καστοριάδη

Ο Κορνήλιος Καστοριάδης ήταν ένα σπάνιος διεγερτικός νους. Διέθετε το DNA των ελλήνων της διασποράς γεννημένος στην Πόλη λίγο πριν την καταστροφή της Σμύρνης (πέθανε το 1997) : Μπορούσε να διαβλέπει στο βάθος του ορίζοντα τις κοινωνικές ανάγκες. Φιλόσοφος και οικονομολόγος, με κορωνίδα των πονημάτων του την “Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας”, διευθυντής στη Σχολή Ανωτέρων Σπουδών Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού υπήρξε από τους κεντρικούς στοχαστές του 20ου αιώνα.

Αν μία λέξη θα χαρακτήριζε τούτο τον διανοητή είναι Αυτονομία, εκεί θεωρούσε πως όφειλε να είναι ο ρεαλιστικός στόχος των πολιτικών εφαρμογών, να είναι ο πολίτης αυτάρκης και διαρκώς σε ετοιμότητα..   Ψυχανάλησε τον Μαρξισμό μέσα από τροτσκιστικά διδάγματα και θα τον χάναμε σε ακατανόητες ατραπούς αν δεν ήταν φύσει πρακτικός : Ίδρυσε με φίλους του στο Παρίσι το περιοδικό Socialisme ou Barbarie, έναν εκπληκτικό άμβωνα μοιρασιάς αμεσοδημοκρατικών ιδεών. Δεν ήταν απλά ένα χάρτινο τεύχος ήταν το ίδιο ένα κίνημα που σίγουρα αποτέλεσε πυλώνα έμπνευσης για τον παρισινό Μάη του 68. Η φράση εξάλλου «Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα» διατυπώθηκε από τη Ρόζα Λούξεμπουργκ το 1915, στο δοκίμιό της «Η κρίση της Σοσιαλδημοκρατίας» όταν φλέγονταν ο πλανήτης από τον Α΄ Παγκόσμιο ιμπεριαλιστικό πόλεμο της Γερμανίας.

Ο Καστοριάδης ήταν ανθρωποκεντρικός αναζητώντας τις νίκες κατά της φτώχειας μέσα στην οικογένεια, την ελευθερία του εργάτη αλλά και την παιδεία ως έλλειμμα προς συμπλήρωση. Πολέμησε ανυπότακτα τη γραφειοκρατία που παράγει κομματικά τέρατα. Λάτρεψε την αρχαιοελληνική δημοκρατία των αυτοκυβερνώμενων Αθηναίων ελευθέρων πολιτών. Θαύμαζε την αρχαιοελληνική πνευματική παραγωγή σε αντίθεση με το θεοκρατικό βυζάντιο εκεί όπου δεν υπήρχαν πολίτες αλλά υπήκοοι, δεν υπήρχαν  στοχαστές αλλά σχολιαστές ιερών κειμένων.

  • “…μας χρειάζεται αυτό που ο Αριστοτέλης ονόμαζε φρόνηση. Η φρόνηση είναι η δύναμη η οποία σας επιτρέπει να βρείτε τη σωστή απάντηση εκεί όπου ένας καθαρά λογικός υπολογισμός δεν σας δίνει απάντηση, σας δίνει τριακόσιες δυνατότητες. Η πείρα δείχνει ότι η σημερινή τεχνογραφειοκρατία το τελευταίο πράγμα που κατέχει φυσικά είναι η φρόνηση. Διότι αυτή η τεχνογραφειοκρατία η ίδια κατέχεται από το παραλήρημα της απεριόριστης επέκτασης.”
  • “Η μόνη λύση είναι μια πραγματική δημοκρατία, η εγκαθίδρυση μιας κριτικής σκέψης όσο πιο πλατιάς και ανοιχτής γίνεται, όπου να συμμετέχουν οι πολίτες στο σύνολο τους. Κι αυτό δεν είναι δυνατόν παρά μόνο αν οι πολίτες διαθέτουν πραγματική πληροφόρηση, πραγματική παιδεία, όχι απλώς “γνώσεις”
  • “Η επανάσταση δεν σηµαίνει χείµαρρους αίµατος, την κατάληψη των χειµερινών ανακτόρων κοκ. Η επανάσταση σηµαίνει τον ριζικό μετασχηµατισµό των θεσµών της κοινωνίας. Με αυτή την έννοια, φυσικά είµαι επαναστάτης.”
Advertisements
This entry was posted in Καστοριάδης Κορν.. Bookmark the permalink.

One Response to 18. Καιρός Καστοριάδη

  1. Αν υπήρχαν και σημερινοί διαννοούμενοι σαν τον Καστοριάδη, τα πράγματα ίσως ήταν διαφορετικά.
    Διότι οι σημερινοί αριστερίζοντες διαννοούμενοι είναι όμηροι της γραφειοκρατίας, της κομματοκρατίας και του εργατοπατερισμού, των πλέον καθεστωτικών και αντιδραστικών χαρακτηριστικών ενός δημοκρατικού πολιτεύματος δηλαδή.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s